مراسم نکوداشت استاد حسین محجوبی نقاش و معمار معاصر برگزار شد

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به آشنایی ۲۰ ساله با حسین محجوبی گفت: معماری پارک ساعی از یادگارهای محجوبی است، او آثار متعددی در جای جای این کشور دارد، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم در منطقه گیلان نهادی تاسیس شود تا با مراجعه به آن‌ افراد بیشتری با او آشنا شوند. حتی در این روزها، منزل محجوبی یک موزه-خانه است.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایرنا، مراسم نکوداشت حسین محجوبی؛ نقاش و معمار برجسته معاصر چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محمدحسین حلیمی استاد دانشگاه تهران، بهمن نامورمطلق استاد دانشگاه شهید بهشتی، محمدعلی رجبی‌دوانی عضو شورای مشاوران علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی و پریسا شاد قزوینی استاد دانشگاه الزهرا حضور داشتند.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به آشنایی ۲۰ ساله با حسین محجوبی گفت: از زمره نخستین افرادی که امکان همراهی با او را داشتم، استاد محجوبی بود. آثار او نیاز به معرفی ندارد و هرجایی می‌توان آثار او را تشخیص داد.

محمود شالویی با اشاره به اینکه معماری پارک ساعی از یادگارهای محجوبی است، گفت: او آثار متعددی در جای جای این کشور دارد، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم در منطقه گیلان نهادی تاسیس شود تا با مراجعه به آن‌ افراد بیشتری با او آشنا شوند. حتی در این روزها، منزل محجوبی یک موزه-خانه است.

او با تاکید برا اینکه هرکس آثار محجوبی را می‌بیند، شیفته آن می‌شود، ادامه داد: بنابر این کسب شناخت از این فردا جامعه هنری از اهمیت بالایی برخوردار است. ضرورت دارد آثار محجوبی را جمع‌آوری کنیم.

انسان حق ندارد به طبیعت آسیب بزند

نقاش برجسته معاصر با بیان اینکه اگر تمام معماران جهان جمع شوند، نمی‌توانند مانند جهان را بنا کنند، گفت: انسان حق ندارد به طبیعت آسیب بزند، طبیعت شگفت‌انگیز است.

حسین محجوبی ادامه داد: عاشقانه زمین را دوست دارم و برای نقاشی‌ها تلاش می‌کنم.


فضای تغزلی فکری محجوبی در آثارش مشاهده می‌شود

یک استاد دانشگاه تهران نیز در این برنامه، با اشاره به دوستی ۶۰ ساله با محجوبی، گفت: وقتی به این سال‌ها نگاه می‌کنم می‌بینم در میان مردمی که آمدند و رفتند افراد شاخصی بودند که حسین محجوبی یکی از آنها است.

محمدحسین حلیمی با بیان اینکه برای نخستین بار در سال ۱۳۴۵ با آثار محجوبی آشنا شده است، ادامه داد: در میان آثار ارزشمند یکی از آثار را دیدم که گویی با من آشنا است، این از آثار محجوبی بود و نقاشی، نشان دهنده فضای تغزلی فکری او بود.

او ادامه: محجوبی بعد از ۶۰ سال کار کردن، پالت رنگی خودش را دارد. چند نفر در ایران هستند که پالت خاص خود را داشته باشند؟ این در حالی است که فعالیت هنرمندان در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۵۰ برایمان خاطره انگیز است، زیرا تعداد قابل توجهی از افراد هنرمند این زمان با هم بزرگ شده اند.

به گفته او ۹۰ درصد دانشجویان گرافیک و نقاش‌ها بدون فعالیت و کار روزگار خود را سپری می‌کنند.


تاثیر آثار محجوبی ژانر زیست محیطی را در نقاشی به وجود آورد

یک استاد دانشگاه شهید بهشتی هم با بیان اینکه نام محجوبی در دفتر مفاخر ایران ثبت شده است، گفت: ما در یک پارادوکس و تناقض قرار گرفته ایم زیرا در آثار محجوبی بهشت ترسیم شده است و وقتی در جامعه آلودگی هوا را می‌بینیم با تضاد مواجه می‌شویم.

دها کم‌کم احساسات به او بازگشتند.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی در بررسی آثار محجوبی، توضیح داد: درخت در آثار او پدیده‌ای غریب و کهن الگو است و درخت دانش، درخت نمادین داریم و .... انسانی که آرزوی عروج و پاکی دارد با دیدن درخت میل به عروج پیدا می‌کند، برای مثال باران میل به افول دارد.

به گفته او هنر اکولوژیک هنر انتقادی و اعتراضی است، از نظر نقد زیست محیطی هنر محجوبی، هنر اکولوژیک است. همچنین محجوبی در هنر ایجابی موفق‌تر است.


دست محجوبی برای نشان دادن زیبایی‌های ایران نمی‌ارزد

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به آثار حسین محجوبی گفت: استاد محجوبی علاقه دارند با نگاه کلان‌نگر به آفرینش نظاره کنند. او را به عنوان نقاش بهشت می‌شناسند و این مساله در آثار او دیده می‌شود.

محمد خراسانی‌زاده با اشاره به اینکه بیان اساطیری در آثار محجوبی قابل مشاهده است، ادامه داد: دست این استاد نقاش برای نشان دادن زیبایی‌های ایران نمی‌لرزد و همواره زیبایی‌هایی را نمایش می‌دهد.

به گفته او ضرورتی ندارد حسین محجوبی حرف بزند، زیرا آثار او صحبت می‌کنند.

خراسانی‌زاده با اشاره به ضرورت فعالیت نقادان هنر، ادامه داد: اگر چیزی از هنر گذشته باقی مانده است، به دلیل فعالیت منتقدان است.

او با اشاره به ثبت جهانی تذهیب در ایران، بیان کرد: به جرات می‌توان گفت هنرمندان تذهیب‌کار در ایران از حرفه‌ای‌ترین هنرمندان این حوزه هستند.


هنر ساخته دست بشر نیست

عضو شورای مشاوران علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با بیان اینکه ابتدا افراد را با اسم می‌شناسم گفت، امروز نمی‌دانیم حافظ و مولانا چگونه انسان‌هایی بودند، بلکه آثار آنها است که باقی می‌مانند.

محمدعلی رجبی‌دوانی درباره تاثیر حضور افرادی مانند حسین محجوبی گفت: حضور آنها جامعه را متعادل می‌کند. اگر آثار محجوبی وارد جامعه شود می‌بینید آثار افرادی که با حقیقت ارتباط ندارند، کنار می‌رود.

او با تاکید بر ضرورت بازگشت به خود انسان‌ها گفت: ارزش محجوبی به آثار زیبایی که کار کرد، نیست، باید توجه داشت که آن زیبایی از چه سخن می‌گوید؟ می‌گوید که هنر ساخته دست بشر نیست.


جوانان ایرانی محجوبی را به درستی نمی‌شناسند

در ادامه، یک استاد دانشگاه الزهرا درباره حسین محجوبی توضیحاتی ارایه داد و گفت: محجوبی با آثارش مفهوم نوین زیبایی را به مخاطب می‌شناساند. او هنرمندی زیبا پسند از منطقه سرسبز گیلان است، در حالی که جوانان ایرانی او را به درستی نمی‌شناسند و شناخت او به کهن‌سالان خلاصه شده است.

پریسا شاد قزوینی با اشاره به ردپای نگارگری در آثار محجوبی گفت: آثار محجوبی ترجمان شخصیت او است. او در آثارش آرمان‌های انسانی رادر قالبی نو بیان می‌کند.

در این مراسم زمان خیرینوازنده و مدرس ساز «نی» به اجرای برنامه موسیقایی پرداخت.

حسین محجوبی در سال ۱۳۰۹ در لاهیجان به دنیا آمد و از نوجوانی به نقاشی روی آورد. در سال ۱۳۲۹ شمسی به دبیرستان البرز تهران رفت و سپس در سال ۱۳۳۸ در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد. همزمان دروس معماری را هم گذراند. محجوبی در سال ۱۳۳۵ و قبل از فارغ التحصیلی،جایزه اول نمایشگاه جمعی انجمن ایران و آمریکا را از آن خود کرد. از جمله آثار ماندگار او در زمینه رشته معماری، طراحی و ساخت پارک ساعی تهران در سال ۱۳۴۲ و نظارت بر اجرای ساخت پارک‌های ملت، نیاوران، لاله، شفق و خزانه و همچنین اولین پارک های کویری ایران در سال‌های بعد است.

محجوبی با بیش از ۹۰ نمایشگاه اختصاصی و شرکت در صدها نمایشگاه گروهی در ایران و سایر کشورها از پرکارترین هنرمندان برجسته و صاحب سبک نقاشی و معماری است.

logo-samandehi