دوسالانه ی چاپ دستی ۲۶ برگزار شد/ گزارش تصویری

دوسالانه چاپ دستی ۲۶ به دبیری مهرداد ختایی شب گذشته، جمعه اول بهمن ماه 95 گشایش یافت.

دبیر اجرایی این رویداد سلیمان محمدی بود و اساتید عبدالحمید پازوکی، دکتر همایون سلیمی، شهروز صدر فرزانه، احمد وکیلی و رضا هدایت در هیئت داورانمجموعه را همراهی کرده اند.

دوسالانه شامل یک بخش با موضوع آزاد و یک بخش موضوعی با موضوع "آلودگی" است.(آلودگی شامل تمامی مفاهیم و حیطه های آلودگی از جمله: زیست محیطی، صوتی و تصویری، روانی و ...)

مهرداد ختایی دبیر دوسالانه در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین بیان کرد:

چنین برنامه هایی در خارج از کشور هم از طرف ارگان های دولتی انجام میشود و هم از طرف مراکز خصوصی. اما درایران این تصور وجود دارد که حتما باید از سوی وزارت ارشاد باشد.

در این دوره ما هیچ حمایت دولتی نداشتیم و مجری برنامه گالری 26 بود که قسمت اعظم هزینه ها را تقبل کرد و فروشگاه افق که اهدا جواز را به عهده گرفته است.

خوشبختانه روی پای خودمان ایستادیم و انصافا همانطور که دیدید نمایشگاه بسیار خوب و هماهنگی شد و تاکید میکنم تمام آثار بدون کوچکترین دخل و تصرف و قضاوت ناعادلانه داوری شد.

من در داوری ها یک نظر و رای هم ندادم و فقط به عنوان دبیر مسئولیت خودم را انجام دادم که در فیلم ها نیز ثبت شده است.

ختایی در رابطه با شکل برگزاری این دوسالانه در دوره های بعدی گفت:

در دوره هایی بعدی اتفاقی که باید بی افتد این است که اسپانسرهای بیشتری پیدا کنیم و بتوانیم این جریان را از یک گالری به چند گالری گسترش بدهیم، حمایت ها بیشتر بشود و در دوره های بعدی دوسالانه به شکل تکامل یافته تری برگزار خواهد شد.

تصور من بر این است که دوسالانه حد اقل به سه گالری گسترش داده شود ، اما در مورد حضور ارگان های دولتی هیچ پیش بینی ندارم.

البته برای ما مهم نتیجه کار است که بسیار عالی بود و تنوع آثار نشان دهنده ی قدرت و دقت این برنامه است.

این رویداد درحالی برگزار شده است که پیش از این مسئولین برنامه از ارگانهایی مثل زیبا سازی شهرداری، وزارتخانه، سازمان محیط زیست و ... درخواست همکاری کرده اند اما جواب مثبتی دریافت نکرده بودند.


ختایی در رابطه با حذف دو تکنیک چاپ از این رویداد توضیح داد:

چاپ شیشه و چاپ سیلک را از مجموعه حذف کردیم که البته در دفعات بعد اضافه خواهیم کرد یکی از دلایلش این بود که اساتیدی که در هیئت داوری داشتیم در این شاخه ها متخصص نبودند ما سعی کردیم در هر شیوه ی چاپ از متخصصین همان شیوه دعوت کنیم و دلیل دیگرش این بود که تمایل نقاشان اغلب به تکنیک هایی است که در نمایشگاه میبینید. البته در دوره های بعد حتما تمامی تکنیک ها پوشش داده خواهند شد.

مهرداد ختایی از اساتیدی است که از سال 78 در حیطه چاپ دستی فعالیت شبانه روزی داشته است و در رابطه با دلیل شخصی خود برای ایفای نقش در شکل گیری این رویداد بیان کرد:

همانطور که من سالها در این حوزه فعالیت داشته ام طبیعی است از این مقوله دفاع کنم همانطور که آقای نصر نمایشگاهی برای دفاع از مقوله طراحی برپا کردند.

در این حوزه کمتر کسی کار میکند و تجربه هنرمندان خیلی کم است. از جانب گالری دارها و خریداران هم به خاطر تیراژ پذیری هنر چاپ، کمتر مورد توجه قرار گرفته و باید این موارد آسیب شناسی شود .

در تمام این سالها سعی من بر آن بوده با برپایی نمایشگاه ها و برنامه های آموزشی از این گوشه گیر بودن هنر چاپ دفاع کنم.


هنرمندان منتخب :

لیندا آهنی، ماریا احمدی، فائزه احمدی، افسانه اسکویی، سارا اسلامی، آوا افشاری، الهام بهاالدینی، علیرضا بهراملو، آیدا پاشاخانلو، سمیرا پیشنمازی، نسترن پیل وری، بهاره تقی خانی، مریم توکلی، احمدرضا ثقفی، هدیه جعفری، طاهره جهان بین، سارا چاوشی، صدف حسامیان، نسیم حسن زاده، احسان خاکسار حقانی، فرشته خسرو شاهی، مهرناز دالوندی، لادن ذوالفقاری، فروغ ریحانی، سمیرا زمانی، نازلی شهوق، مهدیه عزیزی راد، زهره عطاران، محمد علیزاده، کژال فخری، پروانه فرمانی، پیام قلیچی، حمیدرضا قیاسی، سارا کاوه، هدی کریمی، سعیده گوهری، فرشته متقی، سعید مومیوند، آدنا میرزاخانیان، عباس میرزایی، المیرا میرمیران، سعیده میقانی، زهرا نازلی، رزیتا نصرتی، آنالی وکیلی، آرمین ولی پور




جوایزی نیز برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است که شامل نمایش آثار ۵۰ نفر برگزیده ی نهایی از هر دو بخش در نمایشگاه دوسالانه و چاپ در کاتالوگ، اعطای گواهی شرکت در نمایشگاه برای تمامی افرادِ راه یافته و لوح نقدیر و جوایز نقدی برای نفرات اول تا سوم خواهد بود. به سه نفر از برگزیدگان در بخش ویژه نیز لوح تقدیر و هدایای غیر نقدی نفیسی از طرف فروشگاه افق شامل مجموعه ای از ابزار و لوازم چاپ دستی اهداء خواهد شد.

علاقه مندان به بازدید از این آثار میتوانند به آدرس تهران، خیابان لواسانی (فرمانیه) شرقی، بعد از دیباجی شمالی، خیابان سلمانپور ظهیر، پلاک ۲۶، شماره ۳، گالری ۲۶ مراجعه نمایند.

دیدار با هنرمندان، هیئت داوران و اهدای جوایز؛ جمعه ۸ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

برای اخبار و جزییات دقیق تر به سایت و صفحه های رسمی دوسالانه در شبکه های اجتماعی مراجعه نمایید. (با نام 26biennial)

اخبار مرتبط:

تهیه و تنظیم : محدثه شاه بیگی

عکس : مطهره علیزاده

logo-samandehi