سلسله مقالات بررسی انواع کفپوش

کاربرد کفپوش چوبی در دکوراسیون داخلی

کفپوش پارکت چوبی

تا قبل از قرن ۱۸ میلادی کف خانه های اکثر طبقات پائین اروپا از خاک و سنگ معمولی بوده و افراد ثروتمند از سنگ مرمر برای پوشش کف منازلشان استفاده می‌کردند . این سنگ نیاز به شستشو دائم داشته و بواسطه ساختار آهکی آن, به‌راحتی دچار ترک و شکستگی میگردید.


اولین کفپوش های پارکت در سال ۱۸۶۴ و در کاخ ورسای استفاده شد و به تدریج بعنوان بهترین پوشش کف, جایگزین سنگ مرمر گردید. پارکت برگرفته از یک کلمه فرانسوی به اسم parchet بوده و معنی دقیق آن «یک فضای بسته کوچک» است. در آغاز چوب توسط چسب به کف های سیمانی نصب و سپس توسط سمباده صاف و آنگاه با روغن جلا داده میشد. این پارکت ها توسط ابزار های مختلف نقش و نگار داده میشد که به آن, گارکت میگفتند. قیمت تمام شده پارکت بسیار گران بوده و عملا تنها تعداد معدودی از افراد ثروتمند قادر به استفاده از آن بودند.


امروزه موضوع دکوراسیون داخلی ساختمان از اهمیت ویژه ای در بین طراحان و معماران ساختمانی برخوردار است. یکی از مواردی که تاثیر بسزایی در دکوراسیون داخلی دارد کفپوش و پارکت است. در انتخاب کفپوش مناسب تمام جوانب و ویژگی های آن را باید در نظر گرفت. کفپوش خانه علاوه بر ایجاد فضایی زیبا باید نوعی تعادل در دکوراسیون خانه ایجاد کند. توجه به ویژگی هایی مانند جنس, رنگ و مقاومت کفپوش مهمترین فاکتورهای انتخاب یک کفپوش مناسب میباشند.


پارکت نوعی کفپوش چوبی است که عموما در فضاهای داخلی و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار میگیرد ، کلمه پارکت از لغت فرانسوی Parchet به معنای فضای کوچک احاطه شده ، گرفته شده است ، از گذشته های دور استفاده از کفپوش پارکت رواج داشته است ، تفاوت اصلی پارکت های امروزی در این است که دیگر نیازی به استفاده از چسب ندارند و به صورت کلیک در یکدیگر قفل میشوند در حالی که در گذشته قطعات پارکت که ممکن بود شامل قطعات ریز و درشت و یا پازلی باشند بر روی کف اصلی چسبانده میشدند ، گرچه امروزه نیز هنوز از همین سیستم در بعضی پارکت ها استفاده میشود .


چوب هیچگاه از مد نمی افتد و پارکت چوب طبیعی یا پارکت تمام چوب قطعاً علاقمندان مخصوص به خود را دارد. کفپوش چوبی مانند لباس، نوعی کالاست؛ بخشی از کف است و هر خانه ای به آن نیاز دارد. به هرحال، کفپوش چوبی می تواند در خانه شما، درست مثل کمد لباس، مورد استفاده خود را مشخص کند و به خانه شما هویت و شخصیت بدهد. کفپوش اساس خانه است و وقتی کسی در خانه شما قدم می زند، کفپوش اولین چیزی است که می بیند. شما به وسیله آن به خانه خود زیبایی می بخشید. کفپوش یکی از مهمترین چیزهایی است که احتمالاً تا آخر عمر یک خانه با آن همراه است.
مردم علاقه زیادی به پارکت چوبی و کفپوش های چوب طبیعی دارند. ما تعداد زیادی از خانه ها و شرکت های تجاری و کسانی که با آن‌ها در ارتباط هستیم را دیده ایم که کفپوش خریده اند. شنیدن این موضوع که آن‌ها چقدر کفپوش دوست دارند، فوق العاده است. ما تعجب می کنیم اگر کسی در مورد سینک ظرفشویی و یا پنجره ها و یا لوازم دیگر هیجان زده شود. شاید این طور باشد …. ولی می دانیم علاقه زیادی به پارکت چوب طبیعی در بین مردم وجود دارد.

اگر می خواهید بدانید که پارکت چوبی چیست، پس باید احتمالاً کفپوش های بسیار زیبایی که از نمونه های مختلف چوب سخت ساخته شده اند را دیده باشید. پارکت با کفپوش های ساخته شده از چوب معمولی تفاوت دارد زیرا به جای تخته های باریک چوبی که در کنار هم چیده می‌شوند، از قطعات کوچک تری که با الگوهای زیبای تزئینی کنار هم چیده می‌شوند؛ تشکیل می‌شود. بنابراین شما علاوه بر داشتن نمایی زیبا، موزاییک هایی چوبی در کف ساختمان خود خواهید داشت که دربرگیرنده پارکت با مقطع چوب طبیعی است.باید دقت کرد که پارکت را با لمینت اشتباه نگیریم ، در واقع پارکت از چوب طبیعی به وجود آمده در حالی که لمینت محصولی صنعتی و غیر طبیعی است و از صفحات ام دی اف و یا اچ دی اف تشکیل شده است ، لازم به ذکر است که امروزه لمینت هایی با روکش چوب طبیعی نیز وجود دارند که تا حدودی خصوصیات پارکت لمینت را همزمان داراست .


