امکان بازدید مجازی از عمارت قاجاری سفرای فرانسه

”فیلیپ تیه‌بو” سفیر فرانسه در ایران به همراهی خانم میریام پاواژو رایزن فرهنگی و خانم وابسته فرهنگی سفارت با جبرئیل نوکنده مدیر کل موزه ملی ایران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط‌عمومی موزه ملی ایران، در این دیدار طرفین ضمن ابراز امیدواری از تداوم روابط بین موزه ای بین دو کشور ایران و فرانسه، به گفتگو و تبادل نظر در خصوص برگزاری نمایشگاه مجازی بین موزه ملی ایران و موزه لوور پرداختند.

آقای تیه‌بو در این ملاقات بر تاثیر منفی همه گیری کرونا بر فعالیت موزه ها اشاره کرد و اظهار کرد تا رفع این مشکل، برگزاری نمایشگاه های مجازی یکی از راه حلهای موجود است. وی همچنین بر اهمیت انتشارات اشاره کرد و اظهار خوشحالی کرد که سفارت فرانسه در طی چند سال اخیر با همکاری موزه ملی موفق به انتشار چندین کتاب درباره آثار ایران شده است. وی همچنین به خدمات علمی دکتر میشل کازانووا باستان شناس فرانسوی در ایران اشاره کرد و از وی به عنوان باستان شناس عاشق فرهنگ ایرانی یاد کرد. متاسفانه اخیرا خانم کازانوا بر اثر بیماری کرونا درگذشت. وی همچنین به بازدید خود از نمایشگاه آثار موزه ملی در اسپانیا اشاره کرد و از آن به عنوان نمایشگاهی بسیار موفق یاد کرد.

در این ملاقات خانم پاواژو نیز بر توانایی های شبکه های اجتماعی در معرفی آثار فرهنگی-تاریخی دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت که در طول یکسال گذشته و محدودیتهای حاصل از همه گیری کرونا، این شبکه ها در ایجاد ارتباط و آموزش نقش مهمی ایفا کردند.

دکتر نوکنده نیز از پیشنهاد سفیر برای برگزاری نمایشگاه مجازی استقبال کرد و با اشاره به روابط نزدیک بین موزه لوور و موزه ملی ایران در سالهای اخیر و انجام پروژه های مطالعاتی مشترک و برگزاری نمایشگاه های موفق، بیان داشت برگزاری نمایشگاه مجازی می تواند بخش دیگری از توان بالقوه این دو موزه را در همکاری های فرهنگی آشکار کند. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که دو موزه با همکاری سفارت فرانسه بتوانند بروشور موزه لوور را به فارسی برگردانند تا بازدیدکنندگان ایرانی نیز بتوانند حین بازدید از لوور اطلاعات لازم را به زبان فارسی دریافت کنند.

نوکنده در پایان اظهار امیدواری کرد که این فعالیتهای مشترک موزه ای می تواند گامی موثر در مسیر شناخت دو ملت از همدیگر باشد و باعث نزدیکی این دو فرهنگ غنی شود. در پایان این دیدار، سفیر فرانسه چند جلد از انتشارات جدید را که با حمایت بخش فرهنگی این سفارت منتشر شده به موزه ملی ایران تقدیم کرد. یکی از این انتشارات بروشور بنای اقامتگاه فرانسه در تهران است که اخیرا توسط سفارت فرانسه منتشر شده است. این عمارت متعلق به دوره قاجار بوده و توسط مهندس فرانسوی آندره دوبالوآ طراحی و معرفی شده است. وی تاکید کرد که امکان بازدید مجازی از این عمارت در وبگاه سفارت فرانسه نیز فراهم شده است. نوکنده با استقبال از این فعالیت اظهار امیدواری کرد که سایر سفارتهایی که در بناهای مشابه قدیمی مستقر هستند بتوانند بناهای مذکور را به این طریق معرفی کنند.

در این جلسه طرفین در خصوص رونمایی یکی از انتشارات مشترک اخیر و همچنین پیگیری برگزاری نمایشگاه مجازی بین موزه ای به توافق رسیدند.

logo-samandehi