تعامل بی پایانی از نور در چیدمان دنیای حباب

"در دنیای بدون مرز پرسه بزن، کنکاش کن، کشف کن" مفهوم نمایشگاه جدید TeamLab Borderless واقع در Azabudai Hills توکیو با عنوان "دنیای حباب" است.


به گزارش گالری آنلاین، پس از عملکرد موفقیت‌آمیزگروه Team Lab از سال 2018 در جزیره مصنوعی Odaiba، با نمایش مجموعه بدون حد و مرز خود در موزه هنرهای دیجیتال ساختمان موری، هم اکنون این تیم آماده می شود تا کار خود را که در اوایل فوریه 2024 بازگشایی خواهد شد به Hills Azabudai در مرکز توکیو که توسط استودیو Heatherwick طراحی شده است، منتقل کند. همراه با گالری Azabudai Hills، که در حال حاضر میزبان اولین نمایشگاه خود توسط Olafur Eliasson و دیگر پیشگامان هنرهای خیابانی در بخش چند منظوره جدید است، Mori Building در نظر دارد محیطی موزه مانند را که در آن هنر و فرهنگ به یکدیگر می پیوندند، ترویج دهد. گروه TeamLab Borderless پیش از بازگشایی رسمی خود، از دو نمایشگاه جدید با مفهوم «در دنیای بدون مرز پرسه بزن، کنکاش کن، کشف کن» رونمایی کرده است.

اولین نمایشگاه، Bubble Universe، بخشی از پروژه هنری جدید گروه teamLab است که شامل چیدمانی تعاملی و غرق در اجرام کروی شکلی است که تعامل بی پایانی از نور را ایجاد می کنند. داخل اجرام کروی، ترکیبی از نورهای مختلف، شبیه حباب‌های صابون، توده‌های ژله‌مانند و نورهای ثابت، محیطی به هم پیوسته ایجاد می‌کنند که در آن کره‌های نزدیک به هم بر نور محیط تاثیر می گذارند. زمانی که در کنار یکی از کره ها می ایستید، نزدیکترین کره به شدت درخشیده و صدایی از خود ایجاد می کند، سپس نور را به نزدیکترین کره های مجاور خود منتقل کرده و مسیر نوری منحصر به فردی را خلق می کند. این هنر تعاملی با چیدمانی به ظاهر تصادفی نورهای طنین اندازی را به نمایش می گذارند که در تعامل با بازدیدکنندگان تحت تاثیر قرار می گیرند. با تعامل افراد در این فضا، نورها به طور پویا واکنش نشان داده و تعاملی مسحورکننده در واکنش با تعامل و حرکت آنها خلق می کنند.

نمایشگاه TEAMLAB اثر "زندگی در حرکت" (Life in Motion) را به تصویر می کشد.

نمایشگاه دوم با عنوان Megalith Crystal Formation که در حال حاضر در موزه teamLab Borderless اجرا می شود، از دو بخش "گل ها و انسان ها" و "امواج سیاه" تشکیل شده است. بخش اول توده ای از عناصر مختلف زمانی و مکانی را به تصویر می کشد که به طور هماهنگ به هم متصل می شوند. در این چیدمان گل ها یک چرخه طبیعی یعنی "شکوفه دادن، پژمرده شدن و از بین رفتن" را طی می کنند. گل ها با حرکت بازدیدکنندگان پراکنده شده و با توقف آنها شکوفا می شوند. این هنر تعاملی که توسط یک برنامه کامپیوتری در زمان واقعی ایجاد شده است، به طور مداوم با تعامل بازدیدکننده تغییر کرده و نشان می دهد که هر وضعیت بصری گذرا بوده و نمی توان بار دیگر آن را تجربه کرد. بخش دوم عناصر زمانی و مکانی مختلفی را نشان می دهد که به طور تصادفی وجود دارند، اما همچنان با یکدیگر در ارتباط هستند. این اثر هنری بر بهم پیوستگی اقیانوس‌ها و امواج در سرتاسر جهان تاکید می‌کند که نمادی از ماهیت زندگی است. امواج نماد انرژی و نشاط زندگی است که با بالا آمدن و ناپدید شدن سرزنده بنظر می رسند و در نهایت در اقیانوس فرو می روند. گروه teamLab این امواج را با استفاده از شبیه‌سازی ذرات آب در فضای سه بعدی خلق می‌کند و خطوطی را در امتداد مسیر حرکت آن‌ها از طریق فضای Ultrasubjective (فضای مسطح که مرز بین دنیای فیزیکی و دنیای آثار هنری را از بین می برد) ایجاد می‌کند. این فضا بیننده را از زوایای دید ثابت رها کرده و ارتباطی هماهنگ بین فضای بیننده و اثر هنری برقرار می کند.



logo-samandehi