تغییر نگاه ویترینی به صنایع دستی

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا ، مجیدرضا حریری دیروز 23 آذر ماه در اولین نشست انجمن صادرکنندگان صنایع دستی بیان کرد: آنچه در صنایع دستی موجب به وجود آمدن این تشکل شد، نگاه مسئولان معاونت صنایع دستی و آقای نامور مطلق(معاون صنایع دستی) به بخش خصوصی بوده است. براساس قانون بهبود کسب و کار بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تشکیل شد و همه این اتفاقات همزمان با سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و تاکید ویژه مقام معظم رهبری به موضوع صنایع دستی و اقتصاد مقاومتی بود.

او بیان کرد: هر چه در حوزه صنایع دستی ارز وارد کنیم، حاصل اندیشه هنرمندان بومی کشور است. ضرورت‌های موجود در این حوزه موجب شد که صادر کنندگان صنایع دستی در زیر سقفی با عنوان انجمن صادر کنندگان جمع شوند. خوشبختانه از یک ماه پیش انتخاب هیات رئیسه و مقدمات قانونی این انجمن انجام شد و فردا روزنامه رسمی آن چاپ می‌شود. البته از زمانی که پروانه تاسیس آن را اتاق کار ایران امضا کرده است، فعالیت این انجمن آغاز و وارد فضای رسمی کار شده است. قرار است برنامه‌های خوبی در این حوزه در این محل انجمن انجام شود و از ساختمان «کوشک» به عنوان نمایشگاه دائمی صنایع دستی نفیس ایران که قابل صادرات هستند، استفاده شود.

رئیس هیات مدیره انجمن ادامه داد: تشکیل این انجمن براساس نیاز بود و یک فرصت تاریخی پیش آمد تا دولت چنین کاری را انجام دهد زیرا سابقه نداشته دولت به دنبال تشکل‌های خصوصی باشد و امیدوارم این فرصت تاریخی را از دست ندهیم زیرا همیشه دولت‌ها این چنین نیستند و یادمان نمی‌رود تا چند سال پیش صنایع دستی چه رنجی می‌برد. امیدوارم انجمن را به جایی برسانیم که به عنوان مطالبه گر اصلی بخش صادرات صنایع دستی مطرح باشد و بتواند با مدیریت‌های مختلف در عین تعامل، مطالبه‌گری بخش خصوصی را داشته باشد. تشکل‌ها و مجموعه‌های این چنینی موضوعی است که به عنوان یکی از ستون‌های سیاست جدید اتاق بازرگانی مطرح است.

حریری افزود: امیدوارم با حضور نماینده این تشکل در اتاق بازرگانی به عنوان نماینده انجمن صادرکننده صنایع دستی، صدایی از انجمن به صورت رسمی در اتاق وجود داشته باشد تا بتوانند مطالبات فعالان این حوزه را مطرح کند و به گوش دیگران برساند. زمینه برای صادرات صنایع دستی فراهم است و امکان ارتقاء تصاعدی وجود دارد. صنایع دستی وضعیتی مشابه قالی ایرانی دارد و وابسته به این است که در کشور رفت و آمد صورت بگیرد تا بازار با آن کالاها آشنا و امکان صادرات در این زمینه فراهم شود. آمار سال 93 در حوزه صنایع دستی جهش 36 درصدی را نسبت به سال92 داشته است. در شش ماه اول سال 94 علی رغم اینکه صادرات غیر نفتی 12 درصد کاهش داشته،صادرات صنایع دستی 13 درصد رشد داشته است. اگر ارتباط ما با دنیا تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار نگیرد در سال 95 جهش 50 درصدی در این حوزه خواهیم داشت.

نایب رئیس اتاق ایران و چین اضافه کرد: یکی از بازارهای هدف ما چین است، اگر تکانی به بازار صادرات صنایع دستی در این کشور بدهیم فکر می‌کنم، بتوانیم به راحتی آمار صادرات خوبی به آنجا داشته باشیم ضمن اینکه برنامه‌ای برای جهش صادراتی در سال‌های آینده داریم از جمله بازارهای کشورهای نوظهور مثل چین، برزیل و.... از طرفی سعی می‌کنیم، صادرکنندگان صنایع دستی را زیر چتری جمع کنیم که این اتفاق حرفه‌ای‌تر شکل بگیرد. هدف ما این است که با ارتقاء اطلاعات اعضای انجمن در صادرات خارجی به شکل قانونمند و بازارهای مناسب را برای کالاهای موجود در کشور داشته باشیم. یعنی بازاریابی برای محصولات موجود و تولید محصول برای بازارهای جدید که امیدواریم در مدت زمان کوتاهی به آن برسیم. تشکیل زنجیره صنایع دستی مناسب و هُلدینگ‌های توزیع از دیگر دستورات کار این انجمن است.

حریری گفت: ما قرار نیست تمام مشکلات صنایع دستی را اصلاح کنیم بلکه قرار است تنها صادرات را توسعه دهیم.

او همچنین درباره مبارزه با قاچاق صنایع دستی بیان کرد: وظیفه سازمان میراث فرهنگی و معاونت صنایع دستی است که درباره اجزای صنایع دستی، تولید و قاچاق آن تصمیم بگیرد.

