در پروژه «یک‌صد معمار، یک‌صد انتخاب» معماران بناهای برتر خود را معرفی می‌کنند

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، انجمن مفاخر معماری ایران برای اجرای پروژه «یک‌صد معمار، یک‌صد انتخاب» قصد دارد 100 اثر را از میان آثار ساخته‌شده در 60 سال اخیر توسط 100 معمار شناخته‌شده ایرانی معرفی کند. این پروژه با برگزاری نشست‌هایی اجرا می‌شود که در هر نشست، معماران نام‌آشنای ایرانی هر کدام بنای انتخابی خود را با بیان توضیحات و با استناد به مبانی نظری معرفی می‌کنند و در نهایت، 100 بنای منتخب معماران، در کتابی مستند و علمی منتشر می‌شود تا در فضای علمی و دانشگاهی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

علیرضا قهاری - رییس انجمن مفاخر معماری ایران - در این‌باره به خبرنگار ایسنا توضیح داد: این رویداد با معرفی 100 بنای معماری شاخص در چند دهه اخیر ثابت می‌کند که معماری ایران در این دوره فقیر نبوده است. همچنین با بررسی این بناها می‌توان به شاخص‌هایی در این حوزه دست یافت و ویژگی‌های معماری این دوره را تعریف کرد.

او همچنین گفت: حتی ممکن است بناهایی که انتخاب می‌شوند، در حال ساخت باشند و هنوز کامل نشده باشند.

در ابتدا قرار بود این پروژه با برگزاری 10 نشست اجرا شود که در هر نشست، 10 معمار هر کدام اثر انتخابی خود را با استناد به مبانی نظری معرفی کنند، اما به گفته مسؤولان برگزارکننده این رویداد، به علت استقبال معماران از این پروژه در نشست نخست آن، بیش از 10 معمار به معرفی اثر منتخب خود پرداختند. در نشست دوم نیز قرار است 11 معمار حضور داشته باشند.

با ادامه‌ی این روند برخی برگزارکنندگان گفته‌اند که احتمالا تعداد آثار انتخابی بیشتر از 100 اثر می‌شود که به اعتقاد آن‌ها، این موضوع خللی در پروژه ایجاد نمی‌کند.

مسجد ولیعصر (عج)، پردیس سینمایی ملت، پاساژ بهار لاله‌زار، برج جام، موزه هنرهای معاصر، پژوهشگاه مواد و انرژی، محورهای پیاده بازار تهران، ساختمان مجلس سنا، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، و پل طبیعت به‌عنوان معماری‌های شاخص در نخستین نشست این پروژه توسط سیروس باور، کاوه بذرافکن، فرامرز پارسی، اسکندر مختاری، ایمان رئیسی، علی‌رضا قلی‌نژاد پیربازاری، ابوالفضل قمشه، غزال کرامتی، ابوالحسن میرعمادی، حمیدرضا ناصرنصیر، محمدرضا نیکبخت و مهرداد هاشم‌زاده همایونی معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، دومین نشست پروژه «یک‌صد معمار، یک‌صد انتخاب» 20 آبان‌ماه در باغ - موزه قصر برگزار و در آن، تعداد دیگری از بناهای برتر از نگاه معماران معرفی می‌شود.

logo-samandehi