فرش فاخر قرآنی تبریز در سوئد به جلوه درآمد

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا در این نمایشگاه که به همت رایزنی فرهنگی ایران در پایتخت سوئد برپا شده ، دو مصحف شریف نوشته بر چرم و یک اثر خط از عبدالحسین‌زاده و آثار تذهیب و تابلوهای قرآنی، این فرش فاخر قرآنی را مزین کرده است.

فرش قرآنی ، آفرینش دانشگاه هنر تبریز که به مدت 6 سال توسط 6 تن از هنرمندان تبریزی بافته شده، در نوع خود بی‌نظیر عنوان شده است.

این قرآن زیبا به خط عثمان طه ، به صورت بافت دوطرفه و از ابریشم و کرک تنیده شده است.

جلوه‌های هنری ، معنوی و زیبایی خیره‌کننده این آثار، بازدید کنندگان بوی‍ژه مسلمان سوئد را به شدت جذب این نمایشگاه کرده است.

بنا بر اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در مراسم نمایش این آثار نفیس قرآنی، حجت‌الاسلام قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، رسول مهاجر حجازی سفیر ، عبدالمجید میردامادی رایزن فرهنگی ایران در سوئد و رییس مرکز امام علی (ع) حضور داشتند.

حجت‌الاسلام قمی در اظهاراتی عنوان کرد: این فرش قرآنی ، موجب فخر و احترام جمهوری اسلامی ایران و گویای اهتمام همیشگی ایرانیان به قرآن است.

وی افزود: مدت 6 سال زمان زیادی نیست؛ ولی نشانگر کار مستمر از روی دل و جان بافندگان آن است. آنان عاشقانه به این کار پرداخته‌اند و امید است ذخیره آخرت آنها باشد. سفیر کشورمان در سوئد نیز گفت: افتخار بزرگی است که ما مردم مقیم در کشور سوئد بتوانیم در فرصت ماه مبارک و لیالی قدر از جلوه‌های هنری قرآن بهره ببریم .

رسول مهاجر حجازی، ادامه داد: مردم مسلمان این منطقه توفیق آن را داشتند ببینند که آیات قرآنی به چه زیبایی در قالب هنر ارائه می شود.

رایزن فرهنگی ایران نیز در افتتاح نمایشگاه مزبور گفت: ایرانیان در تاریخ اسلامی خود بزرگ‌ترین خادمان به قرآن و اهل بیت (ع) در میان دیگر ملل جهان بوده‌اند . ایرانیان از آغاز دوران اسلامی بررسی قرآن و درون‌مایه‌های معنوی آن را سرلوحه خود قرار دادند از این رو است که شاهد ظهور نحویان، مفسران و ادیبان و قراء ایرانی فراوانی در طول تاریخ بوده‌ایم.

عبدالمجید میردامادی گفت: برای همگان محرز است که بزرگ‌ترین نحویان و نگارندگان زبان و ادب عرب، ایرانیان بودند. این خدمت به قرآن کریم در ایجاد رسم‌الخط و هنر قرآن در کتیبه‌های تاریخی دوران اسلامی تا کاشیکاری‌های مساجد و مدارس علمیه و بارگاه‌های ائمه اطهار (ع) در ایران و عراق و حتی کشورهای آسیای میانه مشهود است.

وی تصریح کرد: تا دوران کنونی که به برکت انقلاب اسلامی شاهد ظهور و بروز بیشتر شاهکارهای هنری به دست ایرانیان هستیم، روند تکریم و معرفی قرآن از سوی ایرانیان ادامه دارد.

وی تأکید کرد: رایزنی فرهنگی ایران در سوئد، به دنبال آن بود تا در ماه مبارک رمضان، گوشه‌هایی از هنر آسمانی و معنوی ایرانیان در خدمت به قرآن را به نمایش بگذارد به همین دلیل این فرش قرآنی نفیس پس از استکهلم، راهی دیگر شهرهای سوئد می‌شود تا سایر مسلمانان و علاقمندان به هنر اسلامی نیز حظ تماشا ببرند.

نمایشگاه فرهنگی و هنری و صنایع دستی تا پایان ماه مبارک رمضان در سوئد برپا خواهد بود.

logo-samandehi