ابراهیم حقیقی: آثار رسیده به پوستر زمین سبز مرا امیدوار کرد

ابراهیم حقیقی عضو هیات داوران جشنواره پوستر زمین سبز، درباره آثار رسیده گفت: از زمانی که فراخوان را دیدم متوجه شدم که به شکل پیچیده‌ای نوشته شده و طراح برای آنکه براساس مفاد آن کار کند به توضیح نیاز دارد. اکنون که داوری انجام شده است نیز می‎بینم که بعضی مفاهیم به درستی درک نشده است به عنوان مثال "سفره ایرانی" موضوعی بسیار پیچیده برای طراحی یک پوستر است و من در میان آثار کمتر اثری با این موضوع دیدم؛ درحالیکه "تغذیه برای زمین" از آنجا که روایت بصری بیشتری ارائه می‏‌کند بیشتر مورد توجه طراحان قرار گرفته است. همچنین "پاسداشت زمین از آلودگی محیط زیست" نیز موضوعی است که قابل درک‎ است و هنرمندان آثار بیشتری با این موضوع خلق کرده‎اند.

با دیدن آثار رسیده، به نوعی در مورد این جشنواره نسبت به رویدادهای مشابه امیدوار شدم، شاید به این دلیل که نوع آثار خواسته شده متفاوت بود و هنرمندان باید نگاهی جهانی و بین‎المللی به پوستر داشته باشند، به علاوه این آثار را نسبت به کارهای دیگر جشنواره‎ها موفق‎تر دیدم و به نظرم تنوع آثار بیشتر بود. از سوی دیگر این آثار به نظر من طراحانه‎تر از پوسترهایی بود که در جشنواره‎های قبلی دیده‌ام، در این آثار آن تکرارهایی که بسیار رایج شده بود کمتر دیده می‎شد و همه ما در هیات داوران از این موضوع خوشحال شدیم.

ترجیح ما در انتخاب آثار بر این بود که پوسترهایی انتخاب شوند که با زبان جهانی هم‎خوان باشند؛ به این معنا که روایت زبان بصری آنها بین‌‏المللی باشد.

با رعایت این نکته اگر یک طراح رفتار خاصی را با فرم‌های ایرانی کرده باشد این موضوع جزو مزایای کار او محسوب شده است زیرا علاوه بر آنکه این آثار پیام خود را مطرح کرده‎اند روحیه ایرانی نیز در آنها حفظ شده است.

نخستین نکته‎ای که ما به آن توجه می‎کنیم این است که طراح با موضوع مطرح شده برخوردی خلاقانه داشته باشد.

سپس اینکه توانسته باشد این نکته خلاقانه را، هنرمندانه در اثر خود روایت کند. به این معنا که اثرش با یک ترکیب‎بندی درست و رفتار یک گرافیست حرفه‎ای شکل گرفته باشد.

مشروح خبر ...

منبع: هنرآنلاین

logo-samandehi