تلاش برای تدوین الگوی استاندارد قراردادهای طراحی

کمپین «من یک طراحم» با دعوت از استادان طراحی و متخصصان حقوقی درصدد تدوین یک الگوی استاندارد برای قراردادهای طراحی است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، برگزارکنندگان کمپین «من یک طراحم» معتقدند، بیشتر قراردادهای موجود در زمینه‌های مختلف طراحی به‌صورت غیرحرفه‌ای، با بندهای متناقض و مبهم و به‌صورت سلیقه‌ای تدوین شده‌اند و برای همین غالبا موقع استناد در جریان همکاری با مشکل مواجه می‌شوند. به همین منظور اعضای این کمپین تصمیم گرفته‌اند با کمک اساتید رشته‌های مختلف طراحی و یک متخصص حقوقی، الگوهای استانداردی برای قراردادهای طراحی تدوین کنند تا به رایگان در اختیار همه قرار بگیرد.

حامد بیدی - طراح کمپین «من یک طراحم» - در این‌باره به ایسنا گفت: ابتدا با مشاوره فعالان و اساتید رشته‌های طراحی گرافیک، طراحی وب، طراحی صنعتی و معماری، دغدغه‌های فنی هر زمینه به تفکیک گردآوری خواهد شد و در مرحله‌ی بعد این اطلاعات در اختیار یک متخصص حقوقی قرار می‌گیرد تا پیوست فنی قرارداد هر زمینه با توجه به دغدغه‌های موجود تدوین شود. در نهایت متن کامل این نمونه قراردادها، در قالب یک فایل رایگان برای استفاده عموم در وب‌سایت کمپین قرار می‌گیرد.

او افزود: هزینه‌های تدوین این الگوهای استاندارد توسط خود اعضا تأمین می‌شود تا این کمپین ماهیت مستقل و مردمی خود را حفظ کند و به حمایت‌های سازمانی وابسته نباشد.

بیدی همچنین بیان کرد: کمپین «من یک طراحم» یک حرکت فرهنگی و غیرانتفاعی است که توسط مرکز طراحی اسپیرال از تابستان ۹۴ راه‌اندازی شده و با جذب بیش از ۴۵۰۰ امضاکننده در وب‌سایت خود و با کمک شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی، جایگاه ویژه‌ای میان طراحان یافته است. هدف از راه‌اندازی این کمپین تثبیت جایگاه شغلی یک طراح در مقابل سفارش‌دهنده و ارتقای فرهنگ عمومی در این زمینه است.

این طراح ادامه داد: برگزاری نخستین نشست بررسی چالش‌های شغلی طراحان جوان در فرهنگسرای اندیشه و دو رویداد آموزشی با موضوعات «آموزش نکات کاربردی در قراردادهای طراحی» و «رازهای پرواز از دانشگاه به بازار کار» در مرکز طراحی اسپیرال، بخشی از فعالیت‌های فرهنگی آموزشی این کمپین تا کنون بوده است.

طراحان و هنرمندانی که تمایل دارند از فعالیت‌های این کمپین حمایت کنند می‌توانند به وب‌سایت رسمی کمپین به آدرس www.ManTaraham.ir مراجعه کنند.

logo-samandehi