چه برنامه‌ها و فعالیت‌هایی برای صندوق هنر در سال جدید در نظر گرفته شده است؟

مشاور وزیر فرهنگ و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به ارائه طرح و خدمت توسط صندوق اعتباری هنر، از امید بخشی، توانمند سازی هنرمندان، نهادینه شدن عدالت فرهنگی و شفافیت به عنوان مهمترین اقدامات این مجموعه در سال جاری نام برد گفت: این مجموعه با فعالیت ها و اقداماتی که طی دو سال گذشته در دولت مردمی انجام داده به عنوان موفق ترین نهاد حمایتی از هنرمندان توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام و مورد تقدیر ویژه ایشان قرار گرفت.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی صندوق اعتباری هنر، سیدمجید پوراحمدی روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه ها با تقدیر ویژه از همراهی و همکاری اصحاب رسانه با صندوق اعتباری هنر در پوشش اخبار و رویدادهای مرتبط با صندوق، به تشریح مجموعه اقدامات و ارائه بیش از ۳۶ خدمت و طرح از سوی این صندوق پرداخت و گفت: خوشبختانه تمامی طرحها و اقدامات و خدمات ارائه شده با رضایتمندی و استقبال خوب اعضا و هنرمندان مواجه شده و همین امر باعث شده که سال اینده مسئولان صندوق هنر با روحیه مضاعف تری ادامه فعالیت داده و در جهت حمایت و خدمت به اعضا گام بردارند.
رئیس هیات مدیره صندوق اعتباری هنر درادامه به رشد ۵ برابری پرداخت تسهیلات و بهره‌مندی ۲۳ هزار نفر از اعضا از این تسهیلات اشاره کرد و اظهار داشت: نزدیک به هزار نفر را شناسایی کردیم که شرایط لازم را دارند و از سال آینده این افراد کمک‌های حمایتی دریافت خواهند کرد. پوراحمدی ابراز امیدواری کرد تا سال آینده ، سال خیلی خوبی به لحاظ ارتباط خبرنگاران با صندوق باشد و امسال پس از دو سال و نیم از گذشت روی کار آمدن دولت مردمی، لازم است چشم‌انداز کاملی از سال آتی و سال‌های پیش رو داشته باشیم.


وی خاطرنشان کرد: صندوق هنر دارای دو بال فعالیت اعم از حمایتی، کمک‌رسانی و حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر و دیگری توانمندسازی و حمایت از کسب و کارهای مرتبط با فرهنگ و هنر است. مشاور وزیر فرهنگ اظهار داشت: در طول سال‌های اخیر به ویژه امسال و سال آینده حرکت ما به سمت توانمندسازی هنرمندان است که در زمان حاضر این امر در صندوق خودنمایی می‌کند.پوراحمدی اضافه کرد: در بخش حمایتی هم با رشد بسیار بالایی مواجه بودیم و تلاش شد تا دامنه حمایت‌ها و خدمات را گسترش دهیم.به گفته وی، هم اکنون ، مسیر عضویت افراد در صندوق هنر بسیار سهل شده و تلاش می‌شود این مسیر و مشکلات احتمالی موجود نیز کاهش یافته و هیچگونه محدودیتی در عضویت اصحاب فرهنگ و هنر وجود ندارد.مدیر عامل صندوق اعتباری هنر گفت: در حوزه تکریم، علاوه بر تکریم هنرمندان، اعطای نشان هنر مخصوص هنرمندان بویژه برای کسانی است که در استان‌ها سال‌هاست فعالیت می‌کنند اما به دلیل محدودیت مدارک امکان دریافت این نشان را ندارند و بخشی از حمایت‌های صندوق برای این افراد کمک‌هزینه ای در نظر گرفته می شود.


