مرمت و ایمن‌سازی پشت‌بام‌ بازار تاریخی یزد با 300 میلیون تومان اعتبار

میراث فرهنگی یزد برای مرمت و ایمن‌سازی پشت بام بازار سنتی یزد تا پایان تابستان جاری 300 میلیون تومان اختصاص داده ولی دیگر بخش‌های این بازار نیز نیازمند مرمت است که به گفته متولیان امر، اعتبار کنونی جوابگوی عملیات اجرایی آنها نیست.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، بازار سنتی یزد جزء یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سنتی ایران و متعلق به دوران صفویه است. البته بازار سنتی یزد در عصر خیابان‌کشی‌های دوران پهلوی اول منقطع شد و بازار کنونی که تنها بخش کوچکی از بازار بزرگ سابق بود، برجای مانده است.

بلوک ساختمانی بازار

این بازار در گذشته از شمال به بازار فهادان، از جنوب به بازار غلامعلی سیاه و دروازه قصاب‌ها، از شرق به بازار شاهزاده فاضل و از سمت غرب به بازار هاشم‌خان محدود می‌شد ولی در جریان خیابان‌کشی‌ها به چهار تیکه تقسیم شد.

بخش‌هایی از این بازار کهن مانند بخش جنوبی آن، کارکرد خود را از دست داده‌ ولی بخشی از بازار حاجی قنبر که به دنبال بازار غلامعلی سیاه باقی مانده، در حال حاضر تبدیل به محلی برای فعالیت اغذیه‌فروشی‌ها و جگرکی‌ها شده است.

بازار غربی هاشم‌خان نیز کارکرد خود را از دست داده و متروک شده است ولی بخشی از بازار فهادان که شامل بازار امام زاده سید طاووس و چهارسوق شاهی است، به دنبال رونق گردشگری دوباره احیا شد.

خوشبختانه بخش مرکزی بازار که شامل بازارهای زرگری، قیصریه، مسگرها، تبریزیان و پنجه‌علی است، از گذشته تاکنون رونق و پویایی خود را حفظ کرده است.

با تمام این اوصاف، این بازار نیز مانند برخی از بازارهای سنتی بزرگ ایران دارای مشکلاتی است که یکی از مهمترین آن‌ها، مرمت بخش‌های در معرض تخریب به ویژه پشت بام غیرایمن آن است که در بخش‌هایی از بازار به دغدغه برخی کسبه تبدیل شده است.

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا – منطقه یزد، می‌گوید: براساس بودجه‌ی اختصاصی در مرحله اول مرمت پشت بام بازار سنتی یزد که دچار وضعیت نامطلوبی بود را در دستور کار مرمت قرار دادیم که این عملیات عمرانی تاکنون 55 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و انتظار می‌رود که تا یک ماه آینده به پایان برسد.

وی با بیان این که اعتبارات فعلی جوابگوی مرمت تمام بخش‌های بازار سنتی نیست، اظهار می‌کند: عملیات مرمت بخش سقف بازار با اعتبار 300 میلیون تومان در حال انجام است و قطعاً مرمت دیگر بخش‌های بازار نیز نیازمند تخصیص بودجه‌ خواهد بود.

فاطمی اضافه می‌کند: البته میراث فرهنگی برای ترمیم و مرمت بخش‌های مختلف این بازار، برنامه دارد که در صورت تخصیص اعتبار در هر مرحله عملیاتی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در پایان نیز در رابطه با تجهیز و ایمن کردن بازار در برار حوادثی مانند حریق نیز عنوان می‌کند: ایمن‌سازی بازار و تجهیز کردن آن برعهده ارگان‌های متولی و مربوطه است و میراث فرهنگی در این زمینه وظیفه‌ای ندارد.

logo-samandehi