خورشید تابان با امضاى امپراطور ژاپن به پرى‌یوش گنجى اهدا شد

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین ، عصر پنجشنبه ٢٤ دى ماه افتخارى دیگر به كلكسیون فاخر جامعه هنرى ایران علاوه شد؛ پرى یوش گنجى در آیین باشكوه نشان ویژه كشور ژاپن را كه به امضاى امپراطور و نامه اى از نخست وزیر ژاپن مزین بود را دریافت كرد.

در این مراسم كه در سفارت ژاپن و با حضور نمایندگان این كشور در ایران و جمعى از هنرمندان و چهره هاى فرهنگى كشورمان برگزار شد، نشانِ افتخارِ خورشیدِ تابان، انوار زرین همراه با روبانِ گردنی تقدیم پرى یوش گنجى شد كه توانسته دو فرهنگ غنى ژاپنى و ایرانى را در آثار خلاقانه اش در هم آمیخته و ماندكار كند.

گنجی "سومیئ" را به ایرانیان معرفی کرد

در آغاز این مراسم "هیرویاسو کوبایاشی"، سفیر ژاپن در ایران گفت: اعطایِ نشانِ افتخارِ خورشیدِ تابان، انوار زرین همراه با روبانِ گردنی، توسط امپراطور ژاپن برای قدردانی از موفقیت خانم گنجی صورت گرفت، که طی این سالها باعث ترویج هنر ژاپنی در ایران و توسعه تبادلات فرهنگی بین دو کشور شده اند.

او افزود: در چند دهه اخیر، دانشجویان زیادی آموزش‌های خانم گنجی را در دانشگاه‌های مختلف ایران فرا گرفتند، که " سومیئ" نقاشی سنتی ژاپنی آب و مرکب و ماهیت فرهنگ ژاپنی را به ایرانیان معرفی کردند. تعدادی از این شاگردان بسیار تحت تاثیرخانم گنجی قرار گرفتند تا به ژاپن سفر کنند و فرهنگ ژاپنی را بیاموزند؛ علاوه بر این در نمایشگاه هنر معاصر که در ژاپن و ایران برگزار شد، خانم گنجی نقش بسیار مهمی بعنوان دبیر نمایشگاه داشتند. بویژه در نمایشگاهی که در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، با حمایت بالای خانم گنجی هنر معاصر ژاپن به خیلی از ایرانیها معرفی شد.

كوبایاشى گفت: من همچنین کارهای هنری ایشان را دیدم و متوجه شدم که آنها عمیقا تحت تاثیر هنر ژاپنی " شوجی" ( سبک دربهای کشویی سنتی ) و سبک " سومیه" هستند که بسیار باعث حیرت من شد.

سفیر ژاپن در پایان تاكید كرد: به عنوان نماینده از طرف ژاپن، مایلم از صمیم قلب از خانم گنجی که برای مدت طولانی باعث معرفی هنر ژاپن به ایرانیان و ادامه توسعه تبادلات فرهنگی بین دو کشورشده اند، قدردانی کنم و نیز صمیمانه امیدوارم حمایت و همکاریهای مستمر شما برای توسعه هر چه بیشتر روابط دوستانه بین دو کشور ادامه یابد.

نگاه تاریخی ژاپن برایم تداعی گر نگاه به عمق تاریخ ایرانی بود

پرى یوش گنجى نقاش صاحب سبك ایران در آیین اهداى نشان ویژه كشور ژاپن به خود، با تقدیر از سفیر، دولت و امپراطور ژاپن گفت: بیست سال پیش در چنین روزهایی من یکی از مهمترین تجربیات زندگی ام را می گذراندم؛ برای تحقیق درباره تاثیر نقوش ساسانی برپارچه های کیمونو و اوبی از طریق جاده ابریشم روانه کیوتو شدم؛ شش ماه از نیمه پنجاه سالگی ام را تنها در شهر زیبای کیوتو گذراندم و در این مدت احساس می کردم هر روزم با فردای آن تفاوت دارد ،عمق نگاه تاریخی ژاپن برایم تداعی گر نگاه به عمق تاریخ ایرانی بود.

