حضور طراحان پارچه ایران در نمایشگاه فرانکفورت

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین ، ندا بهبهانی، طراح پارچه از شرکت در نمایشگاه بین‌المللی هایمتکستیل که از ۸ تا ۱۱ ژانویه در مرکز نمایشگاهی فرانکفورت آلمان برگزار شد خبر داد و گفت: نمایشگاه منسوجات خانگی هایمتکستیل دارای سابقه‌ای حدود 40 سال است و در بین تجار، طراحان و صنعتگران منسوجات جایگاه و اعتبار خاصی دارد.

بهبهانی ادامه داد: این نمایشگاه هر سال در ماه ژانویه میزبان بسیاری از علاقه‌مندان این بخش هنری است و امسال نزدیک به ۸۸٪ نمایشگاه به بخش بین‌الملل اختصاص یافته بود. بر اساس آمار در نمایشگاه سال 2016 بیش از ۱۲۸ کشور با نزدیک به ۲۵۰۰ غرفه و ۵۰۰ برند معتبر بین‌المللی حضور داشتند.

او با اشاره به حضور تنها شرکت ایرانی در این نمایشگاه گفت: شرکت نقش‌نگاران پندار با برند طراحی پارچه "سدره" در کنار کشورهایی توانمند در زمینه طراحی و تولید منسوجات مانند ایتالیا، آلمان، فرانسه، اسپانیا، هند، روسیه، پاکستان، امریکا، انگلیس، چین، کره، ژاپن، ترکیه و…حضور داشت و پرچم میهن اسلامی ما را در میان پرچم‌ دیگر کشورها برافراشت.

بهبهانی در مورد طرح پارچه‌های ارائه شده در نمایشگاه گفت: در میان طرح‌های گروه ایرانی نقش‌هایی از دوره‌های پیش و پس از اسلام مانند نقوش تپه سیلک، بته جقه، گل شاه‌عباسی و... دیده می‌شود. اما این کارها با نگاهی مدرن در ترکیب‌بندی و رنگ‌بندی انجام شده تا پاسخگوی تقاضای جامعه و مدرنیته باشد. سعی کردیم در این طرح‌ها تا حد امکان رنگ‌های اصلی را حفظ کنیم، البته در کارهایی مانند طراحی پرده یا کاغذدیواری رنگ‌های تند کاشی قابل استفاده نیست اما در پارچه رومبلی می‌توانیم همان رنگ‌ها را استفاده کنیم.

او در مورد فواید شرکت در این نمایشگاه گفت: علاوه بر فروش رفتن بعضی از طرح‌های ما، چند قرارداد هم با شرکت‌های خارجی بستیم. در میان حاضران در نمایشگاه، ایتالیایی‌ها بیشترین توجه و علاقه را به کار ما داشتند و دوست داشتند طرح ما را با رنگ‌های خود ترکیب کنند و کار جدیدی به وجود آوردند. برای سایر کشورهای اروپایی کار ما جدید بود اما کشورهای ترکیه، چین و پاکستان کاملاً با طرح‌های ایرانی آشنا بودند.

بهبهانی با اشاره به اینکه همه کشورها با قدرت زیاد در نمایشگاه حضور داشتند افزود: بسیاری از کشورها در همه 40 دوره این نمایشگاه حضور داشتند اما ایران با وجود قدمت زیادی که در صنعت نساجی و پارچه دارد برای اولین بار در این نمایشگاه حضور داشت و بسیاری از شرکت‌کنندگان متوجه شدند که ایران هم در این زمینه حرفی برای گفتن دارد.

او در مورد نحوه ارائه آثار گفت: در سالن طراحان، غرفه‌های کشورهای مختلف طرح‌ها را به صورت چاپ کامپیوتری و یا اجرای دستی با آبرنگ و گواش ارائه داده بودند، اما در سالن‌های دیگر پارچه‌های چاپ‌شده و یا منسوجات تولیدشده نیز نمایش داده می‌شد.

بهبهانی در مورد نحوه فعالیت شرکت نقش نگاران پندار گفت: کار ما به طراحی پارچه و لباس اختصاص دارد و طراحی پارچه به دو شیوه انجام می‌شود، طراحی منسوجات خانگی در قالب پرده، رومبلی و... که در اختیار کارخانه‌های تولید قرار می‌گیرد؛ و طراحی اختصاصی برای افرادی که به پارچه تک و خاص خود علاقه دارند. این شرکت از دو سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد و 6 ماه پیش به صورت رسمی ثبت شد.

1403/02/05
logo-samandehi