رکورد شکسته شد: نمایشگاه «ون‌گوگ در اور سور اواز» در موزه «اورسی»

با برگزاری نمایشگاه «ون‌گوگ در اور سور اواز» در موزه «اورسی‌» رکورد تعداد بازدیدکنندگان این موزه شکست.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا،‌ با بازدید ۷۹۳,۵۵۶ نفر از نمایشگاه «ون‌گوگ در اور سور اواز» در موزه «اورسی» رکورد تاریخی برای این موزه به ثبت رسید.

«آرت‌نیوز» نوشت،‌ این نمایشگاه در طول ۱۰۸ روز برگزاری، روزانه به طور میانگین ۷,۱۸۱ بازدیدکننده جذب کرده است.

این نمایشگاه که با همکاری «موزه ون‌گوگ» در آمستردام برگزار شده است،‌ «ون‌گوگ در اور سور اواز» نام دارد و در مجموع ۴۸ نقاشی از ۷۴ تابلو نقاشی و ۲۵ طراحی از ۳۳ طراحی که این نقاش پست امپرسیونیست در فاصله بیستم مه ۱۸۹۰ تا زمان مرگش در بیست و نهم جولای خلق کرده است را جمع‌آوری کرده است.

در مه سال ۱۸۹۰ میلادی بود که «ون‌گوگ» به روستای «اور سور اواز» در ۳۰ کیلومتری شمال پاریس رسید تا به برادرش «تئو»‌ و پزشکی به نام «دکتر گاشه»‌ نزدیک باشد. «ون‌گوگ»‌ در جریان یک شوریدگی خلاقانه و پایانی، ۷۴ نقاشی و ۳۳ طراحی را فقط در طول دو ماه خلق کرد که از جمله آن‌ها به کلیسای اور سور اواز،‌ پرتره دکتر گاشه و دختر این پزشک و آخرین تابلو نقاشی‌اش یعنی «ریشه‌ها» می‌توان اشاره کرد.

بسیاری از نقاشی‌هایی که در این نمایشگاه ارائه شدند، برای نخستین‌ بار در پاریس به نمایش گذاشته شدند.

این نمایشگاه همچنین با کمک هوش مصنوعی فرصت کم‌نظیری را برای علاقه‌مندانی فراهم کرد تا صحبت کردن این هنرمند را تماشا کنند.

برگزاری این نمایشگاه در «موزه اورسی» واقع در پاریس که از سال ۱۹۸۶ میلادی افتتاح شده است،‌ با ثبت رکورد بیشترین تعداد بازدید در تاریخچه «اورسی» یک نقطه عطف برای این موزه محسوب می‌شود.

پیش از این رکورد پربازدیدترین نمایشگاه موزه «اورسی»‌ به نمایشگاه «ادوارد مونک، شعری برای زندگی،‌ عشق و مرگ» که در سال ۲۰۲۲ برگزار شد و ۷۲۴,۴۱۴ بازدیدکننده جذب کرد، تعلق داشت. همچنین نمایشگاه «پیکاسو. آبی و صورتی» که در سال ۲۰۱۸ در موزه «اورسی» برگزار شد نیز ۶۷۰,۶۶۷ بازدیدکننده داشت.

مسوولان موزه «اورسی» باتوجه به موفقیت نمایشگاه «ون گوگ» قصد دارند، نمایشگاه پیش‌رو «پاریس ۱۸۷۴. ابداع امپرسیونیسم» که از بیست و ششم مارس برگزار می‌شود را به کمک تجربه غوطه‌وری دیجیتالی برگزار کنند.

«ون‌گوگ» در ۳۰ مارس ۱۸۵۳ میلادی در «زوندرت» واقع در هلند متولد شد. با اینکه او گاهی در دوران کودکی طراحی می‌کرد، اما استعداد هنری او تا حد زیادی تا سن ۲۷ سالگی کشف‌نشده باقی مانده بود.

امروزه این هنرمند هلندی را برای سبک منحصربفردی می‌شناسیم که در خلق تابلوهای نقاشی خیره‌کننده‌اش به کار می‌برد. حالا تشخیص منظره‌های چشم‌نواز، پرتره‌های تاثیرگذار و طبیعت‌های بی‌جان سرزنده‌ای که با استفاده از رنگ‌های ضخیم، ضربات قلم‌مو سریع و ترکیب رنگ با نشاط او خلق شده‌اند، کار دشواری نیست. البته آثار هنری «ون‌گوگ» از همان ابتدا این ویژگی‌های مشخص را شامل نمی‌شدند و سبک ویژه او به مروز زمان و در طول مراحلی متفاوت زندگی کوتاه او شکل گرفت.

«ون‌گوگ» یک روز در اتاقی در مهمانخانه‌ای واقع در شهر ««اور سور اواز» از خواب برخاست و به روال هر روز با بومی در دست برای نقاشی کردن از مهمانخانه خارج شد. همان شب با زخمی کشنده ناشی از شلیک گلوله به مهمانخانه بازگشت و دو روز بعد یعنی در ۲۹ جولای ۱۸۹۰ درگذشت.

logo-samandehi