بنیاد ملی نخبگان برای هنرمندان چه کار کند؟

نخستین نشست شورای هنری بنیاد ملی نخبگان با حضور اعضای این شورا برگزار شد.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، در ابتدای نشست شورای هنری بنیاد ملی نخبگان، رسول محمدقلی ـ معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان و رئیس این شورا ـ توضیحاتی را درخصوص توسعه مفهوم نخبگی در رویکرد جدید بنیاد و گسترش دایره شناسایی نخبگان به عرصه‌های با اهمیتی مانند هنر و ادب و مهارت ارائه کرد و گفت: اکنون وظیفه اصلی بنیاد آماده‌سازی مسیر برای شروع حرکت استعدادهای برتر در عرصه­‌های جدید و در راه رسیدن به مرتبه نخبگی است.

در ادامه ایزد امجدی ـ مدیر کل دفتر پایش و شبکه‌سازی معاونت آینده‌سازان ـ توضیحاتی را درخصوص وظایف شورای هنری مطابق با شیوه‌نامه «شناسایی، رشد و تعالی مستعدان برتر ادبی، هنری و مهارتی در مسیر نخبگی» ارائه کرد.

او ضمن اشاره به اینکه مبادی ورودی مسیر نخبگی از طریق رویدادهای سطح یک و نهادهای معتبر است، وظیفه اصلی شورا را تعیین سطح رویدادها و تعیین نهادهای معتبر برشمرد.

در ادامه این نشست، مسعود سفلایی ـ عضو هیات علمی دانشگاه هنر ـ نیز با اشاره به تفاوت مثبت این طرح با طرح‌های سابق بنیاد گفت: جامعه مخاطب طرح­‌های سابق صرفاً از محصلان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بوده‌اند، در حالی که اکنون مخاطبان این طرح شامل تمام اقشار صاحبان استعدادهای برتر در زمینه‌های مختلف است. شناسایی فعال که اکنون به عنوان رویه اصلی بنیاد مدنظر قرار گرفته می‌تواند علاوه بر شناسایی جامعه خاص استعدادهای برتر به نوعی در ایجاد حس مثبت در مخاطبان بنیاد و جامعه کمک کند.

سپس سید محمد حسینی ـ رئیس انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس ـ به عرصه‌های مختلف هنر و تفاوتی که لازم است در نوع شناسایی و حمایت در آن‌ها با یکدیگر در نظر گرفته شود، اشاره کرد و گفت: جنس موانع و گلوگاه‌ها در هر ساحت‌ِ هنر متفاوت بوده و لازم است در خصوص هریک تدبیری جداگانه در بنیاد ملی نخبگان اندیشیده شود.

بر اساس گزارش در بخش دیگری از این نشست، جلال غفاری ـ رئیس دانشگاه هنر و رسانه ـ ضمن اشاره به نقش با اهمیت بنیاد در پرورش استعدادهای هنری گفت: شایسته است بنیاد ملی نخبگان در کنار فرایندهای اعتباردهی به رویدادها و نهادها، مجری اجرای برخی رویدادهای استعدادیاب در حوزه‌های تخصصی باشد.

محمد خراسانی‌زاده ـ مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد ـ نیز با اشاره به اهمیت وجود نگاه کلی‌نگر بنیاد برای درک بهتر از بازیگران عرصه‌های هنری، پیشنهادهایی نظیر لزوم جداسازی شیوه‌های مرتبط با هنر، ادب و مهارت، اهمیت استفاده از سازمان‌های مسئول در این حوزه برای خدمت‌رسانی بهتر به جامعه مستعدان، اهمیت نقش جریان‌ساز بنیاد و لزوم بهره‌مندی از مستعدان هنری بنیاد در شوراهای همفکری را ارائه کرد.

در پایان این نشست، احکام اعضای این شورا به آن‌ها اعطا شد.

logo-samandehi