احمد وکیلی : هنر چاپ دستی مورد بی‌مهری است/ برای نقاشی به دل طبیعت می‌روم

احمد وکیلیاحمد وکیلی که این روزها با اثرش در نمایشگاه گروهی چاپ دستی در گالری «هور» حضور دارد، در تدارک برپایی نمایشگاه انفرادی «رو در رو با طبیعت» برای نیمه دوم سال است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر، از جمعه ۲۱ خرداد نمایشگاه گروهی چاپ دستی که شامل آثار هنرمندان به‌نامی از این عرصه چون فرامرز پیلارام، رضا بانگیز، جعفر روح بخش، یعقوب و داود امدادیان، رضا هدایت، احمد وکیلی و ... است در گالری «هور» کار خود را آغاز کرده و از آنجا که از معدود نمایشگاه های چاپ دستی است که برگزار می شود با استقبال خوبی نیز رو به رو شده است. این نمایشگاه تا ۱۴ تیرماه به کار خود ادامه می دهد.

احمد وکیلی، هنرمند نقاش که با اثرش در این نمایشگاه حضور دارد گفت: نمایشگاه گروهی که این روزها در گالری «هور» برپاست به گمان من سطح کیفی بالایی دارد و من پیش از این نمایشگاهی در این اندازه با کیفیت در حیطه چاپ دستی ندیده بودم. هنرمندانی اینجا حضور دارند که در این زمینه تجربه زیادی دارند و ساختار زیبایی شناختی جدیدی را در این عرصه معرفی کرده اند. جنبه تجربی در این کارها بسیار کم است و هنرمندان در کار خود به یک بیان پخته ای دست یافته اند؛ اتفاقی که متاسفانه در نمایشگاه های گروهی کمتری شاهد هستیم.

وی درباره هنر چاپ دستی و شمار کم برپایی نمایشگاه هایی از این دست نیز بیان کرد: اگر تاریخ چاپ های دستی را مطالعه کنید می بینید پس از انقلاب کسی به طور جدی آن را دنبال نکرده بود و حداقل بعد از انقلاب ما یک وقفه ۱۵ ساله در زمینه این هنر داریم. در حال حاضر فضا برای رشد این هنر میسرتر شده است اما همچنان هنرمندان گذشته ما هستند که در این زمینه تلاش می کنند و نیمی از کارهایی که در این زمینه صورت گرفته خارج از کشور و در همان دوره ۱۵ ساله صورت گرفته است.

وی ادامه داد: مهرداد خطایی، رضا هدایت و من کسانی هستیم که در این سال ها به این هنر توجه داشتیم و شاگردانی هم آموزش داده ایم.

این هنرمند نقاش درباره اهمیت هنر چاپ دستی نیز یادآور شد: چاپ دستی از دو جنبه اهمیت دارد؛ یکی اینکه چون آثار چاپ دستی به خاطر ماهیتی که دارد در تعداد محدودی نسخه تکثیر می شود، قیمت آثار نیز پایین می آید و مردم عادی هم توان خرید این آثار را دارند. در واقع این هنر یک بعد فرهنگی دارد و آن این است که زیبایی شناسی را به میان عموم مردم می برد، اما از سوی دیگر چاپ دستی مدیومی از هنر است که میان نقاشی و خودش قرار دارد. همه نقاشان بزرگ به چاپ های دستی توجه کردند چون دریافت هایی از این هنر را به هنر نقاشی خود برده اند و از آن خلاقیت سود برده اند و از سوی دیگر دریافتی از نقاشی را وارد این هنر کرده اند. رد و بدل خلاقیت میان چاپ دستی و نقاشی یکی از مولفه های مشترک میان بسیاری از نقاشان بزرگ است.

وکیلی با بیان اینکه در اروپا کمتر نقاشی است که کار چاپ دستی کار نکرده باشد، ادامه داد: شاید در ایران ۱۰ تا ۲۰ درصد نقاشان خوب ما کار چاپ دستی هم انجام داده باشند. البته الان جوان هایی به این کار علاقمند شده اند. من شاگردان زیادی داشته ام که جوایز بین المللی برده اند و نمایشگاه های موفقی برگزار کرده اند و الان خود، استاد این کار هستند.

این هنرمند که کتابی نیز با عنوان «چگونه مجموعه دار چاپ دستی شویم» به رشته تحریر در آورده درباره اقتصاد این هنر گفت: متاسفانه هنوز اقتصاد این هنر رشد درخوری نداشته است. یکی از دلایلش شاید همین است که آثار تک نسخه نیست. باید در خریدار این اطمینان به وجود بیاید که تعداد محدودی از اثر وجود دارد. همان طور که در عکاسی شما می بینید یک تعداد محدودی نسخه از اثر به فروش می رسد و کم کم دارد بازار خوبی هم پیدا می کند. ضمن اینکه مجموعه داران زیادی نیستند که به خرید و فروش این آثار مبادرت کنند در صورتی که در جهان این رشته، رشته بسیار پر طرفداری است. این را هم بگویم که برای یک نقاشِ چاپ دستی بودن، باید طراح قابل بود.

اما احمد وکیلی که بیشتر آثار او را در نمایشگاه های گروهی می بینیم درباره فعالیت آینده خود از برپایی نمایشگاه انفرادی در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: یک نمایشگاه در ۳۰ مهر ماه برگزار می کنم و نامش «رو در رو با طبیعت» است. برای خلق آثار این نمایشگاه مستقیم در دل طبیعت حضور پیدا کردم و در واقع این نمایشگاه انتقادی است به کسانی که از روی عکس، طبیعت را نقاشی می کنند و فضا را درک نمی کنند.

logo-samandehi