کلکسیونری که فرشته نجات فرش ایران است

یک کلکسیونر فرش قصد دارد «سومین موزه‌ی فرش ایران» را با کمک مسئولان دولتی و در زادگاهش راه‌اندازی کند، فرش‌هایی که برای خریدشان تا نیویورک و زوریخ هم رفته است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، موزه «فرش شهدای ایران» با همت یک کلکسیونر فرش پس از جانمایی مناسب یک فضا در استان مرکزی شهرستان اراک ساخته و به بهره‌برداری می‌رسد. فرش‌های جمع‌آوری شده توسط این کلکسیونر روز گذشته (جمعه 8 آبان) در جمع تیم تهرانگردی احمدمسجد جامعی رونمایی شد.

ابراهیم حسین‌جانی، کلکسیونر فرش و پژوهشگر فرهنگی که علاوه‌بر علاقه‌اش به این اقدام، کار پدرش را که علاوه‌بر کشاورزی اقدام به بافت فرش برای آمریکایی‌ها می‌کرد را ادامه داد و امروز فرش‌های نفیس و ارزشمند زیادی را جمع‌آوری کرده و قصد دارد آن‌چه را که در طول سال‌های گذشته جمع‌آوری کرده، در زادگاه‌اش و در موزه‌ی «فرش شهدای ایران» به نمایش بگذارد.

وی با بیان این‌که تاکنون 120 تخته فرش را برای نمایش در این موزه انتخاب کرده است، از شاخص‌ترین فرش‌های جمع‌آوری شده را فرشی 12 ضلعی و ابریشمی متعلق به 200 سال پیش دانست که تا 40 سال پیش خاندان پهلوی از آن به عنوان رومیزی استفاده می‌کرده‌ است. او این فرش را از یک یهودی در نیویورک خریداری کرده است.

علاقه‌ حسین‌جانی به فرش باعث شده بود در زمان افتتاح موزه‌ی فرش ایران در 22 بهمن 56 از وی که در آن زمان در عراق بود برای حضور در این مراسم دعوت شود.

او با بیان این‌که ‌کوچک‌ترین فرش این مجموعه فرشی با چهره‌ی «آقانورالدین» است، درباره‌ی فرش‌های جمع‌آوری شده توضیح داد: این فرش‌های ارزشمند را از مکان‌هایی مانند نیویورک، ‌زوریخ‌، وین‌، کلمبوس‌، کاشان، ‌ورامین‌، تهران‌، تبریز‌، خراسان،‌ کرمان‌، اصفهان و بیجار خریداری یا جمع‌آوری کرده‌ام.

به گفته وی‌، برای ایجاد موزه «فرش شهدای ایران» براساس صحبت‌هایی که با سه نهاد شهرداری‌، میراث فرهنگی و استانداری داشته است، هرکدام 30 درصد برای ایجاد این موزه در شهر اراک اختصاص می‌دهند.

او تاکید کرد: امیدوارم تا 14 آبان کلنگ ایجاد این موزه در اراک زده شود.

به گزارش ایسنا، محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها نیز در سخنانی درباره اقدام این کلکسیونر فرش اظهار کرد: ما نخست قصد داشتیم نام این موزه را به نام آقای «حسین‌جانی» بگذاریم، اما به دلیل علاقه‌ای که وی برای شهدا قائل است اعلام کرد که تمایل دارد نام موزه، «موزه فرش شهدای ایران» باشد.

وی فرش را سفیر فرهنگی ایران و دولت دانست و تاکید کرد: هر اتفاقی در کشور رخ داده، قطعا یک نفر آن را پشتیبانی می‌کند؛ کاری که آقای حسین جانی انجام داد را در واقع باید دولت و دستگاه‌های رسمی کشور انجام می‌دادند، اما زمانی که آنها سرگرم مسائلی غیر فرهنگی هستند و فرصتی برای فکر کردن به این اقدامات فرهنگی ندارند، چنین شخصیت‌هایی اینگونه اقدامات را برای خود واجب عینی می‌دانند.

او با بیان این‌که فرش یک کالای اقتصادی نیست، بلکه تاریخ، فرهنگ‌، هنر‌، اسطوره را نیز در خود دارد ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات دولت از خرید یک تخته فرش هم عاجز است. تاکنون به جز موزه فرش ایران، موزه فرش آستان قدس رضوی در این زمینه فعالیت داشته که آن هم از هدایای مردمی پر شده است و هیچ حرکت جدی دیگری برای فرش در ایران نداشته‌ایم. به همین دلیل معتقدم اقدام آقای «حسین‌جانی» خاص است، در واقع وی بخشی از فرهنگ و هنر را خریداری می‌کند.

وی با بیان این نکته که فرش‌هایی که توسط این کلکسیونر خریداری شده با آخرین تکنیک‌ها حفاظت می‌شود، افزود: روی برخی از این فرش‌ها نمی‌توان هیچ قیمتی گذاشت. سازمان میراث فرهنگی و استانداری مرکزی تلاش می‌کنند در آینده‌ای نزدیک با حضور وی، کلنگ این موزه در اراک به زمین زده شود.

به گزارش ایسنا‌، کیانوش کیانی، مدیر بخش تاریخ شفاهی دایره‌المعارف بزرگ اسلامی نیز در آغاز تهران‌گردی این هفته خطاب به احمد مسجدجامعی گفت: باید بدانیم که خاطره‌نگاری سرگذشت، پژوهش و تاریخ شفاهی با یکدیگر متفاوت، اما موازی هم هستند؛ در واقع کار احمد مسجد جامعی در تهران، علاوه بر این‌که یک تهران‌شناسی دقیق است، راهی به سوی تاریخ شفاهی دارد.

logo-samandehi