کنکاش در طراحی مسجد استودیوی عمانی altqadum

استودیوی معماری Altqadum در پی تجلیل از معماری عمانی و القای یک تجربه معنوی، با مسجد باب السلام تازه تکمیل شده خود، به دنبال فراتر رفتن از طراحی مرسوم است.


به گزارش گالری آنلاین، تیم طراحی خاطرنشان می کند که اصل راهنمای آن صرفاً «چه چیزی» نیست، بلکه «چگونه» است که می تواند سنت، پایداری و ماندگاری را در یک اثر منحصر به فرد ادغام کند.

آغاز مفهوم پشت مسجد باب السلام حول «قلمرو معنوی» متمرکز بود که به طرز پیچیده ای با میراث عمانی تنیده شده بود. Altqadum طرحی را متصور شد که در عین حال که با عملکرد معاصر طنین انداز می شود، سادگی مساجد تاریخی را بازتاب می دهد. ساخت بنای یادبودی که هم برای نسل حاضر و هم نسل های آینده صحبت می کند، چالش مهمی را به همراه داشت که مستلزم تعادل ظریفی از سنت و مدرنیته بود. این پروژه شامل سالن مردانه، سالن زنانه، فضای وضوی مردانه، وضوخانه زنان و فضای عمومی باز است.

تیم Altqadum به دلیل تمایل خود به القای زندگی در مسجد باب السلام خود، ایجاد فضای عمومی که نشاط را به یک مکان عبادت می بخشد، هدایت شد. آلتقدوم با الهام گرفتن از مساجد سنتی، با کاوش در ریشه‌های معماری عمانی، ظرافت را در سادگی کشف کرد. آنها با خروج از حالت عادی، سفر کاربر را به دقت بررسی کردند و کارکردهای اصلی مسجد را هم از نظر معماری و هم از نظر تجربی بازتعریف کردند. با یک مشتری بلندپرواز که مرزها را پیش می‌برد، این سفر در طول فرآیند تأیید با مقامات محلی با اولین موانع خود روبرو شد. طراحی Altqadum که عمیقاً با جامعه مرتبط بود، سؤالاتی را در مورد فرم، اندازه و رنگ ایجاد کرد. ارتباط واضح و عزم تزلزل ناپذیر کلیدی بود و تضمین می کرد که مفهوم به طور واقعی و بدون سوء تعبیر طنین انداز شود.


logo-samandehi