پروژه ساماندهی مجموعه آثار هنری بانو زنده یاد منیژه میرعمادی- دکتر جمشید ناصری

از آنجایی که رابطه ای تعاملی بین فرهنگ و هنر وجود دارد و فعالیت های هنری نشان دهنده روشی برای بیان هستند که معمولاً توسط فرهنگ تحت تأثیر قرار می گیرند و به نوبه خود به تغییر فرهنگ جامعه کمک می کنند می توان از آثار هنری به عنوان اسناد تاریخی برای بازسازی و درک جامعه و فرهنگ گذشته و حال بهره جست و ضرورت نگهداری بهینه آنها را تأکید کرد و موظف ساخت چرا که شرایط فیزیکی اثر هنری مستقیماً بر ارزش آن اثر می گذارد.

امروزه موزه ها در کنار سایر اماکن فرهنگی می بایستی نقش مهم تری در بالا بردن فرهنگ ایفا کنند زیرا در موزه ها تاریخ و هویت نگهداری، حفاظت و رونمایی می شود و هر ملتی را با گذشته و خاطرات جمعی و فردی خویش آشنا می سازد.

در کنار موزه ها و گالری ها نقش علاقمندان خرید آثار هنری و مجموعه داران علاوه بر دیدگاه اقتصادی آن در جهت نگهداری و نمایشگاهی و تبادل هنری و در نهایت اهداء به موزه ها بسیار حائز اهمیت است. چرا که موزه ها از فرآیندهای بازار مستقل اند و به مانند دروازه هایی اند که هنرمندان باید برای رسیدن به بالاترین درجه برندینگ از آنها عبورکنند.

در این راستا یکی از بزرگترین مجموعه داران خصوصی آثار هنری در ایران علاوه بر سایر فعالیت های فرهنگی- هنری بسیار ارزشمند و گسترده دیگر، بانو زنده یاد منیژه میرعمادی و همسر و حامی ایشان جناب دکتر جمشید ناصری می باشند که مجموعه ای بی نظیر از آثار هنری مدرن و معاصر هنرمندان ایرانی را گردآوری کرده اند.

در این هنگام طی فعالیت های هنری و مرمتی چندین دهه خویش در زمستان سال 1396 به درخواست جناب دکتر جمشید ناصری و خانواده محترمشان کارشناسی و مستند نگاری و مرمت آثار هنری مجموعه خصوصی ایشان و بانو زنده یاد منیژه میرعمادی؛ هنرمند و هنردوست و مجموعه دار که در برگیرنده طیف وسیعی از هنرمندان نوگرا، صاحب سبک، پیشگامان و هنرمندان معاصر بود و کلیه آثار نقاشی شخصی بانو میرعمادی به اینجانب محول گردید.

این امر موجب امتنان و توقیفی بود در تداوم آشنایی و همکاری های متناوب 20 ساله با این خانواده فرهیخته و هنردوست که نتیجه آن پس از 3 سال بررسی و تلاش کارشناسی و مستندنگاری ، تهیه شناسنامه (شامل: ‌نام هنرمند، تکنیک، ابعاد، تاریخ اثر، سبک، موضوع، آسیب شناسی) مرمت و بازسازی آثار نقاشی آسیب دیده، طراحی کاتالوگ ها، ساماندهی و آماده سازی آثار برای اکران نمایشگاهی به صورت مجموعه ای منسجم و نفیس درآمده و قابل ارائه است. تعداد کل آثار کارشناسی شده مجموعه خصوصی بانو میرعمادی- دکتر جمشید ناصری در حدود 833 اثر هنری می باشد. این مجموعه شامل 582 عدد نقاشی، 238 عدد طراحی و چاپ و 13 پیکره مجسمه هستند.

تعداد کثیری از این آثار مربوط به هنرمندان و نقاشان معاصر ایرانی طراز اول و مستر نقاشی، طراحی و مجسمه بوده و دارای امضاء و اصالت می باشند.

تمامی آثار فوق تنظیم و ساماندهی شده و لیست شناسنامه آنها در کاتالوگ هایی تخصصی به دو زبان فارسی- انگلیسی طراحی شده و برحسب حروف نام هنرمندان طبقه بندی شده اند.

در این راستا بنابر درخواست و اراده بانو زنده یاد منیژه میرعمادی و جناب دکتر جمشید ناصری بخش کثیری از این آثار هنری معروف و ارزشمند به موزه محترم هنرهای معاصر تهران اهدا گردیده است که کماکان رسالت نظارت هنری و مرمتی مجموعه فوق را در موزه نیز عهده دار خواهم بود.


تلاش های بی وقفه و پرارزش و گرانبها و دلسوزانه چندین دهه بانو میرعمادی به عنوان شخصیتی پیشرو و بی بدیل و همکارانشان در بستر فرهنگی- هنری ملی و بین المللی در هیأت نقاش و حامی هنر و هنرمندان و خرید آثار آنان به عنوان مجموعه دار و انتخاب و گردآوری آثاری دارای خوانشی تاریخی و هنرمندانه و ارزشمند همچنین تأسیس انتشارات «نشر هنر ایران» در سال 1370 و چاپ کتب هنری نفیس دو زبانه فارسی- انگلیسی از کار هنرمندان صاحب سبک و معتبر ایرانی، تاریخ نقاشی، معماری، عکاسی و موسیقی با هدف تحلیل و بررسی هنر نوگرا و پیشگامان و هنرمندان معاصر و همچنین در سال 1378 با احساس مسئولیت و درک شرایط اجتماعی و فرهنگی و در راستای آشنایی و نیاز نسل جوان هنرمند و جامعه فرهنگی و مخاطبان هنر در سراسر جهان با عرصه های هنرهای تجسمی در ایران دست به انتشار فصل نامه نفیس، دو زبانه با گرافیکی بی نظیر «طاووس» زد. فصل نامه طاووس را می توان از تأثیرگذارترین و مهم ترین حرکت فرهنگی هنری دانست که بعدها در قالبی جدید و به روز به صورت آنلاین و مؤثرتر وگسترده مطرح و فعال شده است.

در این میان در راستای بازگشایی مجدد موزه هنرهای معاصر تهران توفیقی حاصل آمد تا در افتتاحیه موزه بازتاب کوچکی از مجموعه منحصر به فرد و ارزشمند بانو میرعمادی- دکتر ناصری را که در خود نهان دارد باز نمایاند و در اختیار عموم فرهیخته و هنردوست قرار دهد.


باشد که روح و فرهنگ ایران زمین مهد شعر و معماری هرگونه فعالیت های هنری ارزشمند و حامیان آن را به سان بستر و راهی برای روایت و به تصویر کشیدن مستندیات تاریخی- هنری محترم شمرده و ارج مضاعف گذارد چرا که آفرینش هنر در دگرگون ساختن و طرحی نو درانداختن است و بس.

تهران- بهمن ماه 1399

گیلدا بریمانی




logo-samandehi