امروز 21 نوامبر سالروز تولد هنرمند نقاش بلژیکی رنه ماگریت

رنه ماگریت، نقاش بلژیکی، یکی از برجسته‌ترین نمایندگان سوررئالیسم در نقاشی، و ابداع کنندهٔ جناس تصویری است.


رنه ماگریت در ۲۱ نوامبر ۱۸۹۸ در لسینز بلژیک، به دنیا آمد. ماگریت کوچکترین پسر لئوپولد ماگریت خیاط بود. دربارۀ دوران اولیۀ زندگی ماگریت اطلاعات کمی وجود دارد.او طراحی را از سال ۱۹۱۰ شروع کرد. مادر او در ۱۲ مارچ ۱۹۱۲ با غرق کردن خود در رودخانه خودکشی کرد. نقاشی‌های اولیۀ ماگریت از حدود سال ۱۹۱۵ آغاز شد. ماگریت در سال ۱۹۲۲ با جرجت برگر کسی که برای اولین بار او را در سال ۱۹۱۳ در بچگی دیده بود ازدواج کرد.


او در آکادمی بروکسل آموزش دیدو به کشورهای فرانسه، انگلستان، آلمان و هلند سفر کرد. اولین آثارش (اوائل دهه ۱۹۲۰)، نشان دهنده تأثیر او از فوتوریسم و کوبیسم است.


در 1925 با انتشار دو مجله به نامۀهای ازفاژ و ماری در زمینه معرفی هنر سوررئالیسم، آغازگر جنبش سوررئالیسم در بلژیک شد. از آن پس، با اثرپذیری از طرز نگرش کی ریکو که برتری شعر بر نقاشی را به او نشان داد شیوۀ شخصی خود را پدید آورد. در سال‌های 1927 تا 1930 که در پاریس بود به جمع سوررئالیست‌ها پیوست. پس از آن به بروکسل برگشت و تا پایان عمر در آنجا ماند. نقاشی‌های ماگریت پس از گذشت چند دهه توانست توجه عموم را جلب کند. با نمایش آثارش در نیویورک 1965، لندن و پاریس، جایگاه شایستۀ خود را در تاریخ هنر سدۀ بیستم بدست آورد. سبک ویژۀ او به پوسترسازی، هنر تبلیغات و طراحی گرافیک بسیار اثر گذاشت.


ماگریت انگارهای شاعرانه‌اش را در قالب تصویرهایی عکس‌مانند عرضه می‌داشت. ولی اسلوب واقع‌نمایی را به قصد بازنمایی جنبۀ قابل رویت چیزها بکار نمی‌گرفت، بلکه بدین وسیله بر حضور یا عمل رمزآمیز و ناشناختۀ آنها تاکید می‌کرد.از همین رو، در شیوه سوررئالیست او را نام رئالیسم جادویی نهادند.
وی در ۱۵ اوت ۱۹۶۷ به علت بیماری سرطان در شهر بروکسل درگذشت.


logo-samandehi