جایگزینی پرتره ملکه الیزابت اول با نقاشی‌های پائولا رگو در دفتر نخست‌وزیری بریتانیا

این تغییر دکوراسیون که به مناسبت ۱۲۵ سالگی مجموعه هنری دولت انجام شده، با واکنش‌های انتقادی در انگلستان مواجه شده است.


به گزارش گالری آنلاین، دو نقاشی از هنرمند پرتغالی پائولا رگو در دفتر نخست‌وزیری بریتانیا جایگزین پرتره‌های الیزابت اول و سر والتر رالی شده‌اند. این آثار از مجموعه دیوارنگاره معروف رگو به نام «باغ کریولی» (۱۹۹۰-۱۹۹۱) هستند و اکنون در اتاقی که برای ملاقات‌های نخست‌وزیر با رهبران جهان اختصاص دارد، به نمایش درآمده‌اند.

پرتره معروف الیزابت اول که حدود سال ۱۵۹۲ توسط نقاش فلاندری، مارکوس گیرهارتس جوان، خلق شده، به نام پرتره «دیچلی» شناخته می‌شود، زیرا نسخه‌ای بزرگتر از آن در مجموعه خانه دیچلی در آکسفوردشر قرار داشته است. همچنین، تصویر سر والتر رالی، یکی از مشهورترین کاشفان دوره الیزابتی که نهایتاً توسط جانشین ملکه به اعدام محکوم شد، توسط هنرمندی ناشناس خلق شده است. این آثار به همراه پرتره‌هایی از نخست‌وزیران سابق بریتانیا، ویلیام اوارت گلدستون و مارگارت تاچر، جابجا شده‌اند.

این تغییر دکوراسیون با انتقاداتی در انگلستان مواجه شده است. رابرت جنریک، وزیر سابق مهاجرت و یکی از نامزدهای رهبری حزب محافظه‌کار، به روزنامه تلگراف گفت: «حذف پرتره [الیزابت اول] از داونینگ استریت، همراه با والتر رالی، به نظر می‌رسد که نشان‌دهنده نوعی بی‌علاقگی به تاریخ ما توسط این دولت کارگری است.» دفتر نخست‌وزیری در پاسخ به این انتقادات اعلام کرد که این نمایش جدید از پیش برنامه‌ریزی شده بود و به مناسبت ۱۲۵ سالگی مجموعه هنری دولت و پیش از انتخابات ترتیب داده شده است.

پائولا رگو، که در سال ۲۰۲۲ در ۸۷ سالگی درگذشت، در آثار خود به تابوهای مربوط به زن بودن پرداخته و بر پیچیدگی روابط انسانی تأکید کرده است، به ویژه بر نحوه استفاده از قدرت سیاسی برای محدود کردن آزادی‌های تولیدمثلی. معروف‌ترین مجموعه او، «سقط جنین» (۱۹۹۸-۱۹۹۹)، به پیامدهای سقط جنین غیرقانونی پرداخته و الهام گرفته از همه‌پرسی شکست‌خورده‌ای در پرتغال برای قانونی کردن سقط جنین بود. این مجموعه هنری نقش مهمی در تغییر افکار عمومی و پیروزی همه‌پرسی دوم در سال ۲۰۰۹ برای قانونی شدن سقط جنین داشت.

«باغ کریولی» اثر رگو، که از یک نقاشی کارلو کریولی الهام گرفته، یک دیوارنگاره بزرگ است که شامل شخصیت‌های زن مشهور می‌شود. این شخصیت‌ها بر اساس تصاویری از کارکنان گالری ملی لندن، واقع در میدان ترافالگار، خلق شده‌اند. رگو این دیوارنگاره را در دوران اقامت خود به عنوان هنرمند همکار گالری ملی از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ و به سفارش نمایشگاهی در این موزه، خلق کرده است.

پریش میستری، معاون مدیر پروژه‌های مدرن و معاصر در گالری ملی، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نقاشی‌های رادیکال پائولا رگو همواره به زنان در جامعه و دنیای هنر مردسالار، صدایی علیه سرکوب داده است. آثار او امروز نیز به همان اندازه که بیش از ۳۰ سال پیش، زمانی که باغ کریولی را نقاشی کرد، مهم بودند، الهام‌بخش نسل‌های جدیدی از هنرمندان و نویسندگان هستند. این نمایشگاه فرصتی برای ما در گالری ملی خواهد بود تا میراث و تأثیر او را جشن بگیریم.»

logo-samandehi