آغاز سمپوزیوم بین‌المللی

جشنواره مجسمه‌های سنگی در شهر نیم‌ور

اولین سمپوزیوم مجسمه‌های سنگی نیم‌ور با شرکت هنرمندان داخلی و خارجی در شهر نیم‌ور آغاز به کار کرد.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، محمد مرادی نراقی، مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی در مراسم افتتاحیه این سمپوزیوم با اشاره به حضور خیرین و سرمایه‌های اجتماعی بسیار در نیم‌ور، گفت: استان مرکزی در حوزه سنگ‌نگاره‌ها شهرت بسیاری داشته و افراد بسیاری نیز در حوزه سنگ فعالیت کرده‌اند. این استان در حوزه سنگ قدمت چند هزار ساله داشته و پیشینه سنگ‌نگاره‌ها در این استان و سایر استان‌ها به بیش از چهل هزار سال قبل می‌رسد.

وی با اشاره به گستردگی سنگ‌نگاره‌ها در نقط مختلف منطقه محلات و دلیجان، اظهار کرد: آنچه که در تخت جمشید با قدمت چند هزار ساله و نقاط دیگر مشاهده می‌شود، نشاندهنده پیشینه فرهنگی چند هزار ساله ایران است. فرهنگ ایرانیان از گذشته با نگاشتن روی سنگ و حکاکی عجین شده و بسیاری از باورها و آداب و رسوم از طریق حک شدن بر سنگ‌ها به نسل‌های بعد انتقال داده شده است. ماندگاری بسیاری از خطوط باستانی ایران محصول حک شدن بر روی سنگ است.

وی با بیان این‌که پس از حکاکی روی سنگ، حکاکی روی سفال شکل گرفت، ادامه داد: حدود ۸۰ سال پیش اسنادی از غار زِل هَستیجان (از توابع دلیجان) کاوش و به آمریکا منتقل شد. در حال حاضر حدود ۳۰۰ مورد از این اسناد در دانشگاه برکلی آمریکا موجود است. در بیشتر این اسناد که متعلق به حدود هزار و ۳۰۰ سال پیش است از نیم‌ور نام برده شده است. این موضوع نشاندهنده پیشینه بسیار قوی فرهنگی و تاریخی در این منطقه است که از ۴۰ هزار سال پیش شکل گرفته و تا امروز ادامه دارد.

مرادی با ابراز تاسف از بی‌توجهی به این پیشینه در برخی مقاطع، افزود: به شرط فراهم بودن بسترهای لازم، هنر از ظرفیت انتقال مفاهیم برخوردار است. در کنار هر اثر هنری، تاریخچه و فرهنگ نهفته است و باید برای آثار هنری شناسنامه خلق کرد.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی، استفاده از سرمایه‌های اجتماعی را یکی از اولویت‌های مدیریت شهری دانست و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین کارهای شهرداری‌ها بسیج سرمایه‌های اجتماعی شهر است. سرمایه‌های انسانی شهرها به مراتب ارزشمندتر از سرمایه‌های دیگر است.

وی با اشاره به ضرورت استفاده شهرداری‌ها از هنر، گفت: یکی از مشکلات طراحی شهرها، طراحی نازیبای ورودی شهرها و رهاشدگی آنهاست. این موضوع در اکثر شهرها از کلانشهرها تا شهرهای کوچک مشاهده می‌شود. شهرداران باید این موضوع را مورد توجه قرار داده و طراحی ورودی زیبا با بهره‌گیری از المان‌های مناسب و استفاده از هنری که مبتنی بر تاریخ و فرهنگ کشور است، در اولویت قرار گیرد. حرکت مدیریت شهری به سمت این موضوع خود یک عامل گردشگری خواهد شد.

مهدی ترکیان، سرپرست فرمانداری شهرستان محلات نیز در این مراسم گفت: مجسمه‌سازی در کشور علی‌رغم وجود علاقمندان بسیار مغفول مانده است. باید دست به دست هم دهیم تا این هنر را بیشتر بشناسانیم. باید برای کسانی که از هنر حمایت می‌کنند، فرش قرمز پهن کرده و از آنان تقدیر کرد.

سجاد صفری، شهردار نیم‌ور نیز در این مراسم گفت: نخستین سمپوزیوم المان‌های سنگی نیم‌ور با حضور هنرمندان داخلی و خارجی از اول اسفندماه آغاز شده و تا بیستم اسفندماه ادامه خواهد داشت. در این سمپوزیوم هنرمندان برجسته جهان از چین و گرجستان در زمینه مجسمه‌های سنگی حضور دارند.


وی ادامه داد: این المان‌ها در سه موضوع «آزاد»، «نیم‌ور شهر یاریگری» و «معادن» برگزار شده و طرح‌های حاضر از بین ۲۰۰ طرح و ۵۰ مجسمه‌ساز انتخاب و در این مدت اجرا خواهد شد. این سمپوزیوم با هزینه حدودا یک میلیارد تومانی شهرداری و حمایت حامیان مالی برگزار می‌شود. سنگ‌های مورد استفاده در این برنامه از طریق خیرین و معدن‌داران نیم‌ور به صورت رایگان تامین شده و در اختیار هنرمندان قرار گرفته است.

وی افزود: هدف از برگزاری سمپوزیوم، معرفی توانمندی‌های نیم‌ور به عنوان پایتخت سنگ کشور و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در منطقه است. در پایان این سمپوزیوم المان‌های طراحی شده برای نصب در نقاط مختلف شهر در اختیار شهرداری نیم‌ور قرار خواهد گرفت. این سمپوزیوم در ابتدا مقرر بود به شکل یک ورک‌شاپ برگزار شود اما با پیگیری‌ها و حمایت خیرین و با حضور هنرمندان خارجی، شکل بین‌المللی به خود گرفت.

حجت حسینی، دبیر اجرایی سمپوزیوم نیز در این مراسم گفت: امیدواریم آثار برگزاری این سمپوزیوم در منطقه مشاهده شود. «لیو وان» از چین و «جی کیا والرین» از گرجستان در این سمپوریوم‌ حضور خواهند داشت و المان‌ها متناسب با فضای نیم‌ور طراحی خواهد شد.


logo-samandehi