˝تجسم هنر˝ 30 آذرماه آغاز به کار می‌‏کند / کلهرنیا: این جشنواره ذاتی دانشجویی دارد

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین ، نشست رسانه‎ای نخستین جشنواره "تجسم هنر" با حضور بهرام کلهرنیا طراح گرافیک و دبیر علمی جشنواره، محمد سلطانی‌فر رئیس شورای سیاست‎گذاری جشنواره "تجسم هنر"، شاهین فرزانه دبیر اجرایی جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه، دیروز دوشنبه 23 آذر ماه در سرای اهل قلم برگزار شد.

بهرام کلهرنیا مدرس هنر و گرافیست در این نشست در سخنانی درباره جشنواره "تجسم هنر" گفت: زمانی که درباره جشنواره‌ها صحبت می‏‌کنیم پاسخ به این سوال که اساس جشنواره‎ها چه هستند مهم است. ما هر سال شاهد برگزاری جشنواره‎های هنری مختلف با شکل‌ها و کارکردهای متفاوتی هستیم. با این حال "پاتوق" هدف‎گیری‎های دیگری دارد و بستر دیگری فراهم کرده است که جایش در این میان خالی بود. ذات این جشنواره، دانشجویی است و چیزی میان بحث آموزش و آرزوهای توسعه فرهنگی را مطرح می‌کند.

او با بیان این‌که در ایران تجربه‌ای این‌چنینی نداشته‌ایم، افزود: "پاتوق" می‌تواند شرایط خوبی برای دانشجویان ایجاد کند. این جشنواره با ایجاد دبیرخانه ثابت و پایدار می‌تواند تشکل‌های فکری را کنار یکدیگر قرار دهد. واقعیت این است که نظام دانشگاهی هنر، چند کارکرد مختلف دارد؛ فارغ‌التحصیلان ما که از مراکز دانشگاهی بیرون می‌آیند‌، لبه تماس آن‌ها با جامعه حرفه‌ای گنگ باقی‌ می‌ماند و باید بررسی شود که آیا آموزش‌دیدگان دانشگاه، شانسی دارند از سوی سفارش‌دهندگان سفارش دریافت کنند یا خیر؟

این مدرس هنر با اشاره به اینکه آرزو داریم دانشجویان حرفه‌ای بار بیاوریم اظهار کرد: جشنواره "پاتوق" می‌تواند فاصله میان فارغ‌التحصیلان و فضای حرفه‌ای را که وجود دارد، از بین ببرد. این جزو خواسته‌های اصلی ما است. البته برای دوره‌های بعدی جشنواره دوست داریم دانشگاه‌های دیگری هم به ما بپیوندند.

دبیر علمی جشنواره "تجسم هنر" همچنین اظهار کرد: ما در برابر آینده مملکت مسؤولیت داریم و پرچم این مسؤولیت را در این جشنواره در دست گرفتیم. ما همیشه به آثار برگزیده جشنواره‎ها توجه کرده‎ایم به آنها جایزه داده‎ایم و تشویق‌شان کرده‎ایم اما آثار راه نیافته به جشنواره‌ها کجا هستند؟ هنرمندان این آثار دانشجو نیستند و نباید به عنوان نقدی بر سیستم آموزش هنر به این آثار توجه کرد و آنها را مورد بررسی قرار داد.

او با انتقاد از نظام آموزشی معلم‌محور، گفت: نظام آموزشی ما معلم‌محور است، یعنی نظارت و پیگیری در سیستم آموزشی وجود ندارد. هر معلمی، آموخته‌های شخصی خود را براساس مهارت‌هایش به دانشجو منتقل می‌کند، اما آیا این کافی است. نظر من این است که در راستای این جشنواره، نقدی هم درباره وضعیت آموزش صورت گیرد.

او درباره داوری در جشنواره نیز توضیح داد: این جشنوار هیات داورانی از میان مراکز مختلف دانشجویی داشت و من هم روز داوری از همه آن‌ها خواستم نگرش‌های عمومی خود را درباره آثار بیان کنند. این جشنواره کار سنگینی بود و باید به یافته‌های آن افتخار کرد.

کلهر‌نیا در بخش پایانی سخنانش درباره وجهه بین‌المللی جشنواره نیز گفت: بین‌المللی بودن، برچسبی است که به جشنواره‌ها می‌خورد و آن‌ها را گرفتار می‌کند. این جشنواره رویکردش متفاوت است. البته گروه آلمانی که چندی پیش از دانشگاه علمی - کاربردی دیدن کرد، گروهی صاحب نگرش هستند و اگر میان آن‌ها و مراکز علمی - کاربردی همکاری شکل بگیرد‌، بسیار ارزشمند است.

محمد سلطانی‌فر رییس شورای سیاست‌گذاری این جشنواره نیز در سخنانی گفت: امیدوارم این جشنواره که امسال اولین دوره‌ آن برگزار می‌شود، ادامه‌دار باشد. البته شاید در سال‌های آینده بتوانیم حوزه‌های بیشتری را در زمینه تجسمی به این جشنواره اضافه کنیم. امیدوارم این دوره به‌خوبی برگزار شود و سال‌های آینده با حمایت‌های بیشتری همراه شود.

وی درباره شرکت‌کنندگان جشنواره نیز گفت: در بخش معماری 75 شرکت‌کننده‌، در بخش عکاسی 174 شرکت‌کننده‌، در بخش گرافیک 183 شرکت‌کننده و در بخش نقاشی 145 شرکت‌کننده حضور پیدا کرده‌اند. به علاوه ورک‌شاپ‌هایی نیز در این جشنواره برگزار می‎شود، زیرا نگاه ما در این جشنواره، آموزشی است و تقویت قدرت نوآوری همراه ایجاد زمینه برای فرصت‌های شغلی از اهداف مهم ما محسوب می‌شود.

سلطانی‎فر درباره انتشار کتاب جشنواره نیز گفت: بین‌المللی کردن و چاپ کتاب جشنواره در تیراژ بالا نیازمند هزینه‌های زیاد است و به این راحتی نمی‌شود یک جشنواره را بین‌المللی کرد، زیرا مثلا هزینه هر یک مهمان خارجی دست کم 15 میلیون تومان خواهد بود، اما امیدوارم بتوانیم کتاب جشنواره را در تیراژ محدود منتشر کنیم.

همچنین شاهین فرزانه دبیر اجرایی جشنواره "تجسم هنر" نیز در این نشست با بیان اینکه این جشنواره، یکی از نخستین جشنواره‌هایی است که با شرکت بیشتر مراکز آموزش هنر مانند دانشجویان دانشگاه‌های هنر‌، الزهرا (س)، علم و صنعت‌، سوره‌، دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌، مراکز علمی - کاربردی و ... برگزار می‏‌شود اظهار کرد: "پاتوق" با بخش‌های معماری‌، نقاشی‌، گرافیک و عکاسی‌، کار خود را شروع کرد و این دوره با عنوان تجسم هنر آغاز شد. افتتاحیه نمایشگاه 30 آذرماه در خانه عکاسان حوزه هنری خواهد بود و اختتامیه نیز ششم دی‌ماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر برگزار می‌شود. مبنای جشنواره امسال "تجسم هنر" است و موضوع آن در سال‌های آینده تغییر خواهد کرد. در واقع جشنواره هر سال به موضوعی ویژه خواهد پرداخت.

دبیر اجرایی جشنواره درباره این موضوع که آیا این جشنواره ظرفیت بین‌المللی شدن دارد؟ نیز توضیح داد: چندی پیش، گروهی از کشور آلمان به دانشگاه جامع علمی‌ - کاربردی دعوت شد تا با آن‌ها به تفاهم برسیم. اگر این تفاهم‌ها انجام شود، توانایی داریم در این راستا با این کشور همکاری داشته باشیم، زیرا آلمان هم مثل کشور ما نظام علمی - کاربردی دارد.

فرزانه جشنواره درباره جوایز برگزیدگان نیز توضیح داد: برای برگزیدگان هر بخش، جوایز نقدی همراه لوح تقدیر و تندیس جشنواره در نظر گرفته شده است. نفر اول دومیلیون تومان، نفر دوم یک‌میلیون و 200 هزار تومان و نفر سوم 800 هزار تومان به‌عنوان جایزه دریافت خواهند کرد.

logo-samandehi