اتاق آیینه شهرکرد، اولین بنای تاریخی مرمت شده استان چهار محال و بختیاری

محمد شفیعی، سرمایه‌گذار و بهره‌بردار اتاق آیینه شهرکرد گفت: مرمت اتاق آیینه شهرکرد به پایان رسیده است و این بنا هم اکنون با اتصال به زنجیره بناهای احیا شده، آماده حضور و بهره‌مندی مردم است.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از میراث آریا، شفیعی با اشاره به اینکه این بنا در سال‌های اخیر قابل استفاده نبوده و ضلع غربی آن به مدت ده سال در اختیار انجمن خوشنویسان بوده است، گفت: متاسفانه هیچ‌گونه احیا و مرمتی در این سال‌ها بر روی بنا انجام نشده است و به همین دلیل، دچار آسیب‌های بسیاری شده است.

سرمایه‌گذار و بهره‌بردار اتاق آیینه شهرکرد ادامه داد: این بنا شامل یک اتاق شاه‌نشین است با تزئینات و آیینه‌کاری‌های منحصر به فردی است که در کنار آن، دو گوشواره قرار داشته و دارای یک حیاط در ضلع غربی است.

شفیعی افزود: از قسمت شاه‌نشین می‌توان وارد بخش اندرونی شد که این قسمت دارای متصرف بوده و این مشکل به تازگی رفع شده است و در فاز دوم مرمت، این قسمت از بنا را نیز مرمت کردیم.

او خاطر نشان کرد: این بنا در حال حاضر با کاربری فرهنگی، هنری، پذیرایی و شربت‌خانه آماده بهره‌برداری است.

مردم باید تعلق بناهای تاریخی به خودشان را احساس کنند

بهره‌بردار اتاق آیینه خبر داد: فرآیند تجهیز قسمت‌های پذیرایی این بنا رو به پایان است و قرار است به عنوان شربت‌خانه از آن بهره‌برداری شود.

او توضیح داد: دو بخش در این بنا برای گالری هنری که مربوط به هنرهای تجسمی است، آماده کردیم و هنرمندان ماهری را نیز برای طراحی بخش‌های فرهنگی به کار گرفتیم و قرار بر این است که مردم هنگام ورود به بنا، مردمی بودن و تعلق بنا به خودشان را احساس کنند.

شفیعی ضمن اشاره به آغاز فرآیند مرمت اتاق آیینه پس از تحویل گرفتن بنا از صندوق توسعه و احیا افزود: اتاق آیینه هم اکنون به طور کامل مرمت و احیا شده و آماده افتتاح است.

او افزود: در حال انجام هماهنگی‌های لازم با وزارت میراث فرهنگی و صندوق توسعه و احیا برای برگزاری افتتاحیه هستیم.

حمایت صندوق توسعه و احیا از شروع واگذاری بنا تا کنون

سرمایه‌گذار بنای تاریخی اتاق آیینه بیان کرد: از زمان برگزاری مزایده مشارکت در مرمت و احیا توسط صندوق توسعه و احیا، یک سال طول کشید تا این بنا به طور کامل تخلیه شده و به اینجانب تحویل داده شود.

شفیعی به هجمه‌های رسانه‌ای در مجازی علیه خود در حاشیه احیای این بنای تاریخی اشاره کرد و گفت: این هجمه‌ها به این علت است که این بنا پس از مدتی طولانی از انجمن خوش‌نویسان بازپس‌گیری شده و برای مرمت و احیا به بخش خصوصی واگذار شد.

او تصریح کرد: از آنجایی که صندوق توسعه و احیا از همان ابتدا ما را مورد حمایت قرار داده بود، با خیالی آسوده و طی روند قانونی شفاف به کار خود در راستای مرمت و احیای این بنای تاریخی ادامه دادیم.

این بهره‌بردار درباره رفع مشکلات فیزیکی بنا توضیح داد: در زمان تحویل گرفتن بنا، هیچ‌کدام از سقف‌ها سبک سازی نشده بود و چکه می‌کرد و همچنین تمامی تاسیسات آب، برق و گاز نیز تعویض و نوسازی شد.

شفیعی ضمن اشاره به مرمت تمامی دیوارها، آیینه‌کاری‌ها و تزئینات آسیب دیده اظهار کرد: کف‌سازی بنا به طور کامل تعویض و کانال‌های ناکش (کانال خروج رطوبت) ایجاد کردیم و سقف بنا هم به طور کامل ایزوگام شده است.

این سرمایه‌گذار افزود: استحکام بخشی دیوارهای پشتی که در حال آسیب‌رسانی به سایر بخش‌های بنا بود نیز به طور کامل انجام شده است.

او در ادامه توضیحاتش پیرامون مرمت بخش‌های آسیب دیده اتاق آیینه ، به مرمت درهای بنا، بازسازی لبه‌کوبی‌های سقف و نورپردازی تمامی بخش‌های این بنای تاریخی اشاره کرد.

رویکرد جدید صندوق توسعه احیا موجب رشد صنعت گردشگری می‌شود

شفیعی در انتها با اشاره به رشد صنعت گردشگری در نتیجه رویکرد مثبت صندوق توسعه و احیا در احیای بنای تاریخی بیان کرد: اتاق آیینه هم‌اکنون آماده اتصال به زنجیره بناهای تاریخی احیا شده است و با توجه به ظرفیت بالای شهرکرد در حوزه گردشگری، امیدواریم استقبال خوبی از سوی مردم صورت بپذیرد.

تالار آیینه، بخشی از عمارت مجلل خاندان محمودیه و بقایای عمارت قاجاریه است که محل سکونت خاندان محمودیه بوده است. بقیه عمارت در زمان ساخت خیابان ولیعصر کنونی شهرکرد در دوره پهلوی دوم تخریب شده و تنها این اتاق با پلان صلیبی شکل و تزئینات معماری دوره قاجار به ویژه یک آینه‌کاری نفیس چند تایی در کنار هم قرار داشت.

این اثر در ۱۸ فروردین ۱۳۷۸ به شماره ثبت ۲۲۸۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

logo-samandehi