اخطار شهرداری به دو گالری قدیمی تهران

در روزهای اخیر گالری‌های ماه مهر از طرف شهرداری تهران پلمپ شد و گالری اثر اخطار پلمپ دریافت کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، پاییز سال 97 بود که نخستین زمزمه‌ها از بسته شدن گالری‌ها توسط شهرداری، به دلیل قرار داشتن در ساختمان‌های مسکونی به گوش رسید و توجه جامعه تجسمی را به خود جلب کرد.

شهرداری منطقه 6 در مهرماه سال گذشته به وسیله بلوکی سیمانی، ورودی گالری هپتا را مسدود کرد. اما بعد از حدود یک ماه این قضیه مرتفع شد و گالری به فعالیت خود ادامه داد. بااین‌حال پس از مدت کوتاهی خبر تعطیلی گالری در صفحه رسمی اینستاگرام گالری هپتا در تاریخ ۱۴دی ماه اعلام شد و گالری هپتا تعطیلی این محل را اعلام کرد.

پس از آن در دی ماه 97 بود که گالری آ توسط شهرداری تهران به دلیل اجرای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری پلمپ شد. نیمه‌شب ۹ دی‌ماه دو بلوک سیمانی مقابل در ورودی گالری آ قرار گرفت و بار دیگر موضوع ممنوعیت فعالیت گالری‌ها در ساختمان‌های مسکونی مطرح شد. اما پلمپ گالری آ بیش از یک روز طول نکشید و بار دیگر این گالری فعالیت خود را آغاز کرد.

با توجه به اینکه بیشتر گالری‌های تهران در ساختمان‌های مسکونی قرار دارند و دارای مجوز تجاری نیستند، این اتفاقات باعث نگرانی گالری‌داران و هنرمندان شد. به ویژه آنکه بیشتر گالری‌های شهر در منطقه 6 شهرداری قرار دارند و شوک بسته شدن گالری‌ها از این منطقه آغاز شد. در همان زمان هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به مکاتبات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شهرداری درباره این موضوع، گفت: "درخواست و خواهش جدی ما این است که شهرداری، نهایت همکاری را با گالری‌ها داشته باشد، اما اگر موارد نادری در میان بود، قبل از ارائه اخطار و تعطیلی گالری، وزارتخانه و اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در جریان این موضوع قرار دهند تا شاید ما بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم."

بر اساس گزارش مهر، سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این موضوع را طی نامه‌ای به اطلاع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسانده و همچنین مکاتبه مستقیمی با پیروز حناچی شهردار تهران داشته است. معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در جلسه مدیران و مشاوران معاونت بر صیانت و حمایت از فضای هنر تاکید کرد و گفت: معاونت امور هنری تلاش می‌کند از فضای هنر صیانت کند، الگوسازی کند، به اقتصاد هنر توجه کند.

اما پس از چند ماه سکوت، بار دیگر خبرهای نگران‌کننده‌ای به گوش رسیده که حاکی از اخطار پلمپ به دو گالری قدیمی شهر است. گالری اثر روز شنبه ۲۹ تیرماه از جانب شهرداری تهران اخطار پلمپ دریافت کرد و کارشناسان شهرداری اعلام کردند کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری در مورد گالری اثر مورد بررسی قرار گرفته و از آنجا که شهرداری تهران شاکی پرونده این گالری است، گالری اثر باید پلمپ شود.

گالری ماه‌مهر نیز که به تازگی خبر پایان کار و تعطیل شدن آن در مهرماه منتشر شده است، روز 12 مردادماه با حضور ماموران شهرداری برای پلمپ محل مواجه شد، تا این بار اقدام برای بستن گالری‌ها از منطقه 6 شهرداری خارج شود. حال مشخص نیست که مذاکرات این گالری‌ها با شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نتیجه مثبتی می‌رسد و یا باقی گالری‌های شهر نیز باید در نگرانی و انتظار پلمپ به سر ببرند.

logo-samandehi