اعتراضات به موسسات هنری

شاهکاری از «ساندرو بوتیچلی» هدف قرار گرفت

در ادامه مجموعه اعتراضات فعالان محیط زیستی در موسسات و موزه‌ها، دو معترض این بار شاهکاری از «ساندرو بوتیچلی» را هدف قرار دادند.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا،‌ دو فعال اقلیمی تصاویری از تخریب محیط زیست را به شیشه محافظ «زایش ونوس»‌ شاهکار قرن پانزدهمی «بوتیچلی»‌ در گالری «اوفیتزی» در «فلورانس» چسباندند.

«آرت‌نیوز» نوشت، معترضانی که به این تابلو حمله کردند عضو گروهی به نام «آخرین نسل»‌ هستند که تصاویری از یک شهر سیل‌زده واقع در توسکان را به شیشه این تابلو نقاشی چسباندند.

یکی از این معترضان در جریان این اقدام بیان کرد:‌ «دولت همچنان وانمود می‌کند که زمین‌های زراعی در ژانویه‌ آتش نگرفتند، کمبود آب در تابستان پیش‌رو مشکل نخواهد بود،‌ نابودی خانه‌ها بر اثر سیل یک حادثه اتفاقی است و تصمیمات بشر در آن دخیل نبوده است.‌..و به جای مقابله با این مشکلات واقعی، قوانین بیهوده وضع می‌کند.»

بر اساس گزارش «فرانس ۲۴»‌ این معترضان از گالری خارج و به ایستگاه پلیس منتقل شده‌اند.

در ماه نوامبر، یک قاضی در فلورانس حکم داد که دو فعالی که در سال ۲۰۲۲ دستان خود را به شیشه محافظ دیگر نقاشی «بوتیچل» در «اوفیزی» چسبانده بودند، در ارتکاب یک جنایت گناهکار نیستند.

در ژانویه، قانون افزایش مجازات برای افرادی که به بناهای تاریخی و اماکن فرهنگی آسیب می‌زنند، توسط پارلمان ایتالیا تصویب شد. این قانون در حالی تصویب شد که موجی از اعتراضات مداوم فعالان محیط زیستی مدتی است سراسر اروپا را فرا گرفته است.

نقاشی «بوتیچلی» درحالی هدف معترضان قرار گرفت که چندی پیش گروه دیگری از فعالان محیط زیستی روی «مونالیزا»‌ در «لوور»‌ و نقاشی اثر «کلود مونه‌»‌ در موزه هنرهای زیبا در شهر لیون فرانسه سوپ ریختند.

این نوع از اعتراضات از اواخر سال ۲۰۲۲ و با حمله معترضان محیط زیستی به نقاشی «آفتاب‌گردان‌ها» اثر «ون‌گوگ» با سوپ گوجه‌فرنگی آغاز شد.

این گروه از افراد همچنین پیش‌تر به نقاشی «مرگ و زندگی» اثر «گوستاو کلیمت»‌ نقاش برجسته اتریشی حمله کردند و روی آن رنگ سیاه روغنی ریختند. دو معترض بر روی یکی از نقاشی‌های «امیلی کار» نقاش کانادایی که در «گالری هنر ونکوور»‌ نگهداری می‌شود، شیره درخت افرا ریختند و دست‌هایشان را با چسب دیوار چسباندند.

«جیغ» اثر «ادوارد مونک» که در «موزه ملی نروژ» واقع در «اسلو» نگهداری می‌شود، چندی پیش هدف حمله معترضان نیز قرار گرفته بود. مجموعه تابلوهای مشهور «قوطی‌های سوپ کمبل» اثر «اندی وارهول» هنرمند نامدار آمریکایی که در «گالری ملی استرالیا» نگهداری می‌شود نیز توسط معترضان محیط‌زیستی خط‌خطی شده بود. دو فعال حوزه محیط زیست دستانشان را به قاب دو تابلو نقاشی اثر «فرانسیس گویا» که در موزه «پرادو» نگهداری می‌شود، با چسب چسباندند. همچنین گروهی دیگر از فعالان روی شاهکار «ون‌گوگ» سوپ نخودفرنگی ریختند. «دختری با گوشواره مروارید»، شاهکار عصر طلایی «یوهانس ورمیر» در «موزه مائریتشویس» واقع در «لاهه» و نقاشی گران‌قیمت «کومه‌ها» اثر «کلود مونه» نیز هدف معترضان قرار گرفته بودند. حتی «آفتاب‌گردان‌ها»ی مشهور «ون‌گوگ» نیز در امان نماندند و دو زن با حمله به تابلوی گران‌قیمت «گل‌های آفتاب‌گردان» روی آن سوپ گوجه فرنگی ریختند.

تابلو نقاشی «باغ هنرمند در ژیورنی» اثر «کلود مونه» که در موزه ملی سوئد نگهداری می‌شود، جدیدترین سوژه این گروه از معترضان بوده است. چندی پیش دو زن در استکهلم پس از پرتاب نوعی رنگ به نقاشی هنرمند فرانسوی «کلود مونه» و سپس چسباندن دستان خود به قاب آن دستگیر شدند.

البته برخی از این معترضان با عواقب حمله به شاهکارهای هنری مواجه می‌شوند. چندی پیش معترضان محیط‌ زیستی که دست‌های خود را با چسب به تابلو نقاشی «رافائل» چسبانده بودند، به پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند. همچنین دو فعال محیط زیستی که گفته می‌شود در گالری ملی هنر واشنگتن دی‌سی روی محفظه شیشه‌ای مجسمه «رقصنده کوچک چهارده ساله» ساخته «ادگار دگا»، هنرمند فرانسوی قرن نوزدهم رنگ مالیده بودند، بازداشت شدند و با اتهامات فدرال روبرو شدند.

دو معترض محیط‌زیستی که به تابلو نقاشی «گاری علوفه»‌ مشهورترین اثر هنری «جان کانستبل» در گالری ملی لندن حمله کرده بودند برای وارد کردن بیش از ۱,۰۰۰ پوند خسارت به این نقاشی به پرداخت جریمه محکوم شدند. همچنین دو فعال محیط زیستی اهل بلژیک که سال گذشته به نقاشی «دختری با گوشواره مروارید» اثر «یوهانس ورمیر» حمله کرده بودند، در یک دادگاه واقع در هلند به دو ماه حبس و یک ماه حبس تعلیقی محکوم شدند.

logo-samandehi