فراخوان جشنواره ملی عکس نیکوکاری

عکس، میراثی گران‌بها با ظرفیت ایجاد و گسترش فضای گفت‌وگو است. به کمک عکاسی، مردمان نسل‌های مختلف مبنی بر داشته‌های خود با پدیدۀ تفاوت فرهنگ‌ها بیش‌ازپیش آشنا می‌شوند. عکاس با ثبت مصادیقی از درون فرهنگ‌ها، قله‌هایی را نمایان می‌سازد که هر کدام می‌تواند مشتاقانش را به‌سوی خود فراخواند.


نیکوکاری تمدنی از تمدن‌های بشری است که در تمامی ملل و با هر زبان و آیینی ستودنی و دارای تعاریف زیبای انسان‌دوستانه است. مرکز فرهنگ نیکوکاری خیرماندگار باتوجه‌به ظرفیت و توانایی عکس و عکاسی در کنار سایر فعالیت‌های خود درصدد است با برگزاری جشنوارۀ ملی عکس نیکوکاری به پویایی، راهبری و گسترش هرچه بیشتر این فرهنگ کمک کند.

امید است، هنرمندان، عکاسان و دوستداران عکاسی ضمن ثبت و ارائۀ صحنه‌ها و لحظه‌های اثربخش و ماندگار با نگاه ارج‌گزاری و فرهنگ‌سازی به یاری هرچه بهتر و بیشتر این مسئولیت اجتماعی بپردازند.

برگزارکننده: بنیاد نیکوکاری راهبری آلاء – مرکز فرهنگ نیکوکاری خیرماندگار

حامیان: وزارت کشور، شبکه مستند، سازمان بهزیستی کشور، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، شبکه ملی موسسات نیکوکاری، موسسه نیکوکاری رعد الغدیر، سکوی بله، انجمن عکاسان ایران، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، انجمن عکاسان میراث فرهنگی

اهداف جشنواره:

۱- گسترش توجه عمومی به فرهنگ نیکوکاری.
۲- ترویج نگرش به فرهنگ نیکوکاری در رویدادها و جریان هنری کشور.
۳- گسترش دغدغه و همبستگی اجتماعی در سطح نخبگان، انجمن‌ها و نهادها بافرهنگ نیکوکاری.
۴- نمایش بخشی از زیبایی‌ها، فواید و تأثیرات نیکوکاری برای فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی در جامعه.
۵- توسعۀ جریان تولید آثار هنری با موضوع نیکوکاری برای گسترش فرهنگ خیرخواهی و حفظ ارزش‌های نوع‌دوستی.

موضوع:

نیکوکاری در جامعۀ ایرانی

با مصادیقی همچون وقف، فرهنگ اهدای عضو، تکریم سالمندان، کمک به بیماران خاص، حفظ محیط‌زیست و حیات‌وحش، فعالیت‌های داوطلبانه، اردوهای جهادی، حمایت از کودکان کار، حمایت از زنان سرپرست خانوار، فقرزدایی، کارآفرینی اجتماعی، خیران مدرسه‌ساز، توانمندافزایی توان‌یابان، مدیریت بحران آب و….

بخش های جشنواره:

الف- مستند
عینیت‌گرایی، واقع‌گرایی، بازنمودی.

ب – عکاسی هنری معاصر
تولید تصویر مفهومی (کانسپچوال) با رویکرد عکاسی مستند یا رویکردهای تولیدی از قبیل عکاسی دست‌کاری‌شده، عکاسی کارگردانی شده، کولاژ، فتومونتاژ، هوش مصنوعی و… .

ج- بخش ویژه
جهان از نگاه افراد دارای معلولیت با موضوع آزاد.

شرایط و مقررات:

۱-شرکت در این جشنواره برای تمامی هنرمندان، عکاسان و علاقه‌مندان آزاد است.
٢- ارسال اثر دربخش‌های «مستند» و «عکاسی هنری معاصر» برای شرکت‌کنندگان آزاد است. بخش ویژه با موضوع آزاد فقط مختص عزیزان دارای معلولیت است.
۳- آثار ارسالی در بخش مستند می‌بایست از سال ۱۳۹۰ شمسی به بعد و در جغرافیای کشور عزیزمان ایران عکاسی شده باشد؛ اما محدودیتی در زمان و جغرافیای تولید اثر در بخش عکاسی هنری معاصر وجود ندارد.
۴- ثبت‌نام، درج عنوان، زمان و مکان عکس‌برداری و همچنین بارگذاری بیانیۀ عکاس برای مجموعه در سایت جشنواره به نشانی… الزامی است.
۵- حداکثر تعداد آثار ارسالی برای تک عکس ۷ اثر می‌باشد.
۶-شرکت‌کنندگان مجاز به ارسال فقط یک مجموعه عکس در هربخش شامل ۷ تا ۱۰ عکس هستند. ارسال بیانیه هنرمند (استیتمنت) به همراه اثر الزامی است.
۷- بارگذاری هر عکس با حجم یک مگابایت در سایت جشنواره قابل‌انجام است. در صورت راهیابی آثار به جشنواره و درخواست دبیرخانه بایستی فایل اصلی اثر به دبیرخانه ارسال شود.
۸-عکس‌های ارسالی می‌تواند با دوربین عکاسی یا تلفن همراه باشد. لازم است فایل اصلی دارای کیفیت مناسب برای چاپ؛ یعنی در اندازۀ حداقل ۵۰/۷۰ (حداقل ۲۰۰۰ در ۳۰۰۰ پیکسل) باشد.
۹-عکس‌های ارسالی نباید دارای امضاء، پاسپارتو، قاب، تاریخ، لوگو، واترمارک، حاشیۀ خطی یا هرگونه نشانه‌های تصویری دیگر باشند.
۱۰-در بخش مستند هرگونه اصلاح رنگ، تنظیم نور و قاب‌بندی عکس تا حدی که سندیت عکس را مخدوش ننماید پذیرفتنی‌ست و در بخش عکاسی هنری معاصر استفاده از هر نوع چیدمان، کلاژ، برنامه‌های پردازشی و هوش مصنوعی جهت ساخت و یا تغییرفضای بصری عکس آزاد است.
١۱- ارسال اثر برای این مسابقه به منزلۀ اعلام مالکیت اثر توسط ارسال‌کننده است. در صورت اثبات خلاف این امر، اثر در هر مرحله‌ای از مسابقه کنار گذاشته می‌شود و موضوع به اطلاع عموم خواهد رسید. عواقب قانونی، عرفی و اخلاقی و نیز پیامدهای آن به عهده شرکت‌کننده است و از این بابت مسئولیتی متوجه برگزارکننده نخواهد بود.
۱۲- برگزارکننده حق استفاده از آثار پذیرفته‌شده در این جشنواره را برای درج در کاتالوگ، پوستر و اقلام تبلیغی مرتبط و نمایش آثار با ذکر نام عکاس، برای خود محفوظ می‌داند.
۱۳- ارسال اثر برای این مسابقه به‌منزله قبول همۀ مقررات ذکرشده می‌باشد.
۱۴- تصمیم‌گیری در خصوص موارد پیش‌بینی‌نشده برعهدۀ دبیر جشنواره است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت فراخوان مراجعه نمایید.

logo-samandehi