پوسترهای «بوندی» در تهران به‌نمایش درمی‌آید

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، پس از برگزاری نمایشگاهی از پوسترهای مکتب لهستان و نمایش آثار «لخ مایفسکی»، مهم‌ترین گرافیست معاصر لهستان که به کوشش لادن رضایی و ایرج میرزاعلیخانی برگزار شد، اکنون حضور «اشتفان بوندی» فرصت دیگری است برای هنرمندان و دانشجویان تا با گرافیک روز جهان و آثار یکی از هنرمندان بی‌بدیل این عرصه آشنا شوند.

لادن رضایی - گرافیست و استاد دانشگاه - در معرفی این هنرمند گفت: شاید شهرت اشتفان بوندی بیشتر از نظر طراحی پوسترهای بی‌شماری است که در عرصه گرافیک بین‌المللی، آثاری شناخته شده‌اند. با این همه حیطه فعالیت او گسترده‌تر از این‌هاست. اشتفان بوندی علاوه بر این‌که در زمینه‌های مختلف گرافیک مشغول فعالیت است، به‌لحاظ توانایی‌هایی که در تدریس دارد و شاگردان بسیاری که آموخته کلاس و مکتب او هستند، هنرمندی شاخص به‌شمار می‌آید. او سال‌ها در مدارس عالی کشور سوییس، طراحی گرافیک و همچنین هویت بصری تدریس کرده و می‌کند و به‌واسطه شهرتش در جای‌جای جهان، از سال 2008 تا کنون در دانشکده دیزاینِ دانشگاه هنر چین به‌عنوان استاد مهمان مشغول به تدریس است.

او ادامه داد: اشتفان بوندی، برنده جوایز متعددی از جشنواره‌ها، دوسالانه‌ها و سه‌سالانه‌های معتبر گرافیک جهان شده است، ضمن اینکه خود، داور بسیاری از همین رویدادهای معتبر بوده است. هنر اشتفان بوندی در سطح بین‌المللی و در همه دانشگاه‌های معتبر هنر دنیا شناخته شده است و آثارش در نمایشگاه‌های انفرادی در سراسر جهان در معرض تماشای مخاطبان قرار گرفته و توسط کتب و نشریات معتبر طراحی گرافیک، چاپ و منتشر شده است.

ایرج میرزاعلیخانی - هنرمند گرافیست و استاد دانشگاه - نیز در توضیح این رویداد و برنامه‌های جنبی نمایشگاه پوسترهای اشتفان بوندی، گفت: به روال برنامه‌هایی که تا کنون داشته‌ایم، این بار از اشتفان بوندی دعوت کردیم که به ایران بیاید که خوشبختانه او پذیرفت. خوشحالیم که فرصتی فراهم می‌شود تا دانشجویان و هنرمندان گرافیک با یکی از بزرگ‌ترین استادان این رشته و سبک کارش از نزدیک آشنا ‌شوند و همچنین مجالی است که ایشان هم با هنرمندان و طراحان گرافیک ایران آشنا شود و به نقاط مختلف سرزمین پهناور ایران سفر کند و با دانشجویان و هنرمندان ایرانی رو‌ در رو به بحث و گفت‌و‌گو بپردازند.

وی افزود: در روزهای برگزاری نمایشگاه، ورک‌شاپ و سخنرانی در تهران، شیراز و تبریز خواهیم داشت که امیدوارم هنرمندان ایرانی فرصت آشنایی با یکی از هنرمندان مطرح معاصر را از دست ندهند.

میرزاعلیخانی در پاسخ به این پرسش که درباره هنرمندانی که به ایران دعوت می‌شوند، چه ساز و کاری وجود دارد و بر پایه چه معیاری این انتخاب‌ها صورت می‌گیرد؟ گفت: همه انتخاب‌ها بر پایه چارچوبی نظری بوده است. در این‌باره همواره دو اصل مهم را مد نظر داشته‌ایم؛ نخست اینک‌ه کشورهایی را برگزینیم که دارای سبکی شناخته‌شده در هنر گرافیک باشند. در ابتدا مکتب پوستر لهستان را انتخاب کردیم که آن‌ها که آشنا با این هنرمند، به خوبی از جایگاه و اهمیت آن آگاه‌اند و اکنون هم مکتب سوئیس، که سبک و متدی منحصربه‌فرد و متمایز در گرافیک دارد. اصل دوم دعوت از هنرمندانی بود که بتوانند نماینده درستی برای هر سبک به‌شمار آیند. برای همین ما در هر مکتب، نه یکی از هنرمندان مطرح آن سبک، که مهم‌ترین و مطرح‌ترین هنرمند را برگزیدیم و سعی کردیم تا با دعوتش به ایران زمینه یک آشنایی و آگاهی بی‌واسطه و مستقیم را فراهم آوریم. در واقع دعوت از لخ‌مایفسکی در نمایشگاه پوسترهای مکتب لهستان و اکنون، دعوت از اشتفان بوندی، با چنین رویکرد و معیاری صورت گرفته است.

رضایی نیز در این‌باره یادآوری کرد: سی و چند سال پیش، زمانی که دانشجو بودیم، آشنایی ما با گرافیک روز دنیا تا حد زیادی متأثر از شناختی بود که نسبت به گرافیک سوییس پیدا کردیم. در کتب تخصصی و نزد آگاهان، این مطلبی پذیرفته شده است که مکتب گرافیک سوییس، سبک و شیوه‌ای برجسته و ارزشمند در گرافیک معاصر است. این مضمون را هنگامی که از نزدیک با کارهای هنرمندانی نظیر اشتفان بوندی روبه‌رو شوید، به روشنی درخواهید یافت.

او ادامه داد: نوع و کاربرد تایپوگرافی، نظم و چارچوب اثر، نحوه انتقال مفاهیم و ساختارشکنی در عین اعتقاد به نظم و قاعده، همه و همه در مکتب سوئیس و بویژه در آثار بوندی به شکلی متمایز و در عین حال هنرمندانه به چشم می‌خورد. از این رو این نمایشگاه بیش از هر چیز فرصتی‌ است برای دانشجویان و هنرمندان عرصه گرافیک که با شیوه و متدِ روزِ گرافیکِ جهان آشنا شوند.

نمایشگاه آثار اشتفان بوندی با حمایت سفارت سوئیس، از 2 تا 20 بهمن‌ماه در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برپا خواهد بود و علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه و شرکت در برنامه‌های جنبی آن می‌توانند به موزه امام علی، به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از میرداماد، روبه‌روی بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار، پلاک 35 مراجعه کنند.


logo-samandehi