پوراحمدی همچنین گفت: ۴۶ هزار هنرمند و اعضای خانواده آنها در طرح درمان تکمیلی امسال بهره مند هستند و ۶۵ درصد هزینه‌های آن ها را صندوق هنر پرداخت می‌کند که در این بخش نیز رشد ۵۱ درصدی را شاهد هستیم. مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه سخنان خود با اشاره به بهره‌مندی ۷۲۰ نفر از اعضای صندوق هنر از مزیت طرح حمایتی خودرو گفت: این افراد پیش‌پرداخت‌های خود را انجام داده‌اند و ان‌شاءالله اردیبهشت ماه سال آینده خودروهای خود را تحویل می‌گیرند.پور احمدی با اشاره به افزوده شدن طرح های مختلف حمایتی و توانمند سازی هنرمندان، درباره طرح سرا به عنوان موضوعی درباره هنرمندان فاقد مسکن اشاره کرد و گفت: تعدادی از اعضا به دلیل مشکلاتی که داشتند، شناسایی شدند و از طریق صندوق هنر به آنها خدماتی ارائه می شود. وی همچنین بیمه تامین اجتماعی را به عنوان یکی از خدمات مهم صندوق اعتباری هنر عنوان کرد و گفت: سه نوع بیمه با نرخ های ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصدی در بخش حرف مشاغل آزاد توسط صندوق با توافق با تامین اجتماعی پرداخت می شود. پوراحمدی افزود: به تازه گی از طریق توافق با سازمان تامین اجتماعی، نرخ ۲۷ درصد هم به این نرخ ها اضافه شده تا افراد و خانواده هایی که دارای فرزندان بیشتری هستند از مزیت های سرانه درمان آن بهره مند شوند. وی با اشاره به موضوع تسهیلات و جهش فوق العاده آن در این حوزه که به عنوان یکی از موفق ترین خدمات این صندوق محسوب می شود گفت: ۳۵۷ میلیارد تومان به حدود ۲۳ هزار نفر در دولت مردمی پرداخت شده که نسبت به قبل رشد ۵ برابری را شاهدیم.رئیس هیات مدیره صندوق اعتباری هنر با اشاره به زمان بر بودن پروژه ارائه تسهیلات گفت: در حال طراحی سامانه ای هستیم که سرعت روند دریافت و پرداخت تسهیلات به اعضا بیشتر شود.


پور احمدی ادامه داد: در توافق با بانک ها در تلاشیم تضامین موجود را تا جای ممکن حذف کرده و از این طریق بتوانیم علاوه بر خدمت به اعضا و هنرمندان ، ارائه تسهیلات را به یک هفته کاهش دهیم.وی همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه حمایتی با گستردگی بسیار مواجه هستیم. بیش از ۱۳۰ درصد رشد در عضویت خبرنگاران در صندوق اعتباری هنر را داشتیم.پوراحمدی با تشریح طرح های مختلف ارائه شده توسط صندوق اعتباری هنر در سال جاری همچنین، گفت: سال آینده، سه شرکت خرید و فروش بین‌المللی آثار فرهنگی هنری، عمران هنر و گردشگری هنر به شرکت‌های تابعه صندوق اعتباری هنر اضافه خواهند ‌شد.رئیس هیات مدیره صندوق اعتباری هنر افزود: به دنبال تاسیس بنیاد نیکوکاری هنرمندان هستیم تا از ظرفیت افراد تاثیرگذار در حوزه اقتصاد بویژه برای بیماری‌های خاص استفاده کنیم.وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم صندوق در بخش اقتصادی و درآمدی به جایگاهی برسد که بتوانیم کمک‌های واریزی به اعضا را نیز در دستور کار قرار دهیم .مدیر عامل صندوق اعتباری هنر درباره پرداخت عیدی برای اعضای صندوق هنر در هنر کارت هم توضیح داد: پرداخت به عنوان عیدی مربوط به پرداخت‌های شب عید در ایام کرونا بود و امسال این مورد را نداریم و تلاش می‌کنیم در آینده در صورت ممکن از منابع فعالیت‌های درآمدی خود صندوق بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که پرداختی مناسبتی داشته باشیم.پوراحمدی در ادامه از افزایش مبالغ پرداختی طرح تکریم و مستمری به اعضای واجد شرایط به ۶۲۰ نفر هر کدام دو میلیون تومان با رشد ۷۰ درصدی به صورت ماهانه و ۲۶۳۸ نفر هر کدام یک میلیون تومان خبر داد که از رشد ۱۵۰ درصدی برخوردار شده است.رئیس هیات مدیره صندوق اعتباری هنر در عین حال در پاسخ به سوالی در خصوص صندوق بازنشستگی هم ،گفت: ایجاد صندوقی با این عنوان خیلی بحث مطرحی نبوده آنچه مطرح شده موضوع بیمه بیکاری هنرمندان بود که انشالله پس از رفع مشکلات و موارد مطرح شده این مهم نیز پس از نهایی شدن اطلاع رسانی خواهد شد.


