گزارش نشست رویکردهای چاپ دستی ایران در نگارخانه لاله

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی گالری لاله ، نشست تخصصی رویکردهای چاپ دستی در ایران در سه شنبه 22 دی باحضور احمد وکیلی ، حمید پازوکی و مهرداد ختایی در نگارخانه لاله برگزار شد.

احمد وکیلی چاپ دستی را در ایران رو به رشد و موفق دانست. اما معتقد است که سرعت آن کند است اما باید با امکانات موجود کار کرد. امکاناتی که چاپ دستی در اختیار ما قرار می دهد ذهنمان را خلاق تر می نماید. او در ادامه به نمایشگاه گروهی چاپ دستی با عنوان" آینه" پرداخت و مهمترین ویژگیهای آن را در سه مورد برشمرد:

1 - داشتن یک تم و موضوع مشخص 2-هم اندازه بودن تابلوها و پلیت ها(کلیشه ها) در یک اندازه مشخص 3-تولید کتابهای اورجینال با بسته بندی خاص و تیراژ محدود از کل آثار ارائه شده در نمایشگاه

احمد وکیلی در نتیجه گیری خود افزود: در این نمایشگاه تلاش نموده تمام قوانین چاپ دستی را رعایت شود.

از جمله داشتن سرتیفیکیت (گواهی اعتبار هنری ) و نیز کنسل کردن کلیشه ها با توجه به قوانین بین المللی چاپ دستی. برای اینکه جامعه باورکند تعداد تیراژها مشخص و محدود است و اعتماد خریداران و مخاطبان را نسبت به چاپ دستی ایجاد نماید.

مهرداد ختایی در مورد ویژگیها و پیشرفت چاپ دستی و همچنین آسیب شناسی آن در ایران معتقد است که این مدیا در ایران پیشرفت زیادی نسبت به دهه 70 و یا 80 داشته است. و عوامل متعددی را در این پیشرفت موثر می داند. از جمله :1-ساخت و وارد کردن دستگاههای چاپ2- وارد شدن ابزار و قلم های چاپ دستی3-تدریس واحد چاپ دستی در دانشگاههای هنری که خیلی کلی تر و دقیقتر نسبت به گذشته انجام می شود و بیشتر دانشگاهها به دستگاههای چاپ مجهز شده اند. 4- دیالوگ های چاپ در ایران با هنرمندان چاپگر دنیا به واسطه جشنواره ها و سالانه های بین المللی که خود باعث ایجاد جریانات مثبت و یا حتی منفی شده است.

او در مجموع به چاپ دستی در ایران خوشبین است ، هرچند با پیشرفتهای چاپ در کشورهای دیگر جهان فاصله زیادی وجود دارد.

حمید پازوکی از دیگر هنرمندان که در عرصه چاپ دستی ایران شناخته شده است، افزود:

شیوه چاپ دستی در ایران خیلی جوان و کمی ناشناخته است.از نظر او هنرمند بعد از یادگیری تکنیک چاپ، می بایست 3 عامل را در تولید اثر هنری در نظر داشته باشد.

1-سواد بصری 2- سواد اجرایی 3 کاربرد چاپ دستی

او در رابطه با این نمایشگاه، به از خودگذشتگی احمد وکیلی اشاره نمود و آن را کار بزرگی دانست. به دلیل اینکه چاپ دستی یه نظم خاص دارد و غیر از آن غیر قابل کنترل است. انتخاب نوع و جنس کاغذ، گرم کاغذ، مرکب و شیوه حکاکی، در هر مرحله یک مسئولیت و شناخت لازم است. آثار این نمایشگاه از روی مدل نیست و کاملن متفاوت شکل گرفته اند. در پایان اگر آشنایی با همه تکنیک های چاپ دستی داشته باشیم، یک بخش بسیار مهم دیگر آن، بخش هنری و خلاقانه است که نقش مهمی را ایفا می کند. در غیر این صورت شما یک تکنیک کار هستید، نه هنرمند و عنصر پرواز هنر فراموش خواهد شد.

شایان ذکر است نمایشگاه گروهی چاپ دستی با عنوان"آینه "با حضور 10 هنرمند از 18 تا 30 دی در نگارخانه لاله برگزار شد که با توجه به استقبال و درخواست مخاطبان تا 6 بهمن تمدید شد.

نگارخانه لاله واقع در خیابان دکتر فاطمی، جنب هتل لاله، نگارخانه لاله . مراجعه نمایند.تلفن:88960492


logo-samandehi