به‌دلیل واگذاری یک مجتمع صنایع دستی به بخش خصوصی هنرمندان شهرستان اسکو نگران‌اند

تنها مجتمع صنایع دستی آذربایجان شرقی در شهرستان اسکو قرار دارد. اکنون این مجتمع به بخش خصوصی واگذار شده و هنرمندان ساکن در آن، که در رشته‌های مختلف صنایع دستی فعالیت می‌کنند، نگران‌اند که مبادا مجبور شوند آنجا را تخلیه کنند.

مسؤول آموزش صنایع دستی اسکو که از سال ۱۳۹۰ این مسؤولیت را برعهده دارد و یکی از ساکنان این مجتمع است،‌ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل ما این است که چون مجتمع صنایع دستی به بخش خصوصی واگذار شده است، گاهی می‌گویند باید اینجا را تخلیه کنیم و گاهی هم می‌گویند، فعلا بمانید تا ببینیم چه می‌شود.

لیلا جمشیدی با بیان این‌که این موضوع اتفاق خوبی نیست و مشکل اساسی ما شده است، گفت: مشکل دیگر ما کمبود بودجه است. کل بودجه شهرستان اسکو ۹ میلیون تومان و سهمیه آموزش برای ۶۰ نفر است، در حالی که ما به افراد بیشتری آموزش می‌دهیم.

او ادامه داد: ما در این مجتمع، رشته‌های معرق، چرم، چاپ کلاقه‌ای، حکاکی نقره و منبت را آموزش می‌دهیم. بسیاری از هنرجویان از شهر جدید سهند که به عبارتی سرریز جمعیت تبریز است، برای آموزش به اینجا می‌آیند.

مسؤول آموزش در مجتمع صنایع دستی اسکو افزود: در طول سال، به ۶۰ تا ۷۰ نفر کارآموز به‌صورت رایگان آموزش می‌دهیم. تعدادی کارآموز هم داریم که برای آموزش معرق شهریه پرداخت می‌کنند. شهریه کلاس‌ها نیز از ۳۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان است.

وی درباره این‌که شرایط شرکت در کلاس‌های رایگان چگونه است؟ توضیح داد: متقاضیان شرکت در کلاس‌های رایگان باید در نوبت منتظر بمانند. برخی هم ثبت نام می‌کنند و در فهرست انتظار می‌مانند تا زمانی که از معاونت صنایع دستی استان، اعتبار کافی بیاید. ما با آن‌ها تماس می‌گیریم که در کلاس‌های رایگان شرکت کنند، چون تهیه مواد اولیه هزینه‌بر است و بسیاری دوست دارند به‌صورت رایگان در کلاس‌ها شرکت کنند.

جمشیدی معتقد است: معاونت صنایع دستی تبریز خوب کار می‌کند اما با افزایش تورم، بودجه آموزش اسکو کمتر شده است.

او گفت: در مدت پنج سالی که من مسؤول آموزش صنایع دستی بوده‌ام، حدود ۱۵ هنرجو برای خودشان کارگاه راه‌اندازی کرده‌اند. بسیاری نیز در خانه‌های‌شان کار می‌کنند. بیشتر آقایان به‌منظور کارآفرینی و راه‌اندازی کارگاه، برای یادگیری مراجعه می‌کنند و برخی از خانم‌ها نیز به‌صورت جمعی این کار را انجام می‌دهند و کارگاه راه‌اندازی می‌کنند. معمولا هر رشته‌ای را سه روز در هفته آموزش می‌دهیم و پنج‌شنبه و جمعه‌ها استراحت می‌کنیم.

او با بیان این‌که مسن‌ترین هنرجو ۶۵ ساله و جوان‌ترین آن‌ها ۱۱ ساله است، بیان کرد: مردم از کلاس‌های رایگان استقبال می‌کنند و ما هم از طریق ارسال پیامک برای ثبت نام در کلاس‌های رایگان اطلاع‌رسانی می‌کنیم. برخی از مردم نیز از طریق نمایشگاه‌هایی که در استان برگزار می‌شود، با کلاس‌های رایگان صنایع دستی سازمان آشنا می‌شوند.

مجتمع را با حفظ کاربری بفروشند

معاون صنایع دستی استان آذربایجان شرقی نیز در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: مجتمع صنایع دستی اسکو جزو اموال سازمان سابق صنایع دستی بوده است. شرکتی نیز از زمان ادغام آن با سازمان میراث فرهنگی، موظف به پیگیری و تسویه حساب‌های مربوط به این دو سازمان بوده است. در سال ۱۳۹۴ این مجتمع از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شد. البته این، تنها مجتمع صنایع دستی استان آذربایجان شرقی بود. مجتمع دیگری هم در زنوز (در تبریز) داشتیم که داستان آن هم مشابه مجتمع صنایع دستی اسکو است.

فرشاد به‌آفرین ادامه داد: تعداد زیادی از هنرمندان در حوزه معرق و منبت چوب، چاپ باتیک و رنگرزی در این مجتمع مشغول فعالیت هستند، اما از وقتی به بخش خصوصی واگذار شد، این نگرانی وجود دارد که اگر مالک بخش خصوصی نخواهد به همکاری‌اش با هنرمندان ادامه دهد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

او اظهار کرد: واگذاری این مجتمع به بخش خصوصی، خارج از حیطه کاری معاونت صنایع دستی و اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی بوده است. در این راستا، خواسته ما از مسؤولان محلی از جمله شهرداری و فرمانداری اسکو این بود که کاربری این مجتمع توسط بخش خصوصی حفظ شود.

او تأکید کرد: نگرانی ما این است که آنجا به مجتمع مسکونی یا هر کاربری دیگری به‌جز صنایع دستی تبدیل نشود. ما با فروش این بناها کاری نداریم، اما وقتی که جایی را می‌فروشند، حداقل با حفظ کاربری بفروشند و به دید تجاری به آن نگاه نکنند، اگر این‌ مجتمع‌ها از بین برود، ما باید چه کار کنیم.

کارگاه‌های چاپ باتیک گسترش می‌یابد

در این زمینه، حائری به‌عنوان یکی از مالکان این مجتمع، به خبرنگار ایسنا گفت: من مالک ۵۰ درصد این مجتمع هستم و در حال حاضر هم یک کارگاه چاپ باتیک در آن دارم. برنامه آینده ما این است که کل مجتمع را به چاپ باتیک تبدیل کنیم، زیرا این مجتمع از سال ۱۳۵۵ برای چاپ باتیک طراحی شده و درصددیم آنجا را به همان کاربری سابقش برگردانیم. من از بچگی در کارگاه‌های چاپ باتیک بزرگ شده‌ام و کار دیگری جز این بلد نیستیم.

او اظهار کرد: برخی مستأجران در حال ساخت سوله برای خودشان هستند تا بتوانند کارگاه‌شان را به جای دیگری منتقل کنند. در حال حاضر آن‌ها قرارداد هفت‌ماهه دارند تا کارگاه‌شان را به جای دیگری منتقل کنند.

حائری در پاسخ به این‌که تکلیف بخش آموزشی صنایع دستی اسکو که در این مجتمع فعال است، چه می‌شود؟ گفت: ما با آن‌ها هیچ قراردادی نداریم و تا کنون هیچ اجاره‌ای پرداخت نکرده‌اند.

logo-samandehi