وی خاطرنشان کرد: حدود ۶۱ هزار نفر از اعضا زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته و به سازمان معرفی شده‌اند و تلاش می‌کنیم با توجه به آمار هنرمندانی که از طریق صندوق هنر بازنشسته شدند، برنامه حمایتی ویژه برای آنها داشته و برنامه ها و همایش‌هایی برای این افراد برگزار کنیم.پور احمدی همچنین درباره حمایت‌های صندوق هنر از هنرمندان سیل زده سیستان و بلوچستان، گفت: در بحث سیستان و بلوچستان، نماینده ویژه وزیر فرهنگ و صندوق به این استان سفر کرده تا ضمن بازدید از شهرهای سیل زده و شناسایی و معرفی هنرمندان این خطه کمک های حمایتی و معیشتی به آنها طی روزهای آینده پرداخت نمائیم.پوراحمدی خاطرنشان کرد: یکی از استان‌های اصلی ما در حوزه حمایتی، استان سیستان و بلوچستان است. مشاور ویژه وزیر در مناطق محروم با ما در ارتباط هستند و درحوزه حمایتی این ضرایب برای استان هایی که شرایطی مانند سیستان و بلوچستان دارند ضریب بالایی در نظر گرفته می‌شود.پوراحمدی درباره شایعه حذف برخی اعضای صندوق، تصریح کرد: سیاست صندوق حذف اعضا نیست .هیچ تفاوتی بین افراد عضو نیست و هیچ خدمتی برای اعضا هنرمند و فعال حذف نشده است. وی در عین حال گفت: با توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری حمایت می کنیم و در سال آتی بویژه در شهرستان‌ها، برگزاری آیین های موسیقی و برپایی نمایشگاه محلی را در اولویت داریم.رئیس هیات مدیره صندوق اعتباری هنر همچنین این را هم گفت که در سال جاری، ۱۰ هزار نفر به جمعیت اعضای صندوق اضافه شد و ۶۹۰۰ نفر به بیمه تامین اجتماعی معرفی شدند. پوراحمدی در خصوص توانمندسازی هنرمندان از طرح قاب هنر به عنوان یکی از این طرح ها نام برد و گفت: در قالب این طرح اشتغالزایی ایجاد کرده ایم و در حال حاضر حدود ۴۵ نفر از هنرمندان در این حوزه فعال هستند و در تلاشیم این تعداد را در سال آینده به ۵۰۰ نفر برسانیم. مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به مشارکت و سرمایه گذاری در طرح ها و پروژه ها گفت: تلاش ما این است که در سال آینده این حوزه نیز با تلاش هایی که صورت می گیرد در بعد داخلی و بین المللی تقویت شود.وی با اشاره به عضویت ۹۸ هزار نفر از اعضای دارای هنر کارت، گفت: در زمان حاضر حدود ۱۶۰۰ خدمت توسط کارت هنر به اهالی و اعضا ارائه می شود. علاوه بر این، خدمات گستردهای روی این کارت تعریف شده که یکی از آنها همین موضوع خودرو است و روز گذشته نیز آغاز فروش موتور سیکلت با تسهیلات ویژه را داشتیم. پوراحمدی گفت: معتقدیم هنر کارت به عنوان یکی از قدرتمندترین کارت های حمایتی از هنرمندان و اعضای صندوق اعتباری هنر در حال فعالیت است که شاید خیلی ها از خدمات و تسهیلات این حوزه باخبر نباشند. لذا پیشنهادم این است که به سایت هنر کارت مراجعه و با خدمات تسهیلات ارائه شده توسط این کارت در جریان قرار بگیرید.


وی از اضافه شدن مجموعه فرهنگسرای نیاوران به زیرمجموعه صندوق اعتباری هنر در سال جاری با دستور ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: تلاش ما این است که در این مجموعه پاتوق فرهنگ وهنر را برای هنرمندان ایجاد کنیم. علاوه بر آن، گسترش قابل ملاحظه ای در خصوص رویدادهای هنری و برگزاری همایش ها در این مکان داشته باشیم. به گفته پوراحمدی، نیاز بود مکانی برای رفت و آمد هنرمندان ایجاد شود، لذا صندوق اعتباری هنر در این مجموعه تلاش های ویژه ای را برای اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و نیز فعالان قرآن و عترت در سال آینده انجام خواهد داد. رئیس هیات مدیره صندوق اعتباری هنر با اشاره به برخی اقدام های صورت گرفته در دو سال گذشته در این دوره صندوق هنر و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت مردمی گفت: تلاش ما این بود که در مسیر امیدبخشی برای هنرمندان ، حوزه عدالت فرهنگی و شفافیت صادقانه عمل کرده و گام های موثری برداریم. پوراحمدی گفت: برای نخستین بار در زیرمجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صندوق اعتباری هنر توانست گزارش مطلوب را از حسابرسی دریافت کند که این مهم مورد تقدیر و تشکر ویژه وزیر محترم و هیات امنا قرار گرفت. پوراحمدی به موضوع سفرهای استانی مسوولان صندوق اعتباری هنر در عناوین مختلف اشاره کرد و از نکوداشت مفاخر و نامداران استانی به عنوان یکی از موضوعاتی که در سفرهای استانی دنبال می شود نام برد و گفت: در تلاشیم در سال آینده طرحی با عنوان «با فردا» را نیز در دستور کار جدی خود قرار داده و از این طریق زمینه شناسایی و معرفی جوانان هنرمند و نخبه را داشته باشیم و ضمن معرفی آنها در کشور بتوانند از امکانات بیشتری بهره مند شوند.


