موزه هنر معاصر بیروت بعد از 7 سال بازگشایی شد

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا ، موزه سرسق که در اصل کاخی ایتالیایی یک اشراف عثمانی است 60 سال قبل برای اولین بار به روی عموم زمانی باز و به موزه تبدیل شد.
زمانی که بیروت در دهه 1960 پایتخت فرهنگی خاورمیانه بود، نگارخانه های سرسق آثار هنرمندان نقاش و مجسمه ساز سرشناس لبنانی را به نمایش می گذاشتند.
جنگ داخلی لبنان از 1975 تا 1990 باعث تعطیلی موزه شد و بار دیگر برای نوسازی گسترده این موزه از 2008 به بعد تعطیل شد.
رفیق شلاله از مشاوران پیشین رییس جمهوری لبنان که در مراسم بازگشایی موزه حاضر بود گفت: موزه سرسق بخشی از تاریخ مدرن لبنان، تاریخی که در جنگ 1975 بخشی از آن از بین رفت. اما این موزه مقاومت کرد و به عنوان نماد فرهنگی در لبنان مطرح است.
موزه در سه ماه آینده 200 اثر هنری را به نمایش می گذارد که روند تغییر بیروت را از دوران عثمانی در سال 1800 میلادی تا تبدیل شدن به پایتختی مهم در خاورمیانه در سال 1960 نشان می دهد.
بیروت طی ماه های اخیر صحنه اعتراضات گسترده مردمی علیه سیاستمداران این کشور بوده است.
محمد المشنوق وزیر محیط زیست لبنان که مخالفت ها نسبت به عملکرد وی بسیار زیاد بوده است در این مراسم گفت: موزه سرسق محل نگهداری گنجینه هنری و فرهنگی لبنان است.
وی گفت: مردم لبنان به این مکان نیاز داشتند، در بحبوحه غم و تراژدی هایی که در زندگی ما را احاطه کرده است به بازگشایی موزه نیاز بود.
مونا فواذ با ایجاد ارتباط بین اعتراضات در بیروت و احیای موزه سرسق گفت: هر دو این اقدامات در یک مسیر حرکت می کنند. آنها می گویند که هنوز امید هست و خواهد بود، مردم برای بهتر شدن وضعیت شهر تلاش می کنند.

logo-samandehi