او افزود: درکنار تحقیق بر روی پروژه ،یکی از مهمترین اتفاقات این سفر،پیدا کردن استاد بی نظیر نقاشی سومینه (نقاشی آب مرکب) بود؛ از روز شروع کلاس استاد تشکچه ای کنار خودشان گذاشتند و من بدون اینکه بگویم نقاش هستم دو زانو نشستم و در میان سایرین که رو به روی ما نشسته بودند شروع به یادگیری کردم . نقاشی سومیه اعجاب انگیز است با ساییدن مرکب شروع می شود و این صدای ممتد حرکت دست را به درون هدایت می کند . مرکب حاضر است،کاغذ سفید منتظر رو به رویت نشسته ،دل حرکت می کند لحظه بعد نقاشی تمام می شود.

گنجى در پایان گفت: بعد از شش ماه روز خداحافظی رسید آن روز استاد سومیه استثناء از طریق یک مترجم به من گفتند خانم گنجی من فکر می کنم شما در زندگی قبلی ژاپنی بودید چون هر چیزی که به شما گفتم فهمیدید بدون اینکه ژاپنی بلد باشید. و من گفتم : استاد من هم به این فکر بودم که شما در گذشته تان ایرانی بودید چون هر چه شما گفتید من درک کردم. اكنون بعد از بیست سال بیش از پیش حس عمیق این فرهنگ با من همراه است .

ماهیت هنر گنجی تاثیرپذیری عمیقی از فرهنگ، زیبایی شناسی و رویکردهای هنری دارد

سپس دكتر علیرضا سمیع آذر، مدیر اسبق موزه هنرهاى معاصر تهران به عنوان سخنران مدعو دقایقى درباره پرى یوش گنجى و اهمیت روابط فرهنگى ایران و ژاپن سخنرانى كرد؛ سمیع آذر گفت: سالهاست که پریوش گنجی بخشی از انرژی و تلاش خود را وقف آشنایی هنرمندان ایران و ژاپن با یکدیگر کرده و در این مدت نتایج و دستاوردهای ارزشمندی هم کسب کرده است. از مهمترین این دستاوردهای نمایشگاه هنر معاصر ژاپن بود که به اهتمام وی در سال 1384 در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و نیز نمایشگاه مشابهی از هنرمندان ایرانی که پس از آن در شهر توکیو به نمایش در آمد. با همه علاقمندی که در هر دو کشور نسبت به آشنایی با فرهنگ یکدیگر وجود دارد، این نمایشگاهها تاکنون تنها پروژه های مهم برای تبادل تجربیات هنرمندان معاصر این در کشور آسیایی بوده است.

این مدرس تاریخ هنر معاصر خاطر نشان كرد: اما چیزی که برای من حتی بیش از این تلاش ها درخور تعمق است، ماهیت هنر ایشان است که از تاثیر پذیری عمیق وی از فرهنگ، زیبایی شناسی و رویکردهای هنری حکایت دارد. در تمامی آثار بسیار ساده و درون گرای وی می توان شوری وافر نسبت به انگاره های ذن را مشاهده کرد. نقاشی های او از هر گونه شکل و تصویر عاری بوده و شاید در نگاه نخست چنان است كه چیزی برای دیدن ندارند، اما بجای آن مخاطب خویش را به یک تجربه مراقبه گونه فرامی خوانند. روح هنر او زیبایی شناسی فقدان است و مفاهیمی چون تمرکز، سلوک و مکاشفه در نیستی و خلاء و اینها همگی تاثیر هنر او از پنداشت های ذن را آشکار می سازد.

سمیع آذر تاكید كرد: جایزه بسیار باپرستیژ "خورشید تابان" که از سوی امپراطور ژاپن به وی اهدا شده تجلیل شایسته ایست که از این هنرمند و استاد دانشگاه صورت گرفته و امیدوارم ایشان را در ادامه تلاش ارزشمندشان بیشتر دلگرم سازد و همینطور افراد دیگری را نیز برای نزدیک کردن هنرمندان دو تمدن آسیایی تشویق نماید.

در ادامه این برنامه گلفام خیام و هشیار خیام دو فرزند هنرمند پرى یوش گنجى دوئت بسیار زیباى گیتار و پیانو اجرا كردند كه با استقبال شایان توجهى از حضار روبرو شد،

این نشان در حضور چهره هاى شاخص فرهنگى مانند محمود دولت آبادى، پرى صابرى، نصرت الله مسلمیان، امید روحانى، حمید سورى، حمید كشمیرشكن، مژگان والى پور، الهه جواهرى، محمود رضا بهمن پور، پویا آریان پور ... اهدا شد.

logo-samandehi