نقد و مقالات

1398/12/15
از دریچه یک اثر
تصور بی‌نهایت، جلوه‌ایست از تعلیق "زمان" و بیکرانی "مکان" و پنداشتی موهوم برآمده از عالم حیرانی و سیر ماورایی. چیدمان‌های اتاق تاریک هنرمند ژاپنی‌امریکایی “یایویی کوساما' با عنوان کلی 'اتاق آینه بینهایت' که ۲۰ نمونه آن از سال ۱۹۶۵ تاکنون کار شده‌اند، از بدیع‌ترین تجربه‌های هنر معاصر در درک مفهوم بی‌نهایت و جهان ناشناخته لازمان و لامکان به‌شمار می‌روند.
1398/12/14
نگاهی به مجموعه خسرو شیرین ایرج اسکندری
از آخرین باری که به خانه و فضای ایده آل زندگی فکر کردم بی وقفه به دنبال خانه ای بودم که پنجره هایش رو به درخت هایی باز شود که در نقاشی های ایرج اسکندری دیده بودم. به این فکر می کردم که این درختان را در کدام شهر، کدام محله و کدام کوچه میتوانم پیدا کنم؟
1398/12/6
نمایشگاه دانشجویی از بُعدی دیگر
در تمام سال‌هایی که درباره نقاشی و هنر نوشته‌ام، هرگز تا به این حد برای پیداکردن تیتر یک یادداشت سرگردان و بلاتکلیف نبوده‌ام! و این نه به دلیل ندانستن هدف نوشته است؛ چراکه نه موضوع نو و جدید است و نه مطلب شخصی؛ بلکه درد‌دل معلمی است که بیش از 43 سال معلمی کرده؛ تا حدی که با خوانش‌های این عرصه آشناست و چیزی در حدود 15 سال مسائل حوزه کاری‌اش را مورد تحلیل قرار داده است. سرگردانی از آن جایی است که نمی‌دانم مخاطب کیست و شنونده کدام است و نوشته چه مشکلی را حل خواهد کرد.
1398/11/24
سلسله مطالب آموزش عکاسی (بخش اول)
قدم اول در عکاسی هنر خوب دیدن است، این امر یکی از نکات قابل توجه در آغاز پرداختن به آموزش عکاسی است. در کار عکاسی باید نکات ریز و قابل توجهی را در نظر داشت که در این سلسله مطالب آموزشی شرح خواهیم داد.
1398/7/21
رادیو بین سالهای ۵۷ تا ۶۷ در گوش طبیعت بی‌جان چه می‌گوید
"همه مواد خامی که حافظه را پر کرده، به نظم کشیده می شوند، مرتب و هماهنگ می شوند و همان فرایند آرمانی شدن را از سر می گذرانند که محصول تیزبینی کودک گونه است. تیزبینی جادویی ای که به سبب معصومیت چنین است." (شارل بودلر، نقاش زندگی مدرن)
1398/7/20
"رسم روزگار چنین است"
“بله رسم روزگار چنین است ”. جمله‌ای كه با تواتر بالایی پس از هر مرگ در كتاب “سلاخ خانه‌ی شماره‌ی پنج” تكرار می‌شود. اثری درام با دست‌مایه‌های طنز تلخ که توسط ونه‌گات نویسنده‌ی معاصر امریکایی كاركردگرا كه براساس اندیشه‌هایش این كتاب را نوشته است و مرگ را به سخره می‌گیرد.
1398/7/8
بهترین تزیین برای بهار و تابستان 2020
بهار وتابستان 2020 فصلی کامل، عالی، متفاوت، قوی و پرشور است. فصلی متعهد به یک مسئولیت پذیری سازگار با محیط زیست. فصلی که در آن نشانه خورشید درنظر گرفته شده است، رنگ‌هایی با تأثیر زیاد، زیبا و شاد، رنگهای کامل و روشن که به صورت ساده یا طرح دار هستند.
1398/6/24
جزئیات اتاق نشیمن که باعث متمایز شدن آن می شوند
اتاق نشیمن یکی از قسمت­های مورد علاقه در منزل و جایی است که در آن از مهمان­ها پذیرایی می شود یا در انتهای یک روز طولانی استراحت می­کنید. همچنین جایی است که می توانید سبک خاص خودتان را به نمایش بگذارید.
1398/6/7
نگاهی به چهارمین نمایشگاه آثار گروهی از هنرمندان خودآموخته در نگارخانه لاله
هنر خود آموخته، اصطلاحی است برای اطلاق به هنرمندانی که بدون گذراندن دوره های آکادمیک هنری و عدم آشنایی با اسلوبهای هنری به خلق آثار ناب و تاثیرگذار مشغول بوده ا ند. اگر به تاریخ رجوع کنیم، هنر خودآموخته از هنرهای ابتدایی انسانهای اولیه و اقوام پریمیتیو تا نقش پردازان و بافندگان گبه های ایرانی و ...را شامل شده و تا قرون متأخر ادامه می یابد. تحقیقات نظری و عملی ژان دو بوفه(هنرمند سرشناس فرانسوی) در قرن بیستم باعث شد تا این ژانر هنری بیشتر مورد توجه واقع شده و با نام هنر خام(art brut)، و بعد از آن با عناوینی همچون: نائیوآرت،اُوت سایدرآرت، فُلک آرت، چیلدرن آرت و ... به مردم جهان معرفی شود.
1398/6/4
چرایی استفاده از گیاهان در دکوراسیون داخلی
هنگامی که سخن از دکوراسیون و تزئین خانه به میان می آید راهکارهای زیادی برای ایجاد تغییرات در ذهن ایجاد می شود این ایده ها می تواند اضافه کردن تابلوها یا برخی از المان های دکوری به میز و یا به دیوار باشد و یا افزودن اکسسوری ها اما در میان همه تغییرات، استفاده از گیاهان در دکوراسیون علاوه بر ایجاد تغییرات و زیبایی فضا با راهکاری ارزان قیمت تاثیرات بسیار زیادی بر کاربران فضا و سلامتی و احساسات افراد خواهد داشت.
1398/4/26
از زیر درختان زیتون تا سیستم هشدار دهنده‌ی زلزله
در "وسوسه‌های ناکوک" بود که می‌خواندم، می‌گفت: "زلزله چیز غریبی است. چشم باز می‌کنی می‌بینی وسط تپه تپه‌های گلی هستی که اول از همه سقف سفالی‌اش را چیده‌اند اما هنوز نمی‌دانند اتاق‌ها را چطور بسازند تا سقف برود بالا. آخر سقف خانه‌ها باید بالاتر از سر و گردن باباها باشد. این بود که ما یک روز صبح پا شدیم و دیدیم سقف‌ها را روی زمین چیده‌اند و همه توی سرشان می‌زنند ..."
1398/4/22
فرار از گذشته، فرار به گذشته
زمان در جهان شرقی ما در دایره‌های کوچک و بزرگ می‌گذرد، باز می‌گذرد، می‌گذرد و باز می‌گردد. سهم گذشته و خاطره از شناخت و بصیرت ما از جهان و آن‌چه از جهان می‌خواهیم گاه چنان عمده است که صورتی آرمان‌شهری به خود می‌گیرد و تمام خواسته‌ی ما از آینده و تمام تلاش‌مان برای ساختن آن بازسازی تمام و کمال گذشته است. ما خاطره بازیم، ما حتی زندگی می‌کنیم که خاطره بسازیم اما جهان، بیرون مرزها و اندیشه‌های ما هرگز منتظر ما نمی‌ایستد. هر روز افق‌های جدیدی بر انسان گشوده می‌شود و هر روز افق‌های جدیدی برای انسان ساخته می‌شود. ما از دوران ساختن سازوکارها به دوره‌ی ارزش بخشیدن به سازوکارهای موجود پا گذاشته‌ایم و این شاید، شاید فرصتی برای بازگشتن ما به مسیر و غافله‌ی جهانی باشد.
1398/4/5
آینده هنر ۲۰ سال بعد چگونه خواهد بود؟
آینده گرچه نامعلوم است، برخی عوامل مهم را در افق پیش رو نمی‌توان انکار کرد. از میان این عوامل می‌توان به تغییرات اقلیمی و جمعیتی و نیز دگرگونی‌های جغرافیایی- سیاسی اشاره کرد. به بیان دیگر، در آینده درواقع فقط تغییر است که قطعیت دارد- حال چه از نوع مطلوب باشد و چه از نوع نامطلوب. در چنین چشم‌اندازی برای پیش‌بینی آینده هنر ضروری است که به چگونگی واکنش هنرمندان به این دگرگونی‌ها توجه کنیم. همچنین باید به این‌ موضوع بپردازیم که هنر در زمان حال و آینده در تحقق چه اهدافی می‌کوشد.
1398/3/20
آتش بدون دود نمی‌شود، شهر بدون محله
سال‌های پیش البته نه آنقدر دور که به یاد نیاوریم؛ هم‌محله‌ای بودن یک اتفاق ساده نبود ... یک نوعی از هم‌گروهی بودن را در خود داشت و یک حس و حال غالب ... یعنی وقتی اسم محله‌ای گفته می‌شد همراه بود با یک نشانه که کل محله را توصیف می‌کرد. این نشانه محدود به یک بنای شاخص در محله نمی‌شد شامل صفتی برای افراد محله، کیفیت صدای محله، بوی گیاهان محله، حرفه‌ی موجود در محله، نوع خاص وجود نور و سایه، چینش اجزا و توالی فضا و خیلی چیزهای دیگر بود ...
<< آخرین صفحه < صفحه بعدی صفحه قبلی > اولین صفحه >>

صفحه شماره: 1

تعداد كل : 159
logo-samandehi