نمایشگاه آثار هنرمند اسپانیایی در نیاوران افتتاح شد

به گزارش گالر آنلاین به نقل از هنر آنلاین مراسم افتتاح نمایشگاه، رونمایی کتاب و ورکشاپ ایسیدرو فرر هنرمند اسپانیایی که میهمان دوره چهارم سرو نقره‌‏ای است در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور ایسیدرو فرر، علی رشیدی مدیر انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، پریسا تشکری، فرزاد ادیبی، اونیش امین‎اللهی و ساعد مشکی اعضای هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک برگزار شد، ابتدا فرزاد ادیبی پشت تریبون رفت و درباره فرر گفت: ایسیدرو فرر از 20 سال پیش تاکنون گرافیک را به شکل حرفه‌‏ای دنبال کرده است. به نظر من او هنرمندی است که با اشیا ارتباط بسیار خوبی برقرار می‏‌کند و در آنها جنبه‎های ثانویه‌شان را پیدا می‏‌کند. فرر به شی‎های دم دستی شخصیت می‏‌دهد و سرایش دیگری از آنها دارد.

وی ادامه داد: اما شاید این سوال پیش آید که او چطور به اینجا رسیده است؟ فرر وارث فرهنگ پر از شور و شعر و هنر اسپانیاست و حتما باید اینگونه باشد. به علاوه او در دانشگاه گرافیک نخوانده است و قواعد دست و پاگیر گرافیک را در کارهایش استفاده نمی‎کند اما نکته‎ای مهم‎تر از این دو مورد نیز وجود دارد، او ذاتا خلاق است و توانایی هنری او به خلاقیت و نه به جغرافیا یا تحصیلات او ربط دارد.

همچنین ایسیدرو فر در این مراسم کارگاه آموزشی خود درباره دو پروژه کاریش را برگزار کرد. این هنرمند اسپانیای ضمن تشکر از دعوتش به ایران و میهمان‏‌نوازی برگزارکنندگان سرو نقره‏‌ای درباره پروژه تولید چراغ برای شرکت اسپانیای "لوسیفر" توضیح داد: از طرف این شرکت پیشنهادی برای طراحی یک سری طرح و لوگو به من داده شد، من برای این شرکت ابتدا یک سری طرح‏‌های هندسی طراحی کردم، سپس این فرم‌ها را به یک خانواده حیوانات تبدیل کردم، فیل، گاو، مورچه، ماهی، میمون و لوسیفر نماد شرکت که یک کلاه است این خانواده را تشکیل می‌دادند. این طرح‎ها برای جلد و داخل کاتالوگ‌ها، تقویم‌های شرکت، پوسترها و کارت دعوت‎ها طراحی شدند. با این حال شرکت از من خواست آنها را به اشیایی کاربردی تبدیل کنم. با کمک یک دوست نجار از آنها نمونه‌های چوبی ساختم. بعد در مرحله‏‌ای دیگر به من پیشنهاد دادند این حیوانات را به لوسترهایی ایستاده تبدیل کنم. در والنسیا یک گروه نجار با استفاده از نوعی چوب که انعطاف پذیر است و برای ساختن قایق استفاده می‏‌شود از طرح‏‌های من حیواناتی بزرگ ساخت که درون آنها گوی‎های کریستالی حاوی چراغ قرار می‏‌گرفت. این حیوانات با عنوان "مزرعه با مزه" ارائه شدند و با مخاطبان بسیار ارتباط برقرار کردند.

او در ادامه این ورکشاپ در زمینه طراحی نشان و بطری برای شرکت آب معدنی "لونارس" توضیح داد: این پروژه یک شکست بود هرچند در این شکست من هیچ مسئولیتی نداشتم. لونارس مانند بسیاری از بطری‏‌های آب یک نشان آبی رنگ داشت و چون لونارس به معنای ماه‎گون است دو ماه نیز کنار نام آن دیده می‏‌شد. بیش از 40 بار برای این آب معدنی از سوی شرکت‎های تبلیغاتی مختلف آرم و بطری طراحی شده بود اما هیچ‎کدم راضی کننده نبود. تا اینکه رئیس شرکت بطری نوشیدنی طراحی مرا در یک رستوران دید و از من برای کار دعوت کرد. من طرح‎های مختلفی را در مراحل مختلف کار کردم، ابتدا فونتی متفاوت طراحی کردم که شبیه هیچ فونت دیگری نبود، این فونت که محکم و بدون مشابه بود برای نوشتن کلمه لونارس استفاده شد، بطری بسیار ساده بود و ابتدا مدیر شرکت را جذب نکرد، کار ادامه پیدا کرد، طرح قبول شد و لوازم جانبی و تبلیغاتی هم طراحی شد. در اینجا بود که مدیر شرکت از من خواست جرج قدیس را که شخصیت محبوب اوست به بطری اضافه کنم. این کار دشوار بود اما طرح جرج درحالی که با نیزه‎ای اژدهایی را می‌‏کشد به پشت نوشته‎ها و با حالتی محو اضافه شد. پس از طراحی یک سری تصویر سازی برای تبلیغات کشیدم که قرار بود همراه شعر در فرم روزنامه و به شکل سیاه و سفید منتشر شود. مدیر شرکت از من خواست نسخه‌‏ای رنگی از آنها تهیه کنم و در کمال ناباوری اعلام کرد که می‏‌خواهد این تصویرسازی‌ها پشت بطری باشند. این اتفاق افتاد و تصویرسازی‎ها بیشتر از آب معدنی لونارس محبوب شدند.

در ادامه این برنامه نمایشگاه پوسترهای ایسیدرو فرر با عنوان "با دست‎هایت فکر کن" در گالری فرهنگسرای نیاوران افتتاح و همچنین مراسم رونمایی و امضای کتاب این هنرمند که موسسه لاجوردی آن را منتشر کرده است نیز در این مکان برگزار شد.

نمایشگاه "با دست‎هایت فکر کن" تا 15 آبان در فرهنگسرای نیاوران ادامه دارد.

گزارش تصویری مرتبط

logo-samandehi