نمایشگاه "باقیمانده‌ها" به بررسی بازگشت ضایعات صنعتی به چرخه‌های تولید می‌پردازد

بوشرا تونچ، هنرمند برجسته، نمایشگاه انفرادی خود با عنوان "باقیمانده‌ها" را در خانه فنر استانبول برگزار کرده است.

به گزارش گالری آنلاین، این نمایشگاه به بررسی بقایای صنعتی، عناصر جوی کارگاه‌ها و ضایعات تولید از منظر باستان‌شناسی صنعتی می‌پردازد. نمایشگاه "باقیمانده‌ها" نتیجه تحقیقات گسترده تونچ در یک مجتمع متمرکز بر تولید سریالی است. او سرنوشت این بقایا، بازگشت آن‌ها به چرخه‌های تولید و اقتصاد و جوامع مربوط به آن‌ها را مورد پرسش قرار می‌دهد. نمایشگاه "باقیمانده‌ها" به بررسی زیبایی‌شناسی ناخواسته موادی می‌پردازد که به دلیل اشتباهات تولید، امکانات غیرمنتظره و خسارات مربوطه، به محصول تبدیل نشده‌اند.

بوشرا تونچ محیط‌هایی مانند کارگاه‌های فلزکاری، رنگ‌کاری و کارخانه‌های تزریق پلاستیک را بررسی می‌کند و به چگونگی ظهور ردپای زمان و ماده در معماری، بدن انسان و روان‌شناسی می‌پردازد. این نمایشگاه به مفاهیمی مانند کار نامرئی، زمان متوقف‌شده و ماده ازدست‌رفته می‌اندیشد. در زیرزمین، این هنرمند ترک اتاقی ایجاد کرده که در آن یک دستگاه فعال، مواد خام را پردازش، تزریق و قالب‌ریزی می‌کند. این فرآیند در ویدئوهایی ثبت شده که مختصات دستگاه را دنبال می‌کند و ارتباطات آن با بدن انسان را از طریق لرزش‌ها، تکان‌ها، درهم‌تنیدگی‌ها و جدایی قطعات دستگاه برجسته می‌کند. در منطقه گردش، بقایای تولید به نمایش گذاشته شده‌اند، در حالی که در بخش اصلی نمایشگاه، ریزش لاستیک به عنوان نمونه‌ای از مواد نامنظم استفاده‌شده توسط هنرمند برای به چالش کشیدن زمینه‌های هنجاری و کارکردهای روزمره به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه فرصتی است تا نگاهی عمیق‌تر به جهان پیچیده تولیدات صنعتی و تاثیرات آن بر جامعه و محیط زیست داشته باشیم، و از طریق هنر، ارتباطات جدیدی بین ماده، زمان و انسان برقرار کنیم.


logo-samandehi