طراحان داخلی ساختمان اصولا برای تمام قسمتهای خانه از یک نوع کفپوش استفاده میکنند. اینکار باعث میشود نمای خانه بزرگتر به چشم بیاید و فضایی یکپارچه ایجاد شود. بهترین گزینه برای انتخاب کفپوش مناسب برای تمام قسمت های خانه, کفپوش چوبی میباشد. کفپوش یا پارکت چوبی از کنار هم قرار دادن تکه های چوبی بر روی کف ایجاد میشود. این نوع کفپوش ظاهری طبیعی دارد و همین امر باعث شده تا نسبت به سایر کفپوش ها بافتی زیباتر و شیک تر داشته باشد. زیبایی کفپوش چوبی باعث شده افراد در محیط زندگی خود از این محصول استفاده کنند. مهمترین ویژگی این کفپوش ها طبیعی بودن و عاری بودن آنها از هر نوع ماده شیمیایی ست. قدم گذاشتن بر روی پارکت چوبی حسی گرم و طبیعی منتقل میکند.


کفپوش چوبی دارای مزیت و عیب هایی میباشد:

مزیت: ماندگاری کفپوش چوبی در مقایسه با سایر کفپوش ها بسیار بالاست و در صورت آسیب دیدگی میتوان آن را سمباده زد و تعمیر نمود.

عیب: کفپوش چوبی در برابر رطوبت مقاومت بالایی ندارد و دچار پوسیدگی میشود. این کفپوش مستعد خراشیدگی ست و اگر در محیط های پر رفت و آمد استفاده شود فرسوده میشود.


کفپوش های چوبی بر اساس جنس چوب و بافت های درون آن دارای تنوع بسیاری هستند. بعضی از چوب ها دارای گره هایی به صورت موازی و بعضی دیگر به صورت بافت دار میباشند. چوب درختانی مانند بلوط و افرا بسیار سخت است و مقاومت آنها در برابر سایر چوب ها بالاتر میباشد. کفپوش هایی که از این نوع درختان ساخته میشوند بسیار مقاوم بوده و به آسانی خراب نمیشوند. به همین جهت برای مکان هایی که تردد در آنها بالاست مناسب میباشند. قیمت این کفپوش ها نسبت به سایر کفپوش های چوبی گران تر است. در مقابل, کفپوش هایی که از چوب نرم ساخته میشوند مقاومت بالایی ندارند و مناسب محیط های پرتردد نمیباشند. این کفپوش ها از جنس درختانی مانند کاج و صنوبر ساخته میشوند و جزء کفپوش های ساده ای هستند که به طور موازی در کنار هم قرار میگیرند.


رنگی که برای کفپوش انتخاب میشود فضای کلی دکوراسیون منزل را تشکیل میدهد. رنگ پارکت برای اکثر افراد مهم است. پارکت را میتوان در طیف وسیعی از رنگ های تیره و روشن با توجه به سلیقه شخصی و تمایلات روحی انتخاب کرد. انتخاب کفپوش های روشن باعث بزرگتر جلوه نما دادن فضاهای کوچک میشود و کفپوش های تیره فضایی گرم و صمیمی ایجاد میکنند و یکنواختی و سردی را از محیط دور میکنند . تنها عیب کفپوش های رنگ روشن این است که در صورت عدم نظافت, در مدت زمان کوتاهی کثیف شده و کدر میشوند . قیمت پارکت چوبی در مقایسه با کیفیت بالا و بی نظیر و همچنین عمر طولانی آن بسیار مقرون به صرفه می باشد. با خرید کفپوش چوبی علاوه بر بهره مندی از کالایی فوق العاده زیبا، در واقع پول خود را برای سالها ذخیره کرده اید زیرا این محصول دارای طول عمری بیش از 50 و حتی در مواردی 100 سال نیز خواهد بود.

پارکت یکی از محبوب‌ترین کفپوش‌هایی است که در فضاهای داخلی استفاده می‌شود. به کار بردن پارکت فضای زندگی شما را لوکس و زیبا می‌کند. این عنصر زیبا، از قیمت بالایی برخوردار است اما نسبت به گرمی و حس طبیعی که به محیط می‌بخشد، ارزش هزینه کردن را دارد.
در گذشته به دلیل در دسترس بودن منابع طبیعی، در ساخت خانه‌ها بیشتر از متریال‌های طبیعی استفاده می‌شد. چوب از دسته متریال‌های دوست‌داشتنی موجود در طبیعت است. یکی از موارد مهم به کارگیری چوب در منازل به عنوان کفپوش است. این متریال هم مانند بیشتر متریال‌های طبیعی، مشکلاتی از جمله مقاوم نبودن در برابر رطوبت و حشرات دارد. برای رفع این اشکالات به مرور زمان، انواع پارکت‌ها طراحی و تولید شدند. چوب‌های فناوری شده، امروز علاوه بر مقاوم بودن به زیبایی‌های باشکوهی دست پیدا کرده‌اند. آنها به نام پارکت چوبی معرفی می‌شوند .


