بررسی ارتباطات اجتماعی و اقتصاد هنر /نگارخانه آیریک با نمایش آثار مفاخر هنرهای تجسمی ایران افتتاح شد

در نمایشگاه گروهی "مفاخر هنرهای تجسمی ایران"، 40 اثر از هنرمندانی چون حسین محجوبی، رضا بانگیز، جلال شباهنگی، حبیب‌الله صادقی، احمد نصرالهی، آنه‌محمد تاتاری، ادهم ضرغام، بهرام دبیری، مهرداد قهرمانی، علیرضا کاویان‌راد، کاوه نامغ، شهلا حبیبی، هایده زرین‌بال، منوچهر نیازی، پیروز پاینده، محمود زنگنه، ژازه طباطبایی، علی‌اکبر صنعتی، محمدعلی شیوایی(کاکو)، فرزانه محجوبی و مش اسماعیل به نمایش گذاشته شد.

در این مراسم همچنین نشستی با موضوع "ارتباطات اجتماعی و اقتصاد هنر"، برگزار شد. در این نشست دکتر حسین خطیبی، روانپزشک و کارشناس ارشد ارتباطات، اظهار داشت: در بازار هنر، ما با 8 عامل رو‌به‌رو هستیم؛ هنرمند، نگارخانه‌ها یا عرضه‌کنندگان، مجموعه‌داران، مخاطبین، خریداران عام، سازمان‌ها و بخش‌های قانون‌گذار و تاثیرگذار که بودجه‌ای نیز برای خرید آثار هنری دارند، رسانه‌ها و حامیان مالی و تبلیغاتی که هر کدام نقش موثری را در این بازار ایفا می‌کنند.

وی در ادامه با تشریح هر یک از عوامل، افزود: هنرمند با تکنیک، اعتبار و قدمتی که دارد و همچنین با نوآوری‌هایی که ارائه می‌کند باعث جذب بازار می‌شود. نگارخانه‌ها در کنار نمایش و فروش آثار هنری باید از استاندارد‌های کیفی و کمی تخصصی فضای نگارخانه و انتخاب آثار نیز برخوردار باشند و همچنین توانایی برقراری ارتباط مستمر و خوب را با همه ابعاد این بازار که کار مشکلی است، داشته باشند.

دکتر خطیبی درباره بخش خرید آثار هنری نیز، گفت: عموم مخاطبین خریداران بالقوه‌ای هستند که در شرایطی تبدیل به خریداران بالفعل و چه بسا مجموعه‌داران کوچک و در آینده حرفه‌ای خواهند شد. از سوی دیگر مجموعه‌دارانی هستند که شناخته‌ شده‌اند و وقتی اثری را خریداری می‌کنند در مواردی حتی جهت بازار را نیز تغییر داده و به سوی انتخاب خویش می‌کشانند. از دیگر سوی قانونی نیز وجود دارد که گاه به اجرا در می‌آید و گاه نادیده گرفته می‌شود و البته وقتی اجرا می‌شود هم نظارت دقیقی بر نحوه اجرایی شدن آن نیست؛ قانون گاه نیم درصدی و گاه یک دهم درصدی از محل اعتبارات عمرانی کلیه دستگاه‌ها و موسسات متعلق به قوای سه‌گانه که به نظر می‌رسد همچنان نیاز به پیگیری‌های بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. همچنین شورای شهر تهران می‌تواند در اقدامی نمادین طرح‌ها و برنامه‌هایی را برای خرید و تشویق به خرید دیگران، طراحی و اجرا کند و در این راستا نقش پررنگی ایفا کند.

این کارشناس ارتباطات در پایان سخنانش، در ارتباط با موضوع رسانه و حامیان مالی، عنوان کرد: رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی که البته بسیار قوی‌تر و بهتر از پیش شده است و همچنین تجزیه و تحلیل آثار، نمایشگاه‌ها، هنرمندان و نگارخانه‌ها می‌توانند به رونق و ارتقا عرصه هنرهای تجسمی کشور کمک کنند. بحث حامیان مالی و تبلیغاتی نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ وقتی فرد، شرکت و یا سازمانی از برگزاری یک نمایشگاه حمایت می‌کند اما به دلایل مختلفی از اخبار حذف می‌شود و یا در عکس‌ها نشان و تبلیغاتش منعکس نمی‌شود، چطور انتظار می‌رود که این جامعه به حمایت از عرصه تجسمی و یا هنر به صورت کلی، ادامه داده و یا اصولا رو بیاورند.

در ادامه این نشست برخی از هنرمندانی که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش در آمده بود به سخنرانی درباره ارتباطات اجتماعی و اقتصاد هنر پرداختند.

گفتنی است، کانون تبلیغات نور به عنوان حامی فرهنگ و هنر از افتتاحیه این نمایشگاه و برگزاری این نشست، حمایت کرده بود.
این نمایشگاه تا 19 آذر ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 10 تا 13 و 15:30 تا 20 به نشانی بلوار فردوس شرقی، نبش وفا آذر جنوبی، مجتمع تجاری آیریک سنتر، طبقه سوم، واحد 102، نگارخانه آیریک مراجعه کنند. نگارخانه آیریک جمعه ها صبح تعطیل است.

منبع:هنرآنلاین

logo-samandehi