گالری شکوه میزبان آثار ایمان قهرمانی می شود

نمایشگاهی از آثار ایمان قهرمانی از روز جمعه 13 بهمن ماه در گالری شکوه برپا می شود.


ایمان قهرمانی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین هدف اصلی خلق این آثار را چنین بیان کرد: ایده خلق این مجموعه چهار سال پیش به ذهنم رسید. در آن زمان در کارگاهم مشغول چیدمان مجسمه‌های کلاسیک برای دانشجویان بودم. ناگهان یاد دوران کودکی خود افتادم که با اسباب‌بازی‌هایم داستان‌پردازی می‌کردم. معمولاً این داستان‌ها مسائلی بودند که در آن زمان در خانواده‌ام برجسته بودند. به همین دلیل تصمیم گرفتم با استفاده از هر آنچه در نزدیکی خودم دارم، داستان‌هایی بسازم که قهرمان آن‌ها مردی باشد که با چالش‌های روزمره خود درگیر است.

در زمان تولید محتوا به صورت خاص تصمیم گرفتم که تنها از مجسمه‌های کلاسی که در اختیار دارم استفاده کنم و تلاش کنم موضوع را از یک بحث آشنا و قابل پیش‌بینی در کلاس درس به یک بازی فکری تبدیل کنم.

این هنرمند در خصوص تعداد آثار این نمایشگاه چنین گفت: این مجموعه همچنان در حال خلق شدن است و من تلاش کردم ۱۰ عدد از آن‌ها را که بیشتر از کارهای اولیه بودند، به نمایش بگذارم. از طرفی، همزمان با تولید این آثار، پرتره‌هایی را نیز از اطرافیانم کشیدم که همان حس و حال نقاشی‌های طبیعت‌بی‌جانم را داشت. فکر کردم نمایش آن‌ها کنار این آثار می‌تواند ترکیب جان و جاندار را به پارادوکس برساند.

تکنیک مورد استفاده در این مجموعه شامل سبک مشخص این آثار، رویکرد آکادمیک جدید با نقاشی واقع‌گرایانه است که امروزه به نام رئالیسم معاصر Contemporary realism شناخته می‌شود. این سبک با رئالیسم قرن نوزدهمی تفاوت‌های آشکاری دارد و بر تفکرات پست‌مدرنیستی همچون مینیمالیسم و انتزاع تکیه دارد. از سوی دیگر، از تکنیک‌های ارتقایافته امپرسیونیستی در رنگ‌ها بهره می‌گیرد. در دوران امروزی، نقش عکس، مدل سه‌بعدی و شیمی مدرن رنگ نمی‌تواند نادیده گرفته شود که در تولیدات مجبور به بهره‌گیری از آن‌ها شده اند.

در ا‌دامه وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در خلق این آثار تحت تاثیر شخص یا تفکر خاصی بوده است ؟ اینگونه جواب داد: بله، در خلق آثار این مجموعه تحت تأثیر تفکرات شخص یا مکتب به خصوصی بوده‌ام. حدود شش سال پیش یکی از دوستانم که در آمریکا نقاشی خوانده بود به نام مهدی کرمپور من را با این سبک آشنا کرد و تحولی در رویکرد من با عمل دیدن داشت. از نقاشان به نام نیز درگیری زیادی با تولیدات Jack Beal و Neil Welliver دارم.

مهدی کرمپور (زادهٔ 1364) نقاش ایرانی است که در آمریکا زندگی می‌کند. او از پیشگامان رئالیسم معاصر در ایران است و آثارش در گالری‌های معتبری در سراسر جهان به نمایش درآمده‌اند.

Jack Beal (زادهٔ ۱۹۳۴) نقاش آمریکایی است که به خاطر آثار رئالیستی و دقیقش از صحنه‌های زندگی روزمره شهرت دارد.

Neil Welliver (زادهٔ ۱۹۴۰) نقاش آمریکایی است که به خاطر آثار رئالیستی و شاعرانه‌اش از طبیعت و منظره شهرت دارد.

این سه هنرمند تأثیر زیادی بر رویکرد من در خلق آثار این مجموعه داشته‌اند. من از آنها آموخته‌ام که چگونه از واقعیت به عنوان نقطه شروعی برای خلق آثاری خلاقانه و معنادار استفاده کنم.

آغاز و شناخت کنکاش درونی ایمان قهرمانی اینگونه بوده است که: مسیر شناخت و کنکاش درونی در آثار این مجموعه، از تجربه شخصی من به عنوان یک نقاش آغاز شد. من به عنوان یک نقاش، معمولاً مانند یک راهبه تنها در کارگاهم مشغول کار هستم. مدل‌ها و مجسمه‌های من مانند خانواده‌ام هستند که هر روز ساعت‌ها به آنها نگاه می‌کنم. از طرفی، وقتی مشغول کار روی یک پرتره هستم، مجبورم 12 ساعت به چهره یک مدل زنده و خسته از کار خیره شوم. در نهایت، این کار از ماهیت تصویرسازی پرتره دور می‌شود و شبیه به برداشت درونی از مطالعه چهره مدلم می‌شود.

این مسیر به نظرم اتفاقی ابسورد می‌آمد. از یک طرف، من در حال خلق یک اثر هنری هستم، اما از طرف دیگر، در حال تجربه یک نوع خلسه یا توهم هستم. این مسیر من را به فکر فرو برد که این تجربه چه معنایی می‌تواند داشته باشد.

من فکر کردم که تکرار این مسیر در آثارم می‌تواند مشترکاتی را تولید کند که همان الگوی تفکری نقاش را می‌تواند نشان دهد. به این ترتیب، من شروع به خلق آثاری کردم که در آنها، مدل‌ها و مجسمه‌ها به عنوان ابزاری برای کاوش در ذهن و روح من استفاده می‌شدند. در این آثار، من تلاش می‌کنم تا از واقعیت به عنوان نقطه شروعی برای خلق آثاری معنادار استفاده کنم.


سخن پایانی ایشان در خصوص ادامه دار بودن این کنکاش درونی چنین بود: به نظر من که یک هنرمند هیچ وقت به پایان هیچ مسیری نمیرسد، بلکه جایی تصمیم میگیرد که ادامه ندهد. وضعیت اقتصادی و نگرش مخاطب هم بعضی وقتها آدم را وادار به تغییر میکند (این هم یکی دیگر از دلایل معاصر بودن این سبک است).


نمایش آثار این هنذمند تا 23 بهمن ماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان جهت بازدید می توانند در روز افتتاحیه از ساعت 16 الی 20 و روزهای عادی از ساعت 16 الی 19 به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی. کوچه امیر نوری. پلاک 19 مراجعه نمایند.

گفتنی است؛ گالری پنجشنبه ها و تعطیلات رسمی تعطیل میباشد.

گرافیست: نگار نادری ۰۹۱۷۷۱۷۳۲۵۲

logo-samandehi