شاهکارهای «چهار فصل» آرچیمبولدو پس از مرمت به موزه لوور بازگشتند

مجموعه نقاشی‌های مشهور «چهار فصل»‌ اثر «جوزپه آرچیمبولدو» پس از پایان پروژه مرمت بار دیگر به دیوارهای موزه «لوور» آویخته شدند.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا،‌ مجموعه نقاشی‌های «چهار فصل»(۱۵۷۳) اثر «جوزپه آرچیمبولدو»، نقاش ایتالیایی پس از هشت ماه غیبت به جایگاه قبلی خود در موزه «لورر» بازگردانده شدند. با این حال نکته قابل توجه درباره آن‌ها تفاوت ظاهری آن‌ها با چند ماه اخیر است، چراکه پس از انجام پروژه مرمت، این نقاشی‌ها درخشان‌تر از قبل به نظر می‌رسند.

«آرت‌نت» نوشت، مجموعه «چهار فصل»‌ از چهار تابلو نقاشی به نام‌های «زمستان»،‌ «بهار»، «تابستان»‌ و «پاییز» تشکیل شده است که هر کدام پرتره‌هایی را به تصویر می‌کشند که با در کنار هم قرار گرفتن میوه‌، گل و گیاهان مختص هر فصل شکل گرفته‌اند. برای مثال نقاشی «بهار» با برگ‌های پرحجم، گل‌های بابونه و انواع توت‌ها شکل گرفته است،‌ اما پرتره «زمستان» اغلب از شاخه‌های خشک و تنه درخت خلق شده است.

«آرچیمبولدو» که یک نقاش محبوب دربار بود و بعدها برای خلق چنین پرتره‌های خلاقانه‌ای شهرت پیدا کرد، مجموعه «چهار فصل» را برای «ماکسیمیلیان دوم»، امپراتور روم خلق کرد.

نسخه اصلی نقاشی‌های «تابستان» و «زمستان»‌ که برای امپراتور خلق شده بود، هنوز باقی مانده‌اند و در «موزه تاریخ هنر» در «وین»‌ نگهداری می‌شوند. مجموعه نقاشی‌های فصل‌ها که اکنون در «لوور» نگهداری می‌شوند، نسخه‌هایی محسوب می‌شوند که «ماکسیمیلیان» به این نقاش سفارش داد تا برای «فریدریش آگوست یکم» به عنوان یک هدیه دیپلماتیک بازخلق کند.

نقاشی‌های «چهار فصل»‌ پس از چندین دهه آویخته شدن در موزه «لوور» ظاهری زردگونه پیدا کرده بودند و وارنیش آن نیز حالت کدر گرفته بود و تماشای این نقاشی را دشوار کرده بود.

تابلو «بهار» اثر آرچیمبولدو


از بین تمامی تابلوهای نقاشی مجموعه «چهار فصل» تابلو نقاشی «بهار» از عناصر غافلگیرکننده کمتری برخوردار است. فرم سر به سادگی با گل‌ها و پیراهن با برگ ترکیب شده است. در تابلو نقاشی «بهار» (۱۵۷۳)، ۸۰ گل قابل تشخیص دیده می‌شود. این نقاشی اشاره‌ای به شکوه این خاندان و طبیعت است.

تابلو «زمستان» اثر آرچیمبولدو


تابلو نقاشی «زمستان» فردی به تصویر می‌کشد که ردایی که حرف «M» بر روی آن دیده می‌شود را بر تن دارد. این حرف در این نقاشی به نام «ماکسیمیلیان» اشاره دارد. در این تابلو بخش اعظم تصویر به تنه و شاخه‌‎های پر پیچ و تاب یک درخت اختصاص یافته است.

تابلو «تابستان» اثر آرچیمبولدو


در تابلو نقاشی «تابستان» اما، قسمت گونه و گردن با هلو، سیر، پیازهای کوچک سفید و بادمجان‌های سفید ترکیب شده است. برای به تصویر کشیدن دهان و لب‌ها از گیلاس و برای دندان‌ها از یک کیسه باز نخودفرنگی استفاده شده است.

یک خیار کوچک برای بینی و یک گلابی برای چانه به کار رفته است. آلبالو هم به عنوان مردمک چشم بین دو گلابی ریز در این تابلو نقاشی دیده می‌شود.

تابلو «پاییز» اثر آرچیمبولدو


در تابلو نقاشی «پاییز» نیز میوه‌ها عناصر اصلی هستند با این تفاوت که بخش اعظمی از سر با کمک انگورها به تصویر کشیده شده است.

البته پرتره‌های تمثیلی «آرچیمبولدو» فقط به مجموعه «چهار فصل» محدود نمی‌شود. بعضی‌ها «جوزپه آرچیمبولدو» را پادشاه شیوه‌گرایی می‌نامند. اگر چشمتان به پرتره‌ای از انسان که با ترکیبی از گیاهان، سبزیجات، کتاب، حیوانات و اشیاء مختلف ساخته شده است، افتاد می‌توانید اطمینان حاصل کنید این اثر به «آرچیمبولدو» تعلق دارد. این پرتره‌ها تجلی شیدایی ذهن یک هنرمند رنسانس نسبت به معماها و مفاهیم خیالی است. او علاوه بر «چهار فصل»، مجموعه نقاشی‌هایی با ویژگی‌های مشابهی را به نام‌های «زمین»، «آب»، «آتش» و «هوا» خلق کرد که با نام مجموعه «چهار عنصر» شناخته می‌شود.

logo-samandehi