سیدعلی‌آقا غفاری مرمتگر پیشکسوت گنبد سلطانیه درگذشت

استاد سیدعلی‌آقا غفاری، مرمتگر بناهای تاریخی کشور که ضرغامی، وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کشور بر دستانش بوسه زد به دیار باقی شتافت.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، غفاری یکی از مرمتگران پیشکسوت بناهای ناریخی کشور از جمله گنبد سلطانیه است، مرد سپید مویی که توانمندی‌هایش سبب شد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور بر دستانش بوسه زد، در کنار توانمندی در حوزه مرمت، پیر غلام دستگاه اهل‌ بیت عصمت و طهارت نیز بود که ندای حسین حسین گویانش در دسته‌های عزاداری ماه محرم در سلطانیه برای همیشه به یادگار خواهد ماند.

این مرمتگر زنجانی متولد سال ۱۳۲۰ بود. او از ۱۹ سالگی برای مرمت گنبد سلطانیه زنجان که متعلق به دوره ایلخانی است پای در این بنای تاریخی گذاشت و تبحر و چیره‌دستی‌اش باعث شد که حتی تا سن ۸۰ سالگی از او برای مرمت گنبد سلطانیه دعوت می‌شد.

زحماتی که غفاری در حفظ بناهای تاریخی استان زنجان کشیده، غیرقابل انکار است. این مرمتگر زنجانی نه‌تنها مرمت گنبد و روی گنبد و دیواره‌های این بنای تاریخی را انجام داده، بلکه با دستان هنرمندش بسیاری از بناهای تاریخی در استان‌های زنجان و قزوین را هم مرمت کرده و از خطر نابودی نجات داده است.

وی پیش از انقلاب با گروه مرمتگران ایتالیایی در گنبد سلطانیه زنجان کار کرد و پس از انقلاب نیز خشت و آجرهای سلطانیه را روی یکدیگر محکم می‌کرد تا این اثر باقی‌مانده از قرون گذشته استوار باقی بماند. او حتی پس از بازنشستگی تجربه‌های خود را در خدمت به مرمت گنبدخانه و بنای سلطانیه زنجان قرار داد.

غفاری مرمت را به شیوه سینه به سینه و استاد - شاگردی آموخته و به چنان استاد چیره‌دستی تبدیل شده بود که تحسین همگان را برانگیخت. او بی‌تردید از مفاخر فرهنگی کشور در حوزه معماری و مرمت بناهای تاریخی بود.

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌ فرهنگی کشور با انتشار پیامی، درگذشت این مرمتگر پیشکسوت زنجانی را تسلیت گفت.

در پیام دارابی آمده است: خبر درگذشت استاد علی آقا غفاری موجب تألم و تأسف بسیار شد. استاد بزرگی که بنای ثبت جهانی گنبد سلطانیه به دستان با کفایت او مرمت شد و جانی دوباره گرفت. دستانی که به تأسی از مهندس ضرغامی و به پاس حفظ سرمایه‌های تاریخی این کشور، شایسته بوسه و قدردانی بود. درگذشت این مرمتگر چیره‌دست را به خانواده ایشان و همه میراث‌بانان و میراث‌دوستان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال، آرامش اخروی و علو درجات ایشان را خواستارم.

logo-samandehi