برترین حراج‌های هنری نیویورک و آثار گران‌ترین هنرمندان زنده جهان

وقتی صحبت از حراج های هنری به میان می‌آید، حراجی‌های کریستیز، ساتبیز، فیلیپس و بونهامز بیش از سایرین آشنا به نظر می‌رسند. همه این خانه‌های حراج بیشتر فروش خود را در شهر نیویورک انجام می‌دهند، جایی که می‌توان آثار هنری امپرسیونیستی، مدرن، پس از جنگ و هنر معاصر را قبل از اینکه چکش بخورند و احتمالا برای مدت طولانی در مجموعه‌های خصوصی پنهان شوند، تماشا کرد. در جریان این حراجی‌ها برخی از گران‌ترین آثار هنری هنرمندان زنده جهان به فروش رسیده است.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، در این گزارش به معرفی ۱۰ مورد از گران‌ترین آثار هنری می‌پردازیم که توسط هنرمندان در قید حیات خلق شده‌اند:


«جاسپر جانز»:‌ «پرچم»

۱۱۰ میلیون دلار


این فهرست با گران‌ترین تابلو نقاشی خلق‌شده توسط یک هنرمند در قید حیات به پایان می‌رسد. «جاسپر» بیش از ۴۰ نسخه از مجموعه تابلوهای پرچم آمریکا را خلق کرده است. این تابلو «پرچم» در سال ۱۹۵۸ میلادی توسط «جانز» خلق شده است. بر اساس گزارش «دیلی‌آرت» با اینکه این تابلو نقاشی در سال ۲۰۱۰ طی یک قرارداد بسیار محرمانه به فروش رسیده است،‌ اما کارشناسان هنری که از جزئیات این ماجرا اطلاع دارند،‌ می‌گویند این تابلو به قیمت ۱۱۰ میلیون دلار به فروش رسیده است.


«جف کونز»: «خرگوش»(۱۹۸۶)

۹۱.۱ میلیون دلار


این اثر هنری در ابتدا با قیمت پایه ۴۰ میلیون دلار در حراجی کریستیز نیویورک به مزایده گذاشته شد و پس از یک کشمکش طولانی به قیمت ۹۱ میلیون دلار فروخته شد. بنابراین «خرگوش»‌ رکورد اثر پیشین ‌«جف کونز» یعنی «سگ بادکنکی» ۵۸.۴ میلیون دلاری را شکست.


«دیوید هاکنی»: «پرتره یک هنرمند»

۹۰.۳ میلیون دلار


در پانزدهم نوامبر سال ۲۰۱۸ نقاشی «پرتره یک هنرمند»‌ اثر «دیوید هاکنی»‌ در یک رقابت ۹ دقیقه‌ای بین خریداران به قیمت ۹۰.۳ میلیون دلار در حراجی کریستیز واقع در نیویورک تایمز فروخته شد. زمانی که «هاکنی»‌ برای نخستین‌بار در سال ۱۹۶۴ میلادی به کالیفرنیا سفر کرد، نخستین مورد از مجموعه نقاشی‌های خود با موضوع استخر را خلق کرد و پس از مدتی استخر شنا به یکی از پرتکرارترین موضوعات نقاشی‌های او تبدیل شد.

دیوید هاکنی در تاریخ ۹ ژوئیه ۱۹۳۷ در انگلستان به‌ دنیا آمد. او یک نقاش، طراح، تصویرگر، طراح صحنه و عکاس است. هاکنی به‌ عنوان یک عضو مهم در جنبش پاپ آرت دهه ۱۹۶۰، یکی از تأثیرگذارترین نقاشان قرن بیستم بریتانیا محسوب می‌شود.


«جاسپر جانز»‌: «شروع اشتباه»

۸۰ میلیون دلار


«شروع اشتباه»‌ اثر «جاسپر جانز»‌،‌ یک تابلو نقاشی رنگ روغن است که در سال ۱۹۵۹ خلق شده است. این تابلو نقاشی در اکتبر سال ۲۰۰۶ میلادی به قیمت ۸۰ میلیون دلار فروخته شد.

«جانز» هنرمند آمریکایی است که بیشتر برای خلق مجموعه تابلوهای نقاشی پرچم آمریکا شهرت دارد.


«بیپل»: «هر روز: ۵۰۰۰ روز نخست»

۶۹.۳ میلیون دلار


در یازدهم مارس سال ۲۰۲۱ بود که «هر روز: ۵۰۰۰ روز نخست» به قیمت ۶۹.۳ میلیون دلار فروخته و به گران‌ترین اثر هنری دیجیتال جهان تبدیل شد. این اثر یک کولاژ دیجیتالی از آثار هنری است که «بیپل» طی ۱۳ سال به طور روزانه خلق کرده است.

«بیپل» یک طراح گرافیکی است که در کارولینای جنوبی واقع در ایالات‌متحده زندگی می‌کند. این هنرمند می‌گوید هدف از پروژه «هر روز» به وجود آوردن آثار هنری بود که فارغ از ساده یا پیچیده بودن در روند روزانه خلق شده‌اند.