در ادامه نشست انجمن صادر کنندگان صنایع دستی که دوشنبه 23 آذر ماه در ساختمان کوشک برگزار شد‌، مدیرکل صادرات صنایع دستی بیان کرد: جای یک نهاد در بدنه بخش خصوصی به عنوان مجموعه‌ای که بتواند از حقوق صادر کنندگان صنایع دستی دفاع کند خالی بود، زیرا ایران سومین کشور تولید کننده صنایع دستی دنیا در بحث تنوع است.

پویا محمودیان ادامه داد: 15 مهرماه 94 نقطه عطفی در تاریخ صنایع دستی کشور است زیرا انجمن صادرکنندگان در این روز در اتاق بازرگانی تشکیل شد. مدت‌ها به دنبال آن بودیم تا چنین انجمنی تشکیل شود تا بتواند در کنار معاونت صنایع دستی به هم افزایی برسد و گام‌های خوبی در ارتقاء صادرات صنایع دستی کشورمان برداریم. مطمئن هستم با ترکیبی که هیات مدیره‌ی انجمن صادر کنندگان دارند با یک سیستم علمی و درست کارها را پیش می‌برند تا شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

او افزود: معاون‌های صنایع دستی استان‌ها که ماه پیش مهمان ما بودند با اعضای هیات مدیره انجمن صادرکنندگان آشنا شدند و همه معاونان اعلام آمادگی کردند تا اعضای هیات مدیره انجمن با سفر به استان‌ها با تولید کنندگان، پتانسیل‌ها و توانایی‌های صادرکنندگان این حوزه‌ از نزدیک آشنا شوند.

معاون تشکل‌های اتاق بازرگانی ایران در ادامه این نشست بیان کرد: شکل گیری انجمن صادر کنندگان از چند زاویه اهمیت دارد، یکی همکاری معاون صنایع دستی کشور با فعالان بخش خصوصی و سامان‌دهی این بخش است و این موضوع ستودنی است. سعی کردیم فعالان صادر کننده در این حوزه را شناسایی کنیم، اسناد و مدارکی که در شروع هر تشکلی لازم است را از فعالان دریافت کنیم. از طریق پُرتال اتاق بازرگانی در این زمینه اطلاع رسانی کردیم و در نهایت مجمع عمومی با حضور بخشی از صادرکنندگان تشکیل شد. نکته قابل توجه این بود زمانی که صادر کنندگان و تولید کنندگان این بخش خودشان را در جلسه مجمع عمومی موسسه معرفی می‌کردند، بخش اعظم صادر کنندگان کشور برایم قابل توجه بود.

حاجی‌پور افزود: در نهایت بعد از انتخابات، اعضای انجمن انتخاب و اساسنامه جامعی برای فعالیت آن به تصویب رسید. در اولین جلسه هیات مدیره سِمت‌های مربوطه مشخص شد. این جمع باید به عنوان منتخب بخش صادرات صنایع دستی به موضوع مطالبات فعالان این حوزه بپردازند و سعی شود توزیع مناسبی برای امر تولید صادرات محور به وجود بیاورند. یکی از مهمترین بحث‌ها این است تا زمانی که برنامه ششم توسعه مسیر خود را طی می‌کند در مسیر اتاق بازرگانی مباحث کلانی که باید در برنامه ششم مورد توجه قرار می‌گیرد را دوستانمان در انجمن آماده کنند.

او اضافه کرد: بحث شکل گیری تشکل‌های استانی‌، هدفگذاری بازارهای صادراتی و برنامه ریزی برای ورود به این بازارها از دیگر برنامه‌هایی است که انجمن در اولویت خودش باید قرار دهد. صنایع دستی یکی از حوزه‌هایی است که در اقتصاد مقاومتی حرفی برای گفتن دارد. زیرا این حوزه یکی از مباحثی است که عمده اشتغال در کشور را بالا می‌برد بنابراین اگر دولت نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشد‌، می‌توان در بحث اشتغال زایی اقدامات اساسی را دنبال کرد، به ویژه آنکه صنایع دستی مکمل گردشگری هم هست.

اعلمی نائب رییس انجمن در خصوص صادرات چمدانی نیز بیان کرد: می‌خواهیم صادرات صنایع دستی را به صورت قانونمند و حرفه‌ای در بیاوریم تا به عنوان یک توسعه تجاری برای تامین کالا صورت بگیرد و به عبارتی صادرات چمدانی را به قسمت دیگری از صادرات منتقل کنیم چون بسیاری صنایع دستی را صرفا کالای هنری می‌بینند. انجمن صادر کنندگان یک انجمن حرفه‌ای است و از افرادی تشکیل شده که در این کار سابقه دارند بنابراین ما با شناسایی صادر کنندگان کشور و آموزش به آنها نگاه‌های ویترینی به صنایع دستی را تغییر می‌دهیم. بنابراین آموزش یکی از مهم‌ترین بخش‌های مربوطه است.

علی بابا بختیاری دبیر انجمن، محمد بشیری صادرکننده نمونه ، حسین‌خانی خزانه دار و آرش حیدریان از دیگر اعضای هیات مدیره انجمن صادرکنندگان صنایع دستی هستند.

logo-samandehi