پوراحمدی به موضوع راه اندازی پیام رسان صندوق اعتباری هنر نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیش از ۴۶ هزار نفر عضو این پیام رسان هستند که ثبت نام بیش از ۷۰ درصد بیمه تکمیلی را از طریق این سامانه انجام داده و اخبار و مطالب روزانه نیز از این طریق اطلاع رسانی می شود. در ادامه این نشست، معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق اعتباری هنر نیز با اشاره به موضوعات و اقدامات انجام گرفته توسط این صندوق از تمرکززدایی و ارائه خدمات به استان ها و تجلیل از نامداران گفت: شناسایی هنرمندان جوان تحت عنوان طرح با فردا یکی از موضوعاتی است که در سال آینده در کنار طرح تکریم و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت دنبال خواهیم کرد.فرزاد طایفه حیدری گفت: تلاش ما این است که ضمن شناسایی هنرمندان جوان از نظرات آنها نیز برای ترسیم افق آینده فرهنگ و هنر آینده کشور بهره مند شویم. مسلم کریمی معاون اعضای صندوق هنر هم به سختی های عضویت در صندوق در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: هم اینک با تدابیر و اقدامات صورت گرفته اعضای صندوق در کمترین زمان ممکن می توانند به عضویت این صندوق درآیند. وی به موضوع بیمه شدن افراد هم اشاره کرد و گفت: هم اکنون معرفی لیست های اعضای بیمه شده ما ازشش ماهه و سه ماهه به یک ماه تغییر کرده و بدون هیچ معطلی به سازمان تامین اجتماعی معرفی می شوند.در ادامه این نشست محمدعلی کاروان معاون سرمایه گذاری و اقتصاد هنر، امیررضا یزدخواستی مدیرعامل شرکت توسعه تجارت هنر پروانه ، سیدعلی شکرالهی مدیرعامل شرکت مسیر اعتلای هنر آتیه (از شرکت‌های تابعه صندوق اعتباری هنر) نیز در حوزه «مردمی‌سازی آثار و تجاری‌سازی تولیدات» ، مواردی چون خرید و فروش آثار هنری، شناسایی استعدادها، تهیه سکوهای خرید و فروش آثار هنری، برگزاری غرفه فروش محلی و گالری دایمی آثار، در حوزه «کسب کار و فرهنگی هنری»، تاسیس یک مرکز مشاوره به نام «ماه» و موضوع «جایزه ملی اقتصاد هنر»، «راهنمایی توسعه کسب و کار»، «مشاوره‌های حقوقی و قضایی»، «مشاوره کارگزینی و آموزش»، در حوزه «سرمایه‌گذاری، مشارکت و جذب منابع و توسعه انواع بازارها» همراه با تدوین اطلس تولید و ارایه آثار ذیل فعالیت‌های شرکت «توسعه اقتصاد هنر آتیه»، اشتغالزایی همراه با توانمند سازی هنرمندان در پروژه قاب هنر، همکاری با قرارگاه عدالت فرهنگی ، نهادینه کردن و فرهنگ سازی جایگزینی هدیه آثار فرهنگی بجای دیگر محصولات خارجی و بدون کیفیت به یکدیگر و از سوی نهادها و سازمان ها، ورود به بازارهای بین المللی فروش آثار هنری ، برگزاری نمایشگاه ها و گالری های آثار هنری داخلی و خارجی، طرح حمایت از کسب و کارهای فرهنگی و هنری ، اتصال به بازارهای بین المللی و ... توضیحاتی را ارائه کردند.در خاتمه نیز سید مجید پوراحمدی مشاور وزیر فرهنگ و مدیر عامل صندوق اعتباری هنر به سوالات مطرح شده خبرنگاران پاسخ گفت.

logo-samandehi