انواع پارکت چوبی: علاوه بر چوب مورد استفاده در ساخت پارکت، می توانید تعیین کنید که چه نوع پارکتی می خواهید، آیا از قطعات چوب محکم باشد یا از پارکت های بسیار مقرون به صرفه که از چسباندن چوب های جلاکاری شده روی هم باشد. شما می توانید با توجه به بودجه خودتان از هر نوعی از پارکت ها استفاده کنید.
نگهداری پارکت تمام چوب: مانند کفپوش های ساخته شده از چوب سخت، پارکت ها نیز خیلی کم نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. برای تمیز کردن فقط کافیست هر روز از جارو برقی استفاده کنید؛ در واقع شما بدون نیاز به هیچ چیز دیگری و فقط با جارو، گرد و غبار را از سطح آن پاک کنید. هم‌چنین شما باید هر چند روز یک مرتبه لکه هایی که به وسیله ی جارو ایجاد کرده اید را پاک نمایید.
لازم نیست در مورد رنگ آمیزی پارکت چوبی نگران باشید چون هر مایعی که روی آن می پاشید به راحتی پاک می‌شود، بر خلاف فرش که نیاز به خدمات خشکشویی ویژه ای برای خلاص شدن از لکه های ایجاد شده روی خود دارد. و یا وقتی که پارکت چوبی طبیعی خراشیده می‌شود فقط لازم است که آن را سنباده کشیده و پوششی از واکس مخصوص کف به آن اضافه کنید.
نصب پارکت چوبی:چه چیزی باعث شده است که پارکت چوب طبیعی جذاب به نظر برسد؟ در حقیقت این امر به خاطر نصب بسیار آسان آن است. نصب آن بسیار راحت است و فقط باید طبق الگویی که دوست دارید آن‌ها را به کف بچسبانید.
آیا شما باید خودتان کف پوش پارکت را نصب کنید: اگر تجربه کوچکی در نجاری داشته باشید احتمالاً می توانید آن را خودتان نصب کنید ولی اگر صاحب خانه معمولی هستید که حتی در تمام عمر خود یک ضربه به چکش هم نزده اید پس بهتر است که کار را به افراد مجرب بسپارید. اگر دوست دارید پارکت تمام چوب شما مطابق تصورتان نصب شود؛ می توانید از خدمات حرف های کویرآرا در زمینه پارکت های چوبی طبیعی استفاده کنید.
نصب و ترمیم پارکت چوبی توسط کویرآرا در سراسر کشور انجام شده است. بنابراین هر زمان که نیاز به نصب پارکت تمام چوب لوکس و با کیفیتی بینظیر داشتید می توانید با ما تماس گرفته و یا با یک پیام از طریق وب سایت از خدمات برجسته کویرآرا بهره مند شوید

پارکت ساب خورده

کف کاخ های ورسای و تریانون بزرگ در سال ۱۶۹۳ توسط آقای دانیل کرونسترم با پارکت en lozange اجرا شده است.

پارکت به کفپوش های چوبی گفته میشود که معمولا از درختانی مثل کاج و صنوبر یا افرا و بلوط استحصال میشوند. نوع چوب, تعیین کننده قیمت آن است. پارکت ها از انواع قدیمی کفپوش بوده که همیشه زیبایی را از طبیعت به خانه شما می آورد البته اگر از دوستداران محیط زیست و طبیعت هستید به این نوع کفپوش فکر نکنید.

پارکت ها را به کف اتاق میچسبانند وبعد از نصب روی آن را ساب و سپس لاک میزنند تا صاف و صیقلی شود. بنابراین بعد از چند سال پارکت مجددا نیاز به ساب و لاک دارد.رطوبت دشمن این کفپوش بوده و باعث تورم سطح آن میشود. اتصال پارکت به کف کامل نبوده و اغلب بعد از مدتی اصطلاحا به صدا می افتد. وقتی روی اینگونه پارکت ها راه میروید صدای جیر جیر آن آزار دهنده است و مانع آرامش انسان میشود. استعداد آتش سوزی, از جمله دیگر ضعف های پارکت است.

