مرمت و بازسازی بناهای تاریخی در گلستان

‌معاون میراث فرهنگی گلستان از مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی سیمین‌شهر از توابع گمیشان خبر داد و گفت: این اقدامات در راستای حفاظت از بافت ارزشمند این بناها انجام شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، حمید عمرانی رکاوندی بناهای تاریخی مرمت شده را مربوط به دوره قاجار و اوایل پهلوی بیان کرد و اظهار کرد: خانه‌های بهرام محمد خوزینی، سیدمحمدی، سعدی‌نژاد و حاج محمد خوزینی از جمله بناهای مرمت شده است.

وی به اقدامات مرمتی صورت گرفته در سال 94 در این بناها اشاره کرد و افزود: رفع خطر و اجرای شمع فلزی یا چوبی و مهار تراس چوبی آسیب دیده طبقه همکف، برچیدن تیرها، تخته‌ها، نرده و ستون‌های فرسوده تراس، برچیدن پایه‌های آجری آسیب‌دیده زیر تراس، اجرای فونداسیون با بتن مسلح یا سنگ با ملات سیمان و ایزوگام روی آن، اجرای پایه جرزهای آجری و بندکشی آن، اجرای تیرریزی جدید با نراد مرغوب از جمله اقدامات بوده است.

«عمرانی رکاوندی» همچنین برچیدن الحاقات معماری و تعویض تیرها، تخته‌ها، نرده و ستون‌های فرسوده تراس‌ها، مرمت پلکان آجری، برچیدن حلب‌پوش فرسوده بنا و اجرای مجدد آن و مرمت ناودان ها، تعویض تیرهای فرسوده بام، برچیدن و مرمت و استحکام بخشی جرزهای فرسوده بنا و رنگ آمیزی بدنه بیرونی بنا را از دیگر فعالیت ها بیان کرد.

به گفته وی، اقدامات مرمتی بناهای ارزشمند بافت تاریخی گمیشان، در جهت زنده سازی و حفاظت از این بافت ها و توسعه گردشگری منطقه انجام شده است.

بسیاری از بناهای تاریخی این منطقه به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی مربوط می‌شود، بیشتر این خانه‌ها در دو طبقه احداث شده و دارای سازه‌های چوبی است که بسیاری از این چوب‌ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند، این بناها از ملات آهکی و ماسه های دریایی پوشیده شده اند و به عبارتی این بناها تلفیقی از چوب ، آجر و مصالح است.

logo-samandehi