هنرمند نیجریه ای از زباله ها پرتره می سازد

یک هنرمند نیجریه‌ای پرتره‌هایی از افراد مشهور را توسط قوطی‌های آلومینیومی دور انداخته شده می‌سازد و بیانیه‌ای جسورانه درباره مدیریت زباله در این کشور ارائه می‌کند.


به گزارش گالری آنلاین، در نیجریه، بازیافت عمدتاً یک فرآیند غیررسمی است که توسط شرکت‌های کوچک کنترل می‌شود و زباله‌ها اغلب به آبراه‌ها و محل‌های دفن زباله سرریز می‌شوند. Ifedilichukwu آگاهی زیست محیطی خود را مدیون مادربزرگش می‌داند که در دوران کودکی در ایالت Anambra در جنوب شرقی نیجریه با او زندگی می‌کرد. او بافتن را در مدرسه یاد گرفت، اما همین اواخر بود که شروع به ترکیب مواد زائد کرد.

همچنین Ifedilichukwu می‌گوید یک روز در سال 2021، وقتی همسرش را به یک کلینیک مخصوص بارداری همراهی می‌کرد، به طور تصادفی با انبوهی از نوارهای پلاستیکی دور ریخته شده برخورد کرده است. او آنها را به خانه برد و در این فکر بود که با آنها چه کار کند، اما یک سال بعد بود که به تأثیرات هنر دوران کودکی‌اش تکیه کرد تا پلاستیک را به هنر تبدیل کند.

او گفت: می‌خواستم راهی منحصر به فرد برای بیان خودم پیدا کنم و تحقیق کردم و متوجه شدم که هیچ‌کس این الگوی هنری را انجام نداده است.

او که در شهر Awka مستقر است، اکنون قطعات و پرتره‌های انتزاعی از آلومینیوم، چوب، پلاستیک، فلز، سیم مسی و طناب، همراه با پوسته‌های گلوله و بطری‌های تزریقی که توسط بیمارستان‌های محلی اهدا شده است، می‌سازد.

او گفت: «وقتی به زباله دانی می روم، مردم مرا دیوانه می بینند. اما من از این طریق امرار معاش می کنم ... و در حال ایجاد آگاهی برای ایمن کردن محیط زیست خود هستم.

پس از یک روز موفقیت‌آمیز جست و جو کردن در زباله‌دان، Odilichukwu به کار می‌پردازد و با شستن و ضدعفونی کردن قوطی‌ها و نوارهای پلاستیکی شروع به کار می‌کند. او انتهای قوطی‌ها را می‌برد تا مانند کاغذ بسته‌بندی باز شود، سپس از خط‌کش و چاقوی دست‌ساز برای حکاکی کردن قوطی‌ها به نوارها استفاده می‌کند و آن‌ها را به هم می‌پیوندد تا بومی را تشکیل دهد که روی آن طرح موضوع خود را با خودکار ترسیم کند. سپس، قسمت بیرونی رنگارنگ قوطی‌ها را در قسمت ساده بوم می‌پیچد تا پرتره بسازد. این تکنیکی است که هم از پارچه و هم حصیر بافی یا «nka-ute» در گویش Igbo Ifedilichukwu الهام گرفته شده است. تکمیل هر قطعه تا دو هفته طول می‌کشد.

سوژه های او شامل رپر آمریکایی Cardi B، نویسنده نیجریه ای برنده جایزه Chimamanda Ngozi Adichie و بنیانگذار لیبل موسیقی نیجریه ای Don Jazzy است.

در آینده، او قصد دارد فقط افراد مشهور آگاه از محیط زیست، از جمله Greta Thunberg، فعال سوئدی آب و هوا و Leonardo di Caprio بازیگر را به نمایش بگذارد و قبلاً پرتره ای از ستاره Afrobeats، Davido که با گروه حفاظت از محیط زیست WildAid کار کرده است، ساخته است.

هنرمند Ifedilichukwu که همچنین یک عکاس، طراح گرافیک، و چاپگر است، حداقل 40 اثر هنری ارتقا یافته را خلق کرده است که در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی به نمایش درآمده است. آثار او در رسانه‌های اجتماعی وایرال شده‌اند و تا 1000 دلار به ازای هر قطعه فروش رفته‌اند.

اما موفقیت برای «Ifedilichukwu» در نقطه تلاقی هنر و نگرش او نسبت به زباله است. او می گوید که قصد دارد یک گالری هنری مبتنی بر جامعه بسازد که هنرمندان نوظهوری را برای حمایت از محیط زیست جذب کند.

این هنرمند نیز حاضر است برای هنر خود رنج بکشد؛ اگرچه هنگام کار دستکش می‌پوشد، اما می‌گوید بارها توسط قوطی‌های تیز، چاقوهای دست‌ساز، قیچی، سوزن‌ها و سیم‌های فولادی دستهایش بریده شده است. او معتقد است که "بریده شدن" به بخشی از پیام تبدیل شده است؛ دردی که زباله‌ها برای محیط زیست ایجاد می‌کردند.


logo-samandehi