لندن میزبان نبوغ مهندسی «داوینچی»

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، موزه علوم لندن در ماه فوریه 2016 میزبان نمایشگاهی از نبوغ «لئوناردو داوینچی» نقاش سرشناس‌، معمار و مهندس ایتالیایی است که به نمایش مدل‌های پیشگامانه او برای طراحی ماشین‌های پرنده و تجهیزات ساختمان‌سازی می‌پردازد.

این نقاش که خالق تابلوهای تاریخی «مونالیزا» و «شام آخر» است و یکی از اقناع‌ناپذیرترین و کنجکاوترین ذهن‌های عصر رنسانس را داشت، زمانی معتقد بود که در تقدیر او ساخت ماشین پرنده برای انسان وجود دارد.

نمایشگاه موزه علوم لندن به نمایش مدل‌های بازسازی‌شده براساس طراحی‌های «داوینچی» از ماشین‌های پرنده و ماشین‌های زیرآب می‌پردازد.

39 مدل ساخته‌شده از طرحی‌های «لئوناردو داوینچی» از مواردی است که در سال 1952 در میلان و به بهانه پانصدمین سالگرد تولد این هنرمند ایتالیایی ساخته شد و از آن زمان در موزه نگهداری می‌شوند.

بسیاری از طرح‌های مهندسی «داوینچی» براساس مطالعات دقیق و جزیی او از اجسام طبیعی شامل آناتومی بال پرندگان ایجاد شده است.

به گزارش گاردین، «یان بلچفورد» رئیس موزه علوم لندن‌، «داوینچی» را یکی از بزرگترین متفکران تاریخ دانست و گفت، تلاش او برای ایجاد تصوری جدید از جهان، الهام‌بخش بشریت در طول نسل‌های گذشته و آینده است.

«لئوناردو داوینچی» متولد سال 1452 میلادی در فلورانس ایتالیا بود و در طول 67 سال عمر خود، صدها اثر هنری را که مشهورترین آن‌ها تابلوی «مونالیزا» یا «لبخد ژکوند» است، خلق کرد.

هرچند بیشتر شهرت داوینچی به‌دلیل خلق دو شاهکار نقاشی جهان، یعنی «شام آخر» و «مونالیزا» است، اما او علاوه‌ بر تبحر در نقاشی، در مجسمه‌سازی، طراحی و مهندسی بناهای تاریخی نیز یک استاد بود. او برای طرح‌های خود به ‌وسیله‌ خط معکوس، یادداشت‌هایی را نوشته که فقط آن‌ها را در آیینه می‌توان خواند. مقالات داوینچی شامل تعداد بسیار زیادی از اختراعات عملی و قابل اجرا و غیرعملی شامل آلات موسیقی، پمپ‌های هیدرولیک، توپ‌های بخار، سپرهایی خاص و ... است. دیگر اختراعات او شامل مسلسل، بادسنج، ساعت و تلمبه است.

این نمایشگاه از 10 فوریه تا چهارم سپتامبر سال 2016 میلادی در موزه علوم لندن برپا خواهد شد.

logo-samandehi