روایت محمد رخ صفت از نمایش آثار سورئال اش در گالری گلستان/ گزارش تصویری

آثار نقاشی سورئال محمد رخ صفت در گالری گلستان از یکم اردیبهشت 1396 به نمایش در آمد.

این نمایشگاه تا ششم اردیبهشت ادامه دارد و علاقه مندان میتوانند از ساعت 4-8 عصر به آدرس دروس، خیابان کماسایی، پلاک 34 مراجعه نمایند.


محمد رخ صفت، متولد 1361 در تهران، فارغ التحصیل رشته معماری است و در زمینه های نقاشی، تصویرگری و طراحی گرافیک فعالیت دارد. شرکت در نمایشگاه های نقاشی، تصویرگری و پوستر از سال 1387 در کارنامه این هنرمند به چشم میخورد.

حدود 30 اثر با ابعاد تقریبی 120 * 85 سانتیمتر و 100 * 70 سانتیمتر و چند سایز دیگر ، در سبک سورئال و با تکنیک های اکرلیک ،رنگ روغن، کلاژ و چاپ دستی در این مجموعه به نمایش در آمده است.


رخ صفت در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با هدف خود از جمع آوری این مجموعه و رند شکل گیری آثار از مرحله ایده پردازی تا اجرا بیان کرد:

هدف این آثار تجزیه و تحلیل مفاهیم مورد نظر و به تصویر در آوردن آن ها برای نمایش به بیننده است و روند اجرا آن شامل دو بخش کلی است: ابتدا انجام تحقیق و مطالعه، ایده پردازی و طراحی اتود های اولیه؛ و سپس اجرا و پیاده سازی ایده.

از آنجا که اجرای کل کار پروسه ای زمان بر است، بسیاری از طرح ها در طول زمان اجرا افزوده می شود. چرا که در زمان اجرا، قدرت تفکر ذهن نسبت به کانسپت طرح و همینطور خلاقیت و تصویر سازی های ذهنی بسیار بیشتر است، و در نتیجه ایده های جذابتری برای اجرا به ذهن می رسد که طبیعتا جایگزین دیگر ایده ها می شود.

روند کار در هر اثر مسیری متفاوت از دیگری دارد، ولی به طور کل در ابتدا ایده های گوناگونی که همسو با کانسپت طرح است بررسی و انتخاب می شود، پس از تحقیق و مطالعه در مورد هر یک که در زمان های مختلف انجام می شود، اتودهای اولیه کار زده می شود، برخی عناصر اضافه و برخی کم می شود و یا چندین طرح با یکدیگر ترکیب می شود و در نهایت طرح مناسب تر وارد روند اجرا می شود.

ترجیح شخصی من در حال حاضر کار بر روی مجموعه هایی با کانسپت های مورد نظر و نمایش آثار همسو با یک کانسپت در کنار یکدیگر است تا برگزاری نمایشگاهی حول یک ایده مشخص.

اجرای یک مجموعه محدود به زمان نیست و پایانی ندارد ولی به طور مشخص، کارهای این نمایشگاه حدود 2 سال طول کشیده است.


وی در ادامه در ارتباط با عنوان این مجموعه آثار افزود:

گاهی "عنوان"، نمایشگاه را هدفمند و گویاتر می کند و گاهی برای اثر محدودیت ایجاد می کند؛ از آنجا که عنوان را برای این نمایش مناسب نمی دانستم، آن را حذف و به عنوان مجموعه در کنار آثار اشاره کرده ام که غالبا از مجموعه "تعلیق" می باشد.


مجموعه "تعلیق" اشاره به ناپایداری و بی هدفی جبری حاصل از شرایطی دارد که بسیاری از مسائل را پوچ می داند، و به فنا پذیری آنچه انسان به آن دلبسته می شود اشاره دارد و از این رو مفهوم تلاش کم ارزش می شود. همانطور که در استیتمنت به تلاش سیزیف که عملی پوچ را تکرار می کرد اشاره شده است.

این هنرمند اهمیت عناصر بصری و فرم و رنگ در آثارش را چنین تشریح کرد:

کلیه عناصر، رنگ ها و فرم های بکار رفته در این مجموعه پیرو کانسپت کلی مجموعه است و عنصر بی هدفی وجود ندارد.

رنگ بنفش نه از جهت وسعت بلکه به دلیل تکرار آن، رنگ غالب مجموعه است و دلیل انتخاب آن، تناسب ویژگی هایش با کانسپت طرح است. بنفش ترکیبی برابر از دو رنگ اصلی آبی و سرخ است که با کمی تغییر در مقدار هر کدام، تمام ویژگی آن تغییر می کند که نیاز به شرح بسیاری دارد.

چیدمان عناصر بر روی زمینه های غالباً یکدست، بیانگر بی مکانی و بی زمانی آن ها و رنگ های براق برخی زمینه ها، اشاره به گرایش انسان به زیبایی و تجمل، و اشتغالش به ظاهر و غفلتش از باطن پوچ پوسته مسائل دارد.

عنصر تکرار شده در بیشتر آثار، فرمی از بدن اختاپوس است؛ اختاپوس جانوری آبزی در رده سرپایان است که به دلیل ساختار بدنی متفاوت، DNA و بسیاری دیگر از ویژگی ها، نظریه ای نسبت به فرازمینی بودن آن، بیگانگی و عدم تعلقش به محیطی که به اجبار در آن حضور دارد وجود دارد.

حرکتی معلق گونه دارد، به آسانی رنگش تغییر می کند. در هنگام خطر مرکبی به رنگ بنفش تیره از خود خارج می کند تا از خود محافظت کند و همزمان در حال فرار از همان محیط تیره ای است که خود ایجاد کرده...

رخ صفت در نهایت افزود:

این نمایشگاه نمایشی از ایده های شخصی در غالب سورئالیسم است و هر بیننده می تواند برداشتی آزاد و مخصوص به خود را از اثر داشته باشد که گاها می تواند برداشتی متفاوت و یا متضاد با کانسپت طرح باشد.


Mohammad Rokhsefat’s surreal paintings

21-26 April 2017, 4-8 pm

Golestan Gallery

No.34, Kamasaei St., Darrous, Tehran, Iran

Tel: +9821 22541589

www.golestangallery.com

www.rokhsefat.com

logo-samandehi