زیورآلات ۲۰۰۰ساله در قزاقستان کشف شد

باستان‌شناسان با کاوش در قزاقستان مجموعه‌ای از زیورآلات طلا ۲۰۰۰ ساله متعلق به یک تمدن مرموز را کشف کردند.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، باستان‌شناسانی که در منطقه «ترکستان» ‌واقع در جنوب قزاقستان درحال کاوش بودند، زیورآلات طلا، ‌سرنیزه و یک آینه بزرگ برنز را که قدمتشان به حدود ۲۰۰۰ سال قبل می‌رسد، در تپه خاکسپاری کشف کردند.

«لایوساینس» درباره این نویافته‌ها نوشت، گمان می‌رود که این اشیاء تاریخی در دوران مردم «کنگ»، جامعه‌ای کمتر شناخته‌شده که در فاصله قرن پنجم تا چهارم پیش از میلاد بر این منطقه حکومت می‌کردند، ساخته شده است.

بر اساس بیانیه رسمی که توسط مقام‌های «ترکستان» ‌ منتشر شده است، ‌ این یافته‌ها صنعتگری بسیار توسعه‌یافته این منطقه در دوران تجارت «کنگ» با روم و چین باستان را نشان می‌دهد.

گمان می‌رود آینه برنزی که در این مکان کشف شده است با توجه به سبکی که در آن به کار رفته است و به شکل یک آینه هشت‌وجهی به همراه حفره‌هایی در عقب و مرکز آن طراحی شده است، ‌ از چین در دوران دودمان «هان»، که در فاصله ۲۰۶ پیش از میلاد تا ۲۲۰ میلادی حکومت کرد، ‌ نشأت گرفته باشد.

چنین اشیائی در «اوراسیا» اقلام ارزشمندی محسوب می‌شوند و مشابه این آینه‌ها در افغانستان نیز کشف شده است. کشف چنین آینه‌ای نشان می‌دهد زنی که در کنار آن دفن شده است از ثروت و موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار بوده است.

گروهی از باستان‌شناسان این مجموعه آثار تاریخی را در سه تپه خاکسپاری کشف کرده‌اند. به گفته کاوشگران، دو مورد از این تپه‌ها در گذشته هدف غارتگران قرار گرفته‌اند، ‌ اما در تپه سوم اشیاء ارزشمندی قرار داشت.

در این مکان علاوه‌بر آینه برنز، ‌ یک سنجاق رومی، مُهره‌های کوچک و بزرگ، یک ظرف سفالین، یک لنگه کفش، یک سگک، تیری که برای شکار پرنده طراحی شده بود و دو گوشواره طلا که گمان می‌رود به قرن یکم پیش از میلاد تعلق داشته باشند نیز کشف شدند.

این اشیاء در موزه ملی قزاقستان واقع در شهر «آستانه» به نمایش گذاشته خواهند شد.

logo-samandehi