«ساشا جفری»: «سفر انسانیت»

۶۲ میلیون دلار


نقاشی ۵,۰۰۰ مترمربعی «سفر انسانیت» که توسط «ساشا جفری» هنرمند بریتانیایی خلق شده است به عنوان بزرگ‌ترین نقاشی جهان شناخته می‌شود. این نقاشی انتزاعی که نامش در کتاب رکوردهای گینس نیز به ثبت رسیده است در یک حراجی واقع در «دوبی» به قیمت ۶۲ میلیون دلار به فروش رسید و با به فروش رسیدن این اثر، نام این هنرمند بریتانیایی در بین گران‌ترین هنرمندهای زنده جهان قرار گرفت.


«جف کونز»: «سگ بادکنکی»(نارنجی)

۵۸.۴ میلیون دلار


«جف کونز» هنرمند نامدار آمریکایی است که در طول فعالیتش آثار هنری متعددی را به قیمت‌های نجومی به فروش رسانده است.

«‌سگ بادکنکی» (نارنجی) که یکی از معروف‌ترین آثار هنری او محسوب می‌شود تنها یکی از چندین اثر هنری «جف کونز» در دسته آثار هنری بادکنکی است. او هر یک از سگ‌های این مجموعه هنری را با استفاده از فولاد ضدزنگ جلا داده‌شده ساخته است. تصویر سگ بادکنکی با تداعی شادی با دوران کودکی، جشن تولد، رویدادهای جشن و لحظات بازی مرتبط است. در ۱۲ نوامبر ۲۰۱۳، سگ نارنجی «کونز»‌ در حراج هنر معاصر کریستیز در نیویورک به قیمت ۵۸.۴ میلیون دلار فروخته شد که درحقیقت رقمی بالاتر از برآوردهای کارشناسان بود.


«ادوارد روشی»: «‌آسیب زدن به کلمه رادیو ۲»(۱۹۶۴)

۵۲.۴ میلیون دلار


این تابلو نقاشی که کلمه «رادیو» را در حالی که خمیده شده به تصویر می‌کشد با به فروش رفتنش رکورد گران‌ترین اثر پیشین این هنرمند را که ۳۰ میلیون دلار بود با اختلاف بیش از ۲۰ میلیون دلار شکست. مدیر بخش آثار پساجنگ و معاصر حراجی کریستیز درباره تابلو نقاشی «رادیو» می‌گوید:‌ «این اثر تمام و کمال «‌روشی» یک نمونه بارز از نقاشی‌های نوآورانه‌ کلمه‌ای اوست، اثری است که «‌روشی» را به عنوان یکی از خلاق‌ترین و تاثیرگذارترین نقاشان نسل خود معرفی می‌کند.»


«گرهارد ریشتر»: «تصویر انتزاعی ۵۹۹»

۴۴.۵ میلیون دلار


تابلو نقاشی «تصویر انتزاعی ۵۹۹» که در سال ۱۹۸۶ خلق شده است و یکی دیگر از مجموعه آثار «تصویر انتزاعی» این هنرمند محسوب می‌شود، در رتبه نهم گران‌ترین آثار متعلق به هنرمندان زنده جهان قرار دارد. این تابلو نقاشی در سال ۲۰۱۵ با قیمت قابل‌توجه ۴۴.۵ میلیون دلار فروخته شد.

امروزه آثار این هنرمند در موزه‌ها و گالری‌های مطرح جهان همچون موسسه هنر شیکاگو، موزه هنر مدرن نیویورک و گالری تیت لندن نگهداری می‌شوند.


«گرهارد ریشتر»: «میدان کلیسا، میلان»(Domplatz)

۳۷.۱ میلیون دلار


این اثر یک تابلو نقاشی عظیم ۳ در ۳ متر است که در سال ۱۹۶۸ خلق شد و یکی از نمونه‌های تحسین‌شده از آثار متعلق به «گرهارد ریشتر»،‌ هنرمند آلمانی محسوب می‌شود که با روش «نقاشی ـ عکس» خلق شده‌اند.

این تابلو که میدان کلیسای جامع در شهر میلان ایتالیا را به تصویر کشیده است، در سال ۲۰۱۳ در حراجی ساتبیز به قیمت ۳۷.۱ میلیون دلار فروخته شد.

«گرهارد ریشتر» به عنوان یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان معاصر آلمانی و از گران‌ترین نقاشان زنده جهان که رکورد حراجی‌ها را بارها شکسته است، شناخته می‌شود. هنرمندی که سبک انتزاعی را در زمره ارزشمندترین آثار جهان جای داد و آثارش را بر دیوار موزه‌ها و موسسات مطرح جهان می‌توان تماشا کرد. «گرهارد ریشتر» در سال ۱۹۳۲ در «درسدن» واقع در آلمان متولد شد و در همان شهر به تحصیل در رشته هنر پرداخت. نام او اکنون در فهرست پرآوازه‌ترین هنرمندان تجسمی جهان دیده می‌شود. با اینکه اغلب مردم او را به عنوان نقاش انتزاعی می‌شناسند، اما این هنرمند در حوزه عکاسی و خلق آثار هنری مرتبط با شیشه نیز فعالیت دارد.

logo-samandehi