پارکت بعد از ساب و واکس

چوب پارکت معمولا از انواع سخت تر ( مثل بلوط ) انتخاب میشود که هم در مقابل تردد و نیز در معرض نفوذ حشراتی چون موریانه مقاومتر می باشند. برای وصل قطعات پارکت , از انواع اتصالات چوبی مثل فاق و زبانه استفاده میشود که در طول قطعات چوب کار شده است. قبل از اجرای پارکت باید زیرسازی مناسبی صورت گیرد تا هم سطح زیر کار کاملا تراز و همسطح باشد و نیز جهت اتصال قطعات پارکت به زمین استفاده شود.

اتصال فاق و زبانه در پارکت چوبی

برای زیرسازی معمولا از انواع چوب نراد استفاده میشود که آنها را میتوان هم نازک تر و نیز راحت تر برش داد. چوب نراد در مقابل رطوبت انعطاف بیشتری از چوبهای جنگلی داشته و بدین لحاظ در دراز مدت سطح زیر کار همانطور صاف و بدون اعوجاج باقی می ماند. چوب نراد را توسط رولپلاک با پیچ های مخصوص به کف زمین متصل کرده و آنگاه پارکت به زیرسازی میخ میشود. استفاده از میخ به این علت است که جای آن بر روی پارکت مشخص نباشد.

راه پله با پارکت چوبی

پارکت با وجود مزایای معین, از جمله عایق بودن و زیبائی, بجهت گرانی و نیز به سر و صدا افتادن مشکلاتی دارد. یکی از دلایل ابداع و رایج شدن انواع لمینیت, همین دو مشکل اخیر پارکت بوده است. اجرای لمینیت بر خلاف پارکت دارای قیمت مناسبتر بوده, نصبش هم برخلاف پارکت زمانبر نیست. فوم زیر کار, باعث میشودلمینیت به سر و صدا ( غژ غژ ) نیفتد. فوم بجهت ضخامت و انعطافی که دارد ناهمسطحی های مختصر کف را برطرف کرده و دیگر نیازی به کف سازی مجدد نمی باشد.

انواع پارکت

دسته بندی انواع پارکت از چندین طریق امکان پذیر است

1- جنس چوب بکار رفته

بصورت کلی بهتر است از چوب های سخت برای پارکت استفاده شود ، انتخاب نوع چوب پارکت بستگی به عواملی نظیر مقاومت مورد نیاز بسته به میزان رفت و آمد ، طراحی فضای مذکور و انتخاب رنگ طبیعی چوب و هزینه تمام شده آن دارد ، عمدتا پارکت از چوب درختانی نظیر بلوط ، گردو ، راش ، بامبو و غیره میباشد .

2- لایه های پارکت

بعضی پارکت ها تنها از یک لایه چوب طبیعی تشکیل شده اند که عمدتا به صورت چسبی بر روی کف نصب میشوند در حالی که پارکت هایی نیز وجود دارند که از چندین لایه که تماما چوب هستند تشکیل میشوند ، اینگونه پارکت ها به صورت کلیک در یکدیگر قفل شده و بر روی کف نصب میگردند .

3- طرح پارکت

انواع طرح پارکت عامل دیگری برای دسته بندی میباشد ، طرح پارکت به دو عامل بستگی دارد ، یکی نوع برش قطعات که میتواند مستطیلی ، مربعی ، لوزی و غیره باشد و دیگری طرح چوب بکار رفته در پارکت است .

ابعاد پارکت

تنوع ابعاد در کفپوش های چوبی بالاست ، پارکت های مستطیلی عموما طول هایی بین 60 تا 120 سانتی متر و عرض هایی از 5 تا 40 سانتی متر دارند و پارکت های مربع شکل در ابعاد گوناگون 40*40 ، 60*60 ، 80*80 و 100*100 موجود میباشند ، پارکت با قطعات ریز نیز موجود است .

نصب پارکت

عموما دو سیستم نصب در پارکت وجود دارد

1- سیستم نصب با چسب پارکت

در این سیستم پارکت ها توسط چسب مخصوص پارکت بر روی کف نصب میشوند ، از مزایای این سیستم نصب میتوان به عدم حرکت پارکت به مرور زمان اشاره کرد و از معایب آن میتوان به سختی نصب ، عدم امکان استفاده مجدد در فضایی دیگر و آسیب دیدگی کف زیرین در صورت نیاز به برداشتن پارکت اشاره کرد ، در این سیستم نصب پس از نصب باید از ساب و لاک پارکت استفاده کرد تا همه چیز تمیز و یکدست باشد و معمولا هر از چند سال یکبار ساب و لاک پارکت مجددا مورد نیاز میباشد .

2- سیستم نصب کلیکی پارکت

در این سیستم ابتدا فوم سایلنت بر روی کف انداخته میشود و قطعات پارکت از یک گوشه شروع شده و یکدیگر قفل میشوند ، از مزایای این سیستم میتوان به امکان استفاده مجدد پارکت و عدم آسیب دیدگی کف اصلی اشاره کرد و شاید تنها ایراد آن این باشد که در صورتی که یک قطعه آسیب دید باید کل سیستم باز شود تا آن قطعه را خارج کرد ، عمدتا این نوع پارکت ها نیاز چندانی به ساب ولاک ندارند ، برای نصب پارکت از هر سیستمی که استفاده شود ، باید نکات زیر مدنظر قرار بگیرد

1- کف اصلی کاملا تراز باشد چرا که در صورت تراز نبودن کف به مرور زمان درزهایی بین پارکت دیده خواهد شد

2- هر کجا پارکت یا متریال دیگری به دیوار میرسد حداقل 4 میلیمتر درزانبساط مورد نیاز است چرا که چوب اصطلاحا بازی میکند

درز های انبساط در کناره ها توسط قرنیز و در مجاورت متریال های دیگر توسط گرده پوشانده خواهند شد

3- هیچگونه فاصله ای نباید میان قطعات پارکت نصب شده وجود داشته باشد ، بدون شک استفاده از نصاب ماهر و برندهای معتبر پیشنهاد میشود

معرفی انواع چوب برای پارکت چوبی

پارکت از جنس چوب بلوط

پارکت چوبی از جنس بلوط شایع ترین و پر استفاده ترین نوع پارکت در طراحی دکوراسیون داخلی خانه است. پارکت های تهیه شده از چوب بلوط دارای مقاومت و سختی زیادی در برابر فرورفتگی هستند که اگر قصد ندارید تا در خانه تان از فرش استفاده کنید باید حتما این خصوصیت آن را در نظر داشته باشید.


شکل ظاهری پارکت چوبی از جنس بلوط

این نوع پارکت دارای لکه های طبیعی روی بدنه خود است که مربوط به خود درختان بلوط می شود. این لکه ها ممکن است تیره یا روشن باشند اما مطمئنا در نمای پارکت شما خود نمایی می کنند و اگر فکر می کنید که با لکه های طبیعی روی پارکت نمی توانید کنار بیاید، پس بهتر است پارکت های تهیه شده از جنس چوب بلوط را تهیه نکنید.

مزایا و معایب پارکت از جنس چوب بلوط

مزایای پارکت از جنس چوب بلوط: مقاومت زیاد در برابر خراشیدگی و فرو رفتگی

معایب پارکت از جنس چوب بلوط: دارای لکه ها و رگه های طبیعی که ممکن است برای هر کسی جذاب نباشد

فضاهای پیشنهادی برای استفاده از پارکت چوب بلوط: راهرو، فضای ورودی، آشپزخانه و اتاق نشیمن

پارکت از جنس چوب درخت زبان گنجشک

شبیه ترین چوب به چوب بلوط، چوب درخت زبان گنجشک است. این نوع چوب حتی از چوب بلوط نیز سخت تر و مقاوم تر است و اگر فکر می کنید که برای دکوراسیون داخلی خانه تان به سطحی سفت تر و سخت تر نیاز دارید، حتما پارکت های تهیه شده از چوب درخت زبان گنجشک را انتخاب کنید.


شکل ظاهری پارکت از جنس چوب زبان گنجشگ

سطح رویی پارکت هایی که از چوب زبان گنجشک تهیه می شوند به رنگ کرم مایل به سفید و رنگ داخلی این پارکت ها قهوه ای روشن مایل به زرد است. این نوع پارکت هم مانند پارکت های تهیه شده از چوب بلوط دارای رگه های طبیعی هستند اما رگه های این نوع پارکت به نسبت کمتر است.

مزایا و معایب پارکت از جنس چوب زبان گنجشک

مزایای پارکت از جنس چوب زبان گنجشک: مقاومت زیاد در برابر خراشیدگی، شکنندگی و فرو رفتگی

معایب پارکت از جنس چوب زبان گنجشک: رنگ روشن آن ممکن است برای همه گیرا و جذاب نباشد.

فضاهای داخلی پیشنهادی برای استفاده از پارکت زبان گنجشک: حمام، آشپزخانه، راهرو ورودی

پارکت از جنس چوب کاج

پارکت های تهیه شده از چوب کاج به نسبت دارای سختی و مقامت پایین تری هستند. اما درجه سختی این چوب ها به نسبت نوع خود درختان کاج نیز متفاوت است . اگر قصد دارید تا پارکت خانه تان را از جنس کاج انتخاب کنید باید ببینید که آیا این نوع از کاج برای منزل شما مناسب است یا خیر. بد نیست بدانید که پارکت های تهیه شده از چوب کاج محبوب ترین نوع پارکت برای طراحی دکوراسیون داخلی هستند.


پارکت از جنس چوب کاج

پارکت تهیه شده از چوب کاج می تواند دارای رنگ روشن باشد با رگه های تیره تر و یا می تواند خود پارکت تیره باشد و لکه ها و رگه های طبیعی روی آن تیره تر باشد. در هر صورت این لکه ها و رگه ها وجود دارند و دقیقا همین رگه ها و لکه های طبیعی هستند که باعث محبوبیت این نوع پارکت علی رغم بافت شکننده و نرم آن شده است.

مزایا و معایب پارکت از جنس چوب کاج

مزایای پارکت از جنس چوب کاج: طیف وسیعی از رنگ ها را در اختیار شما قرار می دهد

معایب پارکت از جنس چوب کاج: بافت نرم و شکننده دارد و احتیاج به تقویت در هنگام نصب دارد.

فضاهای داخلی پیشنهادی برای استفاده از پارکت کاج: ورودی خانه، آَشپزخانه، اتاق نشیمن

پارکت از جنس چوب بامبو

پارکت های بامبو منحصر به فرد ترین نوع پارکت ها هستتند که در دکوراسیون داخلی خانه می توانند مورد مصرف قرار بگیرند. پارکت های بامبو توسط خیساندن ریشه های بامبو و تحت فشار بالا قرار دادن آن ها به صورتی که یک تخته سفت و محکم را به شما تحویل دهند ساخته می شوند. پارکت بامبو بسیار پایدار است و می توان روی مقاومت آن ها حساب کرد.


شکل ظاهری پارکت از جنس بامبو

پارکت بامبو هم مانند دیگر پارکت های طبیعی دارای لکه هایی روی سطح خود است اما این لکه بسیار محو هستند. معمولا پارکت های طبیعی به دکوراسیون داخلی خانه شما سبک کلاسیک و روستیک را القا می کنند اما پارکت بامبو بر خلاف آن ها به دکوراسیون داخلی خانه شما ظاهری مدرن می بخشد.

مزایا و معایب پارکت از جنس بامبو

مزایای پارکت بامبو: پایداری و مقاومت طولانی مدت، ظاهر مدرن، لکه های محو

معایب پارکت بامبو: حساس به تغییرات آب و هوایی

فضاهای داخلی پیشنهادی برای استفاده از پارکت بامبو: اتاق خواب، آشپزخانه، حمام، اتاق نشیمن

پارکت از جنس چوب افرا

اگر به دنبال یک پارکت سخت با رنگ روشن می گردید که به تغییرات آب و هوایی هم حساس نباشد بهترین گزینه پیش روی شما پارکت های تهیه شده از چوب بلوط است. بافت این پارکت ها بسیار جذاب و گیرا است. این پارکت به دلیل رنگ روشن خاص خود بازتاب بهتری از نور را در اختیار شما قرار می دهد که این امر قطعا در دکوراسیون داخلی خانه شما تاثیر گذار است.

شکل ظاهری پارکت از جنس چوب افرا

این نوع پارکت ها کمترین میزان تخلخل را در سطح خود دارند که باعث می شود در بازه کمتری کثیف شوند. همچنین این پارکت به جای رگه و لکه دارای سایه روشن های جذاب است.

مزایا و معایا پارکت از جنس چوب افرا

مزایای پارکت افرا: کثیفی کمتر در بازه زمانی بیشتر، عدم تغییر رنگ در طولانی مدت

معایب پارکت افرا: مقاوم ترین نوع پارکت

فضاهای داخلی پیشنهادی برای استفاده از پارکت افرا: اتاق خواب، آشپزخانه، حمام، اتاق نشیمن چوب نرم و چوب سخت هردو برای کفپوش استفاده می شوند که چوب نرم تا حدی ارزان ترمی باشد.به هرحال،بدلیل این که چوب نرم لب به لب استفاده می شود،اگربه خوبی نصب نشود،دارای درزو شکاف می شود،این چوب همچنین توسط پاشنه کفش و اثاثیه سنگین به راحتی تو رفتگی پیدا می کند. ک

چوب های نرم شامل درخت همیشه بهار،صنوبر،کاج می باشند و باید با درزگیری ها ((پلی اورتان)) و یا ((اولئورزینوس)) پرداخت شوند،و اگرتمایل داشتید می توان آن ها را جلا داد.اگرچوب سخت را انتخاب می کنید،اطمینان حاصل کنید که چوب ازمزرعه ((اکولوژیکی مدیریت شده)) به دست آمده است.درست تا زمان کنونی دردسترس ترین چوب های سخت،افرا،آفروموزیا،گردو،گیلاس،راش و بلوط قرمزو سفید می باشند.بلوط قرمزو زرد،رایج ترین و درعین حال ارزان ترین گونه ها می باشند.افرا،بسیارمحکم و سخت است و بنابراین اغلب درپیمانکاری ها استفاده می شود.ساج،آبنوس،ایروکو،ماهون،درخت آهن استرالیایی و اقاقیا بسیارزیباترو براق تربه نظرمی رسند اما قیمتی دوبرابربلوط دارند .

علاوه برچوب های بالا،بسیاری ازچوب های سخت جنگلی به بازارآمده اند که بسیارارزان هم می باشند.آن هایی ازنظراکولوزیکی هم،پذیرفته و قابل قبول هستند که توسط افرادی ساخته و تولید می شوند که سعی می کنند کم ترین آسیب را به محیط زیست برسانند و درعین حال تجارتی را برای کشورهای درحال توسعه به وجود می آورند.چوب های جدید ((غریبه و بیگانه)) مناطق گرمسیری که درباره آن ها بررسی و تحقیق شده است عبارتند ازتانو،پلانچونیا و کامو پیلوم به دست آمده ازپاپوآی گینه نو.این چوب ها جایگزین های عالی برای ماهون می باشند .

چوب های دیگرحاصل ازپاپوآ عبارتند از ((کامار)) یک چوب قرمزسخت و قوی که به سرعت خشک می شود و تروپای که دارای رنگ زرد شاه بلوطی و کاملا خشک و محکم است.چوب قرمزدیگر((چونتاکوئرو)) تولید شده درپرو می باشد،که کاربا آن بسیارساده است.((مربا)) یک رنگ دوست داشتنی شاه بلوطی است و ((دیلنیا)) جایگزینی برای چوب ((اقاقیا)) می باشد.((ساتیس)) شبیه کاج است که ویژگی های یک چوب سخت را دارد و ارزان ترازراش (چنار) است.((کوئیلا))،که دارای رنگ زیبای قهوه ای تیره می باشدازجزیره سایمان به دست می آید که بسیارگران هم می باشد و شما می توانید آن را بدون هیچ محدودیتی رنگ کنید بدون این که علامت یا نشانی روی آن بگذارید (این چوب برای استفاده درآشپزخانه و حمام بسیارعالی می باشد).

کف پوش های چوبی اشکال متعددی دارند:تخته ای با عرض ۵/۲*۵/۷ سانتی متر،نوارها که دارای عرض ۶۴ سانتی مترمی باشند،پارکت که اغلب به صورت قطعه های مستطیلی شکل به هم پیوسته و متصل می شوند و ((پانل های موزاییکی)) که ازنوارهای کوچک چوب سخت (که شبیه کاشی های مربعی پشت بند می باشند) تشکیل شده اند.کف پوش چوبی (به صورت چوب لایه ای یا مکعبی) وجود دارند.نوع لایه لایه شده،ازیک لایه ی نازک روکش چوب سخت تشکیل شده است،که به صورت لایه ای درزیرلایه های چوب های چند لایه،تخته لوکی و حتی چوب پنبه قرارمی گیرند.لایه چوب سخت می تواند نازک تراز۲۱ میلی مترباشند،اما درجات ضخیم ترآن پوشش سخت ترو محکم تری بوده حتی می توانند مدت زمان کمی قبل ازاین که سطح بسیارنازک شود ریگ پوش و روشن و تازه گردند .

خوابانیدن و کار گذاشتن کف پوش چوبی

حتی اگرشما ازلایه های چوبی حرفه ای کفپوش و تخصصی درحال استفاده هستید،این مفید است بدانید که چه کاری را باید انجام دهید.ابتدا شما باید اطمینان حاصل کنید که قبل ازاین که چوب را کارکنید چوب با فضای جدید شما سازگارو مناسب می باشد و این که مشخص کنید که آیا تخته یا پارکت قبل ازنصب به خوبی تحویل شما می شود یک کف پوش چوبی مکعبی که درمقابل کف پوش لایه ای می باشد می تواند مستقیما روی زیرساختارچوبی میخ شود.(اگرسطح جدید روی سطح زمین باشد)،این ایده ای خوبی است که بعضی ازانواع بازدارنده ها و موانع رطوبت (رطوبت گیر) مانند قیر،نمد یا کاغذهای دیواری را بین زیربنا و سطح جدید نصب کرد.اگرچوب روی یک سطح بتنی استفاده می شود،یک رطوبت گیرباید روی سطح بتنی به منظورمانعی برای هرگونه رطوبت استفاده شود.کف پوش لایه ای می تواند مستقیما روی بتن قرارگیرد.و اگرازنوعی است که ازقطعات متصل و مرتبط به هم تشکیل شده اند و با چسب به جای میخ به هم متصل شده اند،باید روی پد اسفنجی که روی زیرسازی قرارگرفته است قرارگیرد.این امردارای اهمیت زیادی می باشد که زدن میخ ها روی سیم های برق یا لوله های آب نباشد بنابراین باید که این خدمات با نقشه ها و طرح های دقیق و با دقت ارائه شوند.اگرشما تلاش کفپوش می کنید که خودتان کف پوش را نصب کنید،یک خط با طناب را درامتداد و موازی یا جلوی بخاری ها یا هردیواره برآمده و یا گنجه کاربگذارید،سپس ازاین موارد به سمت پس نشستگی و رو به عقب حرکت کنید.زمانیکه چوب ها پخش شدند و با تغییرات دردرجه حرارت و رطوبت منقبض شدند،این تغییرات و حرکات کم،باید اجازه یابند که با شکاف بسیارریز،بین پله های چوب ها صورت گیرند.اگرکه ضروری باشد می توانند با دانه های زینتی یا چوب پنبه پوشیده یا پرشوند.برداشتن این حاشیه ها و شیارها باعث می شود که سطح ظاهری کفپوش بهترو تمیزتری داشته باشد.به هرحال این امرهمیشه امکان پذیرنیست.

پرداخت کار (رنگ زدن)یا جلا کاری کردن

تمام کف پوش های چوب سخت (غیرازکف پوش های لایه ای ازقبل درزگیری شده) به یک درزگیریا استربرای دفع رطوبت و کثیفی نیازدارند.اگرشما خودتان کف را پرداخت و رنگ کاری می کنید،ساده ترو مناسب ترو راحت تراست که ازرنگ آبی مانند ترکیب اورتان/اکریلیک یا استرارگانیک با مبنای روغن میوه ها استفاده کنید.این رنگ ها درظرف مدت ۳۰ دقیقه خشک می شوند و چوب را مانند بسیاری ازرنگ های پلی اورتان زرد نمی کنند (رنگ های قدیمی برای اکثرکف پوش های سخت روغن چوب و موم بوده اند که امروزه هم می توانند استفاده شوند)،اگرچه کف نیازدارد که هرسال یکبارواکس زنی (موم زنی) و صیقل دهی شود (با صیقل زن های الکتریکی یا هرماشین ضروری و مورد نیازحتی برای مکان های بزرگتر) .

نگهداری پارکت

در مورد پارکت باید موارد زیر را مدنظر داشته باشید :

پارکت نباید در مجاورت رطوبت قرار بگیرد چرا که چوب طبیعی است و آسیب پذیری بالایی دارد

برخورد اجسام نوک تیز به پارکت آسیب میرساند

پارکت قابل اشتعال است و در مکان هایی که امکان حرارت بالا وجود دارد نباید از پارکت استفاده کرد

پارکت هایی که به صورت چسبی نصب میشوند باید ساب و لاک پارکت بر روی آنها اجرا شود و هر از چند سال یکبار نیزاین عمل تکرار گردد

چگونه پارکت مناسب را انتخاب کنیم

اولین نکته در انتخاب پارکت نوع چوب بکار رفته در آن است ، عوامل متعددی بر روی این مساله تاثیر گذار خواهند بود از جمله میزان تردد بر روی پارکت ، که هرچه تردد بالاتر باشد باید از پارکت هایی با چوب سخت تر استفاده کرد ، در صورتی که میزان تردد مساله مهمی نباشد ، رنگ و طرح پارکت مساله بعدی است ، اگر فضای معماری شما روشن است بهتر است از پارکت های تیره استفاده کنید و در صورتی که فضا تیره است از پارکت های روشن استفاده کنید و حتما رنگ قرنیز بکار رفته شده با پارکت همخوانی داشته باشد ، بهتر است برای فضایی که با پارکت کفپوش شده است از قرنیز چوبی استفاده شود

مساله بعدی سیستم نصب است که در انتخاب پارکت تاثیر گذار است و اینکه کدام یک برای فضای شما مطلوب تر است ، استفاده از چسب یا کلیک ؟ و نکته آخر در هنگام انتخاب پارکت شناسایی برند معتبر عرضه کننده پارکت است ، حتما از عرضه کننده پارکت بخواهید پروژه های اجرا شده خود که ترجیحا چندین سال از اجرای آنها گذشته است را به شما نشان بدهند ، عدم باز شدن درزها عدم باد کردگی و عدم تغییر رنگ از نکته هایی هستند که باید در پروژه های آنها مدنظر قرار دهید .

در چه فضاهایی از پارکت استفاده کنیم ؟

عموما پارکت در فضاهایی استفاده میشود که طراح میخواهد نوعی گرما به فضا ببخشد ، و فضا را قدری صمیمی تر کند برای مثال در فضایی که نیاز به آرامش است استفاده از پارکت پیشنهاد میشود ، عمدتا پارکت در فضاهای مسکونی پرکاربردتر است به خصوص در کف اتاق خواب ها ، همچنین هرکجا احتیاج باشد که اندکی از حس صنعتی فضا کاسته شود و حس طبیعت به آن اضافه شود میتوانیم از پارکت استفاده کنیم ، به یاد داشته باشید که در فضاهای مرطوب از پارکت استفاده نکنید .

قیمت پارکت

پارکت های موجود در کشور به دو دسته داخلی و وارداتی تقسیم میشوند و عوامل متعددی بر قیمت پارکت تاثیر گذار است ، هرچه چوب به کار رفته شده در پارکت مرغوب تر باشد قیمت پارکت بالاتر خواهد بود ، در مدل وارداتی فروش پارکت باید حتما میزان موجودی فروشنده چک شود ، شما میتوانید قبل از خرید پارکت از شرکت های مختلف استعلام بگیرید و به یاد داشته باشید که حتما کیفیت و قیمت پارکت را در کنار یکدیگر در نظر بگیرید .

تهیه و تنظیم : مطهره طباطبائی


logo-samandehi