فراتر از باله و بالرین‌ها

نگاهی بر نقاشی‌های کمتر شناخته‌شده ادگار دگا

«ادگار دگا» به عنوان یکی از مشهورترین نقاشان امپرسیونیست شناخته می‌شود که به همراه «مونه» و «رنوآر» جنبش امپرسیونیسم را شکل دادند.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، «دگا» بیشتر برای خلق تابلوهای نقاشی با موضوع کودک‌های بالرین شهرت دارد. با این حال این هنرمند فرانسوی برجسته تابلوهای نقاشی با موضوعات دیگری نیز خلق کرده است که چندان مشهور نیستند. در ادامه به منتخبی از این نقاشی‌ها می‌پردازیم.

«خانواده بللی»


«دگا»‌ به عنوان یک مرد جوان برای ادامه یادگیری هنر به ایتالیا سفر کرد. او در زمان اقامتش در فلورانس، پرتره‌ای از خانواده عمه خود «لورا» را نقاشی کرد. «لورا» با شخصیت برجسته ایتالیایی به نام «بللی»‌ ازدواج کرده بود و دو فرزند داشت که در زمان خلق این پرتره ۸ و ۱۰ ساله بودند.

در این پرتره بسیار جالب که البته فضای آن تاحدی متراکم است، مادر در حالتی مقتدر و جدی به تصویر کشیده شده است. او که ایستاده نقاشی شده است، لباسی سراسر سیاه به تن دارد چراکه سوگوار درگذشت پدرش است که پرتره‌ای از او در کنارش بر روی دیوار نصب شده است. همسر او در سمت دیگری از نقاشی در حالی آرام بر روی صندلی نشسته و به خانواده‌اش نگاه می‌کند که مخاطب تقریبا فقط او را از پشت سر تماشا می‌کند.

دختران ترکیبی از وضعیت والدین خود هستند. دختر بزرگ‌تر شبیه مادرش است که با وقار ایستاده و دست‌هایش را روی پاهایش قرار داده است. دختر کوچکتر به نقطه‌ای بیرون از نقاشی نگاه می‌کند. چیزی توجه او را به خود جلب کرده است و او با بازیگوشی پاهایش را به هم می‌زند که نشان می‌دهد هنوز کودک است و به دغدغه بزرگسالان توجه نمی‌کند.

«فروشگاه کلاهدوزی»


«دگا» در حوالی ۱۸۸۰ میلادی طراحی‌ها و نقاشی‌های بسیاری با موضوع فروشگاه کلاهدوزی خلق کرد. این نقاشی یکی از بزرگترین‌های این مجموعه نقاشی‌های است. این اثر هنری زن جوانی را به تصویر می‌کشد که کلاهی را تحسین و یا تزئین می‌کند. به نظر می‌رسد دگا عمداً هویت دختر را ناشناس باقی گذاشته است. آیا او مشتری است یا مغازه‌دار؟ با بررسی دقیق‌تر می‌بینیم که او یک سنجاق در دهان خود دارد و دستکش پوشیده است. بنابراین شاید او کلاه می‌سازد. در کنار زن، مجموعه‌ای از کلاه‌های رنگی نیز به تصویر کشیده شده است.

جالب‌ترین قسمت نقاشی زاویه غیرمعمول آن است. زاویه از بالا این نقاشی مثل کسی است که نزدیک میز ایستاده و دختر را تماشا می‌کند. به نظر می‌رسد که او متوجه نگاه مخاطب نیست و کاملاً در کار خود غرق شده است.

«دفتر پنبه در نیواورلئان»


«ادگار دگا» تنها نقاش فرانسوی امپرسیونیستی بود که به ایالات متحده آمریکا سفر کرد و در آنجا نقاشی کشید. در سال ۱۸۷۳ میلادی او از اعضای خانواده‌اش که در ایالات متحده آمریکا بودند، بازدید کرد و تابلو نقاشی «دفتر پنبه» را در جریان اقامت در آنجا خلق کرد. این نقاشی فضای داخلی شرکت عموی «دگا» در نیواورلئان را به تصویر می‌کشد. در این نقاشی عموی «دگلا» به همراه برادران او و چندین کارمند این شرکت را حین کار یا شاید هم لحظه‌ای استراحت می‌بینیم. در فضای پس‌زمینه پنبه خام را روی میز می‌بینیم.

«دگا» در نامه‌هایی که برای دوستان مستقر در فرانسه‌اش نوشته بود، از این موضوع شکایت می‌کرد که در دوران اقامتش در آمریکا قصد داشت چند پرتره خانوادگی خلق کند که به دلایل مختلفی میسر نشده است. البته «دفتر پنبه» به نوعی یک پرتره خانوادگی محسوب می‌شود، چراکه در آن مردهای خانواده‌اش را به تصویر کشیده است.

«بازدید از یک موزه»‌


چه صحنه مدرنی است! دو زن که نقاشی‌هایی با قاب‌های طلایی در موزه را تحسین می‌کنند. یکی از زنان کتاب راهنما در دست دارد و دیگری گویی حین تماشای آثار هنری در افکار خود گم شده است. افرادی که در این نقاشی به تصویر کشیده شده‌اند در حقیقت «مری کسات» و خواهرش هستند. «کسات» نقاش و یکی از اعضای جنبش «امپرسیونیسم» بود.

در حالی که بیشتر امپرسیونیست‌ها از مناظر زیبا الهام می‌گرفتند، هنرمند فرانسوی ادگار دگا ترجیح می‌داد از سوژه‌های انسانی، به‌ویژه آنهایی که در حال حرکت هستند، نقاشی خلق کند. او علاوه بر بسیاری از نقاشی‌های شناخته‌شده‌اش، طراحی‌های بی‌شماری با مداد و پاستل خلق کرد که هر کدام از آن‌ها نشان‌دهنده مهارت او در به تصویر کشیدن شکل انسان در حین حرکت است.

logo-samandehi