استاد مرمت ایتالیایی برلوچی: موزه علی اکبر صنعتی نمونه‌ای از تکنولوژی‎های مرمت است

نیکلا برلوچی استاد گروه مرمت و حفاظت دانشگاه پلی تکنیک میلان و برنده جایزه میراث فرهنگ اروپا در سال 2014 که به ایران سفر کرده است از روند مرمت موزه استاد علی اکبر صنعتی بازدید کرد.

او در این بازدید که با حضور دکتر فرامرز پارسی طراح و معمار این پروژه انجام شد، در جریان جزییات مرمت، انتخاب متریال برای ساخت استحکامات بنا و ویژگی‌های معماری در ایران قرار گرفت و درباره مرمت در ایران گفت: برای نخستین بار است که به ایران سفر می‏کنم و تنها مدت کوتاهی را در تهران و تبریز گذرانده‌ام. به نظر من سطح مرمت ایران بسیار بالا است. در کشورهای دیگر معمولا مرمت و بازسازی بناهای تاریخی را با هم یکی می‏کنند اما در ایران به سازه‎های قدیمی احترام بسیاری می‏گذرانند و از آنجا که برخورد محافظه‌کارانه‌ای با مرمت این ساختمان‎ها دارند، مداخلات کمتری نیز در شکل اصلی بناهای قدیمی وجود دارد.

وی ادامه داد: بر اساس آنچه در کشورهای دیگر دیده‌ام پس از مرمت‎هایی از این دست همه چیز نو می‏شود در حالیکه در ایران آنچه به تازگی ساخته می‏شود از بناهای قدمی مرمت شده قابل تفکیک است. در ایتالیا نیز وضع به همین شکل است و بیننده می‌تواند بناها را ازهم تشخیص بدهد.

این معمار ایتالیایی درباره موزه صنعتی و شیوه مرمت آن نیز اظهار کرد: این ساختمان نمونه خوبی از تکنولوژی‎هایی است که در مرمت بناهای قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. من توقع داشتم چنین چیزی را تنها در ایتالیا ببینم و این جمله من جنبه تعریف از موزه صنعتی را دارد زیرا ایتالیا بهترین مکان برای مرمت آثار تاریخی محسوب می‏شود.

همچنین فرامرز پارسی معمار ایرانی و مدیر پروژه مرمت موزه استاد علی اکبر صنعتی نیز درباره آنچه تاکنون در این بنا انجام شده است گفت: مرحله نخست مرمت این بنا کار روی سازه ‎آن بود که اکنون پایان یافته است، نمای بیرون نیز به پایان رسیده است و مرحله نازک کاری و تاسیسات بنا باقی مانده است و در صورت تامین بودجه تا سه ماه دیگر کار مرمت موزه به پایان خواهد رسید.

او ادامه داد: این بنا دارای خاک ضعیفی بود و ما ابتدا از طریق تزریق، خاک آن را قوی کردیم. دیواره‌ها نیز عمدتا از خشت بود که از طریق استفاده از مواد خاصی با پایه خاک رس تقویت شد. به علاوه سقف موزه نیز به دلیل اینکه ضربی بود و از خشت ساخته شده بود وزن بسیاری داشت و دیوارها توانایی تحمل آن را نداشتند، ما این سقف را با چوب عوض کردیم تا علاوه بر افزایش قدرت دیوارها، کل بنا در مقابل خطراتی مثل لرزش‌های ناشی از زلزله مقاوم شود.

پارسی همچنین درباره نحوه نگهداری از مجسمه‌های استاد صنعتی که غیر قابل انتقال هستند نیز اظهار کرد: از آنجا که ما نمی‎توانستیم مجسمه‎ها را جابه جا کنیم محفظه‎هایی فلزی برای آنها درنظر گرفتیم که به شکل ثابت روی مجسمه‎ها قرار می‎گیرد و از آسیب به آنها در روند مرمت جلوگیری می‏کند. پس از پایان کار ساختمان این مجسمه‎ها به وسیله یک مرمت‎کار مجسمه بازپیرایی خواهد شد. طبقه بالای این بنا به نقاشی‌های استاد صنعتی اختصاص دارد و به همین دلیل فضای آن به شکل یک گالری طراحی خواهد شد.

منبع: هنرآنلاین

logo-samandehi