جشنواره‌ای برای «فرشچیان»، دانشکده‌ای برای «صنایع دستی»

معاونت هنرهای سنتی و صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفاهم‌نامه همکاری را با دانشگاه علم و فرهنگ امضا کرد که اتخاذ تدابیر لازم برای برنامه‌ریزی آموزشی و پژوهشی در راستای رشد و پرورش جوانان، تهیه و تدوین استانداردهای آموزشی، برنامه‌ریزی و مشارکت در زمینه برگزاری دوره‌های عالی تحصیلات تکمیلی، همکاری در راستای توسعه و ترویج علم و تکنولوژی و پژوهش در زمینه‌های مورد علاقه طرفین، تشکیل کارگروه مشترک به منظور بررسی راهکارهای همکاری، انجام هماهنگی‌های لازم در زمینه معرفی کارشناسان و اساتید صاحب نظر به منظور همفکری در موارد مورد علاقه طرفین، فراهم کردن فضا و تجهیزات آموزشی مورد نیاز و اخذ تأییدیه‌های لازم از مراجع قانونی، از جمله موضوعات و زمینه‌های همکاری دو طرف در این تفاهم‌نامه بوده است.

همچنین معاونت صنایع‌دستی براساس این تفاهم‌نامه متعهد شده است، پژوهش‌های بنیادی، کاربردی، توسعه‌ای و راهبردی در قالب طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های تحصیلی را انجام دهد، برای تأسیس رشته‌های دانشگاهی در زمینه صنایع دستی برنامه‌ریزی و زمینه همکاری را فراهم کند، در چاپ و انتشار مقالات تبادل و استفاده از اسناد، مدارک و منابع علمی کتابخانه‌ای و انجام طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی کوتاه مدت و کاربردی، تخصیص و تبادل نیروی متخصص و کارشناس برای برگزاری دوره‌های آموزشی و ایجاد فضای کارگاهی با این دانشگاه همکاری داشته باشد.

از سوی مقابل، دانشگاه علم و فرهنگ نیز متعهد شد استاندارد سرفصل دروس و شرح درس در رشته‌های میان رشته‌ای در مقاطع تحصیلات تکمیلی را تدوین و برای اجرایی کردن و جذب دانشجو در این رشته‌ها اقدام کند. دست‌کم 20 درصد از ظرفیت کلاس‌های مربوط به صنایع دستی را به کارکنان معرفی شده از معاونت، بدون کنکور با اخذ شهریه به نرخ توافقی اختصاص دهد و در زمینه طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی براساس اولویت‌های پیشنهادی با این معاونت همکاری داشته باشد.

اگرچه در این تفاهم‌نامه به طور مستقیم به راه‌اندازی دانشکده صنایع دستی اشاره نشده، اما بهمن نامورمطلق، معاون هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه علم و فرهنگ، پایگاه علمی مناسبی برای تأسیس دانشکده صنایع دستی باشد.

وی بیان کرد: هر چیزی بدون دانش محکوم به فنا است. اگر دانش نباشد کارها دچار روزمرگی می‌شود و ما به عنوان معاونت صنایع دستی اگر به این موضوع توجه نشان ندهیم با کارهای سطحی و بی‌کیفیت مواجه خواهیم شد.

نامورمطلق اضافه کرد: اگر دانشگاه‌های ما اکنون مولف نیستند به این دلیل است که با نیازهای جامعه در ارتباط قرار نگرفته‌اند، ولی ما تصمیم گرفتیم مبتنی بر این نیازها حرکت کنیم.

او در حالی‌که این تفاهم‌نامه را در حاشیه اولین جشنواره ملی ناصرخسرو امضا می‌کرد، گفت: امیدوارم در آینده همان‌طور که جشنواره گردشگری به یاد ناصرخسرو برگزار شده است، شاهد برگزاری جشنواره‌ای به نام استاد فرشچیان برای صنایع دستی در همین دانشگاه باشیم.

به گزارش ایسنا، محمدحسین ایمانی‌خوشخو، رییس دانشگاه علم و فرهنگ پس از امضای این تفاهم‌نامه، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را حامی دانشگاه‌های کارآفرین و نسل سه همچون این دانشگاه دانست و گفت: تفاهم‌نامه دانشگاه علم و فرهنگ با معاونت صنایع دستی سمبولیک نیست، چرا که ما به عنوان دانشگاه نسل سه در حال گسترش آموزش‌های تخصصی و کاربردی هستیم.

وی سپس از تعامل با دانشگاه‌های معتبر خارجی برای ایجاد واحد آموزشی تخصصی نفت در راستای اهداف این دانشگاه خبر داد و افزود: در آینده نزدیک بنیاد کسب و توسعه علم و فرهنگ راه‌اندازی می‌شود که بر این اساس گروه‌های آموزشی این دانشگاه هر یک باید محصولی را تولید کنند.

تفاهم‌نامه دانشگاه علم و فرهنگ و معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی در 4 ماده تنظیم شده که موضوع و زمینه‌های همکاری و تعهدات هر یک از طرفین و همچنین نحوه همکاری آن‌ها را مشخص کرده است.

منبع: ایسنا